مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چرا دست‌هایتان هنگام خواب کرخت می‌شوند؟

برترین‌ها – ترجمه از هدی بانکی: دست‌های‌تان وقتی خواب هستید بی‌حس می‌شوند؟ تا به حال شده ناگهان از خواب بیدار شوید و ببینید احساس کرختی و بی‌حسی در دست‌های‌تان دارید؟ آیا در طول شب بار‌ها دست‌های‌تان بی‌حس می‌شوند؟ پس این مطلب را بخوانید!

چرا دستهای‌تان هنگام خواب کرخت می‌شوند

وضعیت نادرست خواب می‌تواند علت کرختی دست‌های‌تان باشد، اما گاهی اوقات کرختی هیچ ربطی به مدل خوابیدن‌تان ندارد. بی‌حسی و سنگین شدن دست‌ها در خواب احساس ناخوشایندی است که ممکن است گاهی در پاهای‌تان نیز به وجود بیاید. در این مطلب به علت‌های ممکن این حالت می‌پردازیم.

سندروم تونل کارپال

بدون تردید سندروم تونل کارپال شایع‌ترین علت بی‌حسی دست‌هاست. سه انگشت اصلی دست یعنی انگشت شست، اشاره و میانی معمولا قسمت‌هایی هستند که سندروم تونل کارپال آن‌ها را درگیر می‌کند. این مشکل با نوروپاتی محیطی که به مچ دست‌ها فشار وارد می‌کند مرتبط بوده و موجب علائمی، چون درد، به سختی حرکت دادن، از دست دادن حساسیت و کرختی می‌شود. بیشتر افراد معمولا شب‌ها دچار این علائم می‌شوند.

زیاد کار کشیدن از دست‌ها در طول روز

چرا دستهای‌تان هنگام خواب کرخت می‌شوند

گاهی مچ دست واقعا خسته می‌شود. کار‌های دستی مانند تایپ کردن زیاد با کامپیوتر، استفاده از قیچی، یا ابزار دوخت و دوز می‌توانند عصب‌های دست را ناراحت کنند. مدام خم و راست کردن مچ دست به آن فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود دست‌های‌تان مخصوصا در شب وقتی که خواب هستید و دیگر حرکت‌شان نمی‌دهید بی‌حس شوند، زیرا عصب‌ها و تاندون‌ها فشاری که تحمل کرده‌اند را به شدت آزاد می‌کنند.

احتباس آب

داشتن اضافه وزن، ورزش نکردن و یا عادات بد غذایی می‌تواند با احتباس آب و مایعات اضافی در بدن موجب تورم دست‌ها و پا‌ها شود. احساس مور مور شدن همیشه شب‌ها بیشتر است، زیرا در طول شب خون زیاد جریان ندارد و از این رو فشاری ایجاد می‌کند که موجب این حس ناراحت کننده می‌شود.

کمبود ویتامین B۱۲

خیلی وقت‌ها تغذیه‌ی نادرست موجب کمبود ویتامین B۱۲ در بدن می‌شود. کمبود این ویتامین پیامد‌های زیادی دارد که خیلی از افراد آن را به عوامل دیگر ربط می‌دهند مثلا خستگی ناشی از کار زیاد. خستگی، سرگیجه، رنگ پریدگی پوست، تاچی کاردیا (ضربان تند قلب) و کرختی دست‌ها و پا‌ها می‌تواند از علائم کمبود ویتامین B۱۲ باشد.

چرا دستهای‌تان هنگام خواب کرخت می‌شوند

چند راهکار درمانی

  • پیش از خواب یک قاشق غذاخوری روغن بزرک بخورید. طبق چندین پژوهش، این راهکار می‌تواند تاثیر ضد التهابی داشته باشد و از حس کرختی در دست‌ها و پا‌ها کم کند.
  • دست‌ها را در آب بگذارید. چند تکه یخ به آب اضافه کنید. این کار از فشار و التهاب در اطراف عصب‌ها و درد ناشی از آن کم می‌کند. قبل از خواب از این روش استفاده کنید و تاثیرش را ببینید.
  • کمتر نمک و نوشیدنی اسیدی مصرف کنید. این محصولات، التهاب و درد را افزایش می‌دهند.
  • بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. دست کم دو لیتر در روز آب بنوشید. مثلا می‌توانید برای خودتان آب کنگر فرنگی درست کنید و از خاصیت ادرارآور و سم زدای آن بهره ببرید تا جلوی احتباس آب در بدن را بگیرید. کافیست مقداری کنگر فرنگی را در آب بجوشانید، صاف کنید و سپس با آبلیمو مزه دارش کنید و بنوشید.
  • ویتامین B بیشتری وارد رژیم غذایی‌تان کنید. تُن، سیب زمینی، موز و سبزیجات برگ سبز دارای ویتامین B هستند. ضمنا می‌توانید از مکمل ویتامین B استفاده کنید.

اگر زیاد با دست‌های‌تان کار انجام می‌دهید و مجبورید دست‌ها و مچ‌های‌تان را ساعت‌های طولانی خم و راست کنید از مچ بند‌های طبی استفاده کنید. این مچ بند‌ها فشار کافی برای حفاظت از عصب‌ها و مفاصل‌تان وارد می‌کنند.

منبع: steptohealth

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.