×

منوی بالا

منوی اصلی

منوی سایدبار


خبرهای ویژه

» سلامت » خواص برنج سفید – بهترین روش پخت برنج چیست؟

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۹:۴۷

 کد خبر: 397831
 6 بازدید

خواص برنج سفید – بهترین روش پخت برنج چیست؟

برنج از غذاهای اصلی شرقیان و به ویژه ایرانیان است و شاید بتوان به راحتی بیان کرد که به طور کلی یکی از وعده‌های غذایی اصلی هر ایرانی را برنج تشکیل میدهد. مواد و ترکیبات موجود در برنج سهم بزرگی در حفظ سلامت و تندرستی بدن دارد. برنج شامل دو گروه اصلی است که این […]

برنج از غذاهای اصلی شرقیان و به ویژه ایرانیان است و شاید بتوان به راحتی بیان کرد که به طور کلی یکی از وعدههای غذایی اصلی هر ایرانی را برنج تشکیل میدهد. مواد و ترکیبات موجود در برنج سهم بزرگی در حفظ سلامت و تندرستی بدن دارد. برنج شامل دو گروه اصلی است که این دو گروه شامل برنج سبوسدار و برنج سفید می باشند. برنج سبوس دار دارای ارزش غذایی کاملی است و فراوری نمیشود، در صورتیکه برنج سفید کاملا فراوری می شود وسبوس یا شلتوک برنج در هنگام فرآیند فراوری برداشته می شود و در نتیجه برنج سفید دارای ارزش غذایی کمتری است. 

آشنایی با خواص برنج سفید، ترکیبات این ماده غذایی و بهترین روش پخت برنج برای دریافت کافی و بهینه مواد غذایی مورد نیاز بدن، از مهمترین مواردی است که در این بخش از سایت ستاره به آن پرداخته ایم. همچنین شما میتوانید برای آشنایی با خواص برنج قهوه ای و خواص سبوس برنج به لینکهایی که در ادامه به آنها اشاره شده است، مراجعه نمایید.

فواید و خواص برنج قهوه ای چیست؟

خواص سبوس برنج (آشنایی با مضرات و خواص سبوس برنج)

گیاه شناسی برنج

برنج گیاهی یکساله، علفی و ساقه آن همانند گندم بند بند و توخالی و دارای ۸ تا ۱۲ گره در طول ساقه می باشد.ارتفاع آن به ۵/۱ متر هم می رسد. در حدود ۹۵ درصد تولید برنج جهان در چین، هند و آسیای جنوب شرقی می باشد و برنج مهمترین محصول و منبع غذایی بیش از یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهد. در کشور ما عمده کشت برنج در استانهای گیلان و مازندران می باشد که حدود ۷۵ درصد کل کشت برنج کشور را تشکیل می دهد.

خواص برنج (طبیعت و خواص درمانی)

برنج از نظر طب سنتی دارای طبعی سرد و خشک است. برخی ار مهمترین خواص برنج و فواید مصرف این ماده غذایی پرخاصیت و مغذی، به طور خلاصه عبارتند از:

  • به دلیل میزان بالای مواد مغذی موجود در برنج، برنج یکی از غذاهای اصلی برای رشد محسوب شده و برای کسانی که دچار سوء تغذیه هستند بسیار مفید و ضروری میباشد.
  • برنج منبع مهمی برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه افراد است. کربوهیدرات فراوان موجود در برنج منبع تامین انرژی بوده، توسط بدن متابولیزه می شوند و بعد از متابولیزه به انرژی قابل استفاده برای بدن تبدیل می شوند.
  • مصرف برنج برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده، نسبت به سایر غلات زود هضم تر میباشد. یکی از اصلی ترین فواید درمانی و خواص برنج کمک به درمان بیماری های معده و کاهش مشکلات گوارشی است.
  • استفاده از کته برنج سفید برای درمان اسهال مفید میباشد.
  • از خواص برنج و آب برنج برای پوست، به تعویق انداختن علائم پیری پوست و شفاف و روشن نمودن پوست میباشد.
  • از دیگرخواص برنج سفیدمیتوان به زیاد کردن شیر مادر، افزایش میزان اسپرم، کمک به درمان بی خوابی، واریس، سنگ کلیه، زخم روده، نقرس، تقویت کیه و تقویت مثانه و. اشاره کرد.


ارزش غذایی برنج

قسمت اعظم دانه برنج از هیدراتهای کربن تشکیل شده است که بیشتر آن نشاسته میباشد. بعد از نشاسته مهمترین ترکیب شیمیایی برنج پروتئین آن است که حدود ۷ تا ۸ درصد وزن دانه را تشکیل می دهد. سایر ترکیبات دانه برنج شامل چربیها، مواد معدنی و ویتامینها با نسبتهای مختلف می باشد . برنج سفید دارای مقادیر کمی از ویتامین A و D محلول در چربی است ولی میزان ویتامین E و B آن نسبتا زیاد است و فاقد ویتامین C میباشد .

جدول ارزش غذایی برنج

 مواد و محتویات  مقدار در ۱۰۰ گرم
 هیدرات کربن  79 گرم
 چربی ۱/۵ گرم 
 آلبومین ۷/۶ گرم 
 فسفر ۰/۹ گرم 
 پتاسیم ۰/۷ گرم 
 منیزیم ۰/۲۵ گرم 
 کلسیم ۰/۰۸ گرم 
 آهن ۰/۰۹ گرم 
 ویتامین ب۱ ۰/۰۵ میلی گرم 
 ویتامین ب۲ ۰/۰۳ میلی گرم 

بهترین نحوه مصرف و روش پخت برنج

برای حفظ ویتامین‌های برنج توصیه می‌شود آن را به صورت کته پخته و آبکش نکنند چرا که پختن برنج به‌صورت آبکش باعث خارج شدن ویتامین‌های محلول در آب آن نظیر ویتامین B و C در حین آبکش کردن می شود.

این ویتامین‌ها طی پخت یا در شستشوی برنج، کاهش زیادی پیدا می‌کنند. مقدار این ویتامین‌ها در حین شستن ۲ درصد افت کرده و اگر آب پخت بیرون ریخته شود به حداکثر مقدار کاهش یعنی ۱۰ درصد می‌رسد. لذا، آبکش نمودن زیاد برنج و نیز پخت آن در آب زیاد و سپس دور ریختن آب برنج به علت کاهش ویتامین‌های محلول در آب و برخی املاح توصیه نمی‌شود.


مضرات برنج سفید (توصیه های پزشکی و موارد احتیاطی)

  1. زیادهروی در مصرف برنج به دلیل دارا بودن مقدار بالایی از کربوهیدراتها و مواد نشاستهای به افراد چاق و دارای اضافه وزن توصیه نمیشود.
  2. توصیه پزشکان به افراد دیابتی کاهش مصرف برنج سفید در غذای روزانه آنها است.
  3. به طورکلی زیادهروی و مصرف بی رویه برنج موجب بروز جوش صورت، سستی و ضعف بدن، یبوست، اسیدی شدن خون و قولنج می شود.

منبع: کتاب فرهنگ خوردنیها، سایت عصر ایران

گروه سلامت ستاره


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : سلامت
ارسال دیدگاه