مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

معاینه سرطان پوست؛ علت اهمیت آن و نحوه انجام فرآیند آن

سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در آمریکا می باشد. با معاینات منظم می توان آن را به طور زودرس تشخیص داد و آن را به طور کلی درمان کرد.  افرادی که ریسک آن را دارند باید ماهیانه خود آزمایی انجام دهند و یک بار در سال توسط پزشک معاینه شوند.  حتی ملانوما، کشنده ترین نوع سرطان پوست با تشخیص زودرس درمان می شود.  به گفته آکادمی درماتولوژی آمریکا  (AAD) از ۵ آمریکایی یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پوست مبتلا می شود. پیشگیری بسیار اهمیت دارد. در اینجا فرآیند مورد انتظار در مورد معاینه سرطان پوست آورده شده است. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی معاینه سرطان پوست می پردازیم.

 معاینه سرطان پوست چیست؟

معاینه سرطان پوست فرآیندی است که در آن پزشک یا متخصص درماتولوژی پوست بیمار را از نظر داشتن علائم مثل خال، کک و مک یا دیگر لکه هایی که ممکن است سرطانی باشند مورد بررسی قرار می دهد. معاینه معمولا در مطب پزشک انجام می شود همچنین ممکن است در یک رویداد مربوط به پیشگیری از سرطان پوست در یک مکان عمومی مثل یک پارک یا یک پاساژ انجام شود.

معاینه سرطان پوست

 چطور باید برای معاینه سرطان پوست آماده شد؟

اگرچه شما باید معاینات مکرری روی خود انجام دهید اما فکر خوبی است که قبل از معاینه توسط دکتر روبه روی آینه قرار بگیرید و پوست خود را با دقت مشاهده کنید. به خال ها، کک و مک و دیگر نواحی دقت کنید. به خصوص آنهایی که برایتان نگران کننده هستند یا قبلاً به آن توجه نکرده بودید. اگر راجع به نحوه فرآیند معاینه مطمئن نیستید می‌توانید از راهنمای بنیاد سرطان پوست استفاده کنید تا معاینه مناسبی داشته باشید.

فرآیند بررسی سرطان پوست چگونه است؟

پزشک تاریخچه پزشکی شما را می گیرد و از شما در مورد نقاطی که ممکن است شما را نگران کرده باشد سوالاتی می پرسد. نیاز است که همه لباس های خود را در بیاورید؛ پرستار به شما یک روپوش خواهد داد.

سپس دکتر با یک عینک ذره بینی از سر تا پای شما را برای چک کردن هر خال یا دیگر لکه هایی که ممکن است داشته باشید بررسی خواهد کرد.

معاینه سرطان پوست

 آیا دکتر کل بدن من را معاینه می کند؟

یک معاینه پوست کلی باید تمام بدن شما را تحت پوشش قرار دهد که شامل اعضای خصوصی شما هم می  شود. البته بعضی از پزشکان این کار را انجام نمی ‌دهند، مگر اینکه شما از آنها بخواهید که چیز خاصی را در آن نواحی معاینه کنند. اینکه معاینه چقدر دقیق انجام شود بستگی به مکانی که این معاینه را انجام می‌ دهید دارد. یک معاینه در خدمات خصوصی مثل مطب دکتر می تواند نسبت به معاینه ای که در معاینه عمومی سرطان پوست انجام می شود کامل تر انجام شود.

 معاینه سرطان پوست چقدر طول می کشد؟

اکثر معاینات حدود ۱۰ الی ۲۰ دقیقه بیشتر طول نمی کشند.اگر  اولین معاینه باشد می‌ توانند زمان برتر باشد همچنین اگر قبلا  ضایعات بدخیمی را خارج کرده باشید یا یکی از ریسک های بروز این بیماری را دارید معاینه ی شما می تواند زمان بیشتری ببرد.

 اگر دکتر مورد مشکوکی پیدا کند چه اتفاقی می افتد؟

اگر دکتر یک ضایعه مشکوک را پیدا کند ممکن است آن را در طی گذشت زمان بررسی کند و یا هر بار از آن عکس بگیرد تا با هم مقایسه کند. اگرچه به طور رایج تر دکتر ها تمایل به انجام بیوپسی دارند که شامل گرفتن نمونه از پوست برای معاینه در آزمایشگاه از لحاظ وجود سلول های سرطانی می باشد. در اکثر بیوپسی ها نیاز است که یک بی حسی موضعی روی ضایعه یا بافت اطراف آن زده شود. معمولاً دریافت نتایج ۷ الی ۱۰ روز زمان می برد.

معاینه سرطان پوست

چهار نوع روش بیوپسی وجود دارد:

  • بیوپسی تراشی: دکتر قسمتی از خال یا نقطه را می تراشد.
  • بیوپسی پانچ: دکتر از یک تیغ حلقوی مخصوص برای برش و برداشتن نمونه از تمام لایه های پوست استفاده می کند.
  • بیوپسی کلی: دکتر ضایعه مشکوک را به طور کلی خارج می کند. در ضایعات کوچک از این بیوپسی استفاده می شود.
  • بیوپسی برشی: دکتر تکه ای از ضایعه بزرگ‌تر را خارج می کند تا آن را به آزمایشگاه بفرستد.

 آیا معاینات سرطان پوست تحت پوشش بیمه می باشد؟

متاسفانه قانون مراقبت به‌صرفه دستوری جهت تحت پوشش قرار دادن معاینات سرطان پوست توسط بیمه سلامتی ارائه نداده است. با سازمان بیمه خود صحبت کنید که ببینید آیا در وضعیت خاص شما می تواند تحت پوشش بیمه قرار گرفت یا خیر. اگر قواعد آن بیمه، معاینه سرطان پوست را تحت پوشش قرار نداد آکادمی درماتولوژی آمریکا (AAD ) در برنامه SPOTme خود معاینات پوستی رایگان ارائه می کند. دیگر سازمان ها مثل جامعه جراحان درماتولوژی آمریکا معاینه رایگان ارائه می دهند.

معاینه سرطان پوست

 هر چند وقت یکبار معاینه سرطان پوست انجام دهید؟

اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که شما باید هر سه ماه یکبار خود آزمایی انجام دهید و سالی یک بار هم توسط پزشک معاینه شوید. به خصوص اگر در گذشته سرطان پوست داشتید.

 علامت های هشدار دهنده این نوع سرطان چیست؟

سرطان پوست با نور خورشید مرتبط است و اغلب باعث ایجاد تغییراتی در پوست می شود. برای مثال لکه هایی که قبلاً وجود نداشتند یا خالی که نسبت به قبل تغییر شکل پیدا کرده. سرطان پوست می تواند در هر نقطه ای از بدن ظاهر شود. حتی در نواحی که خیلی کم در معرض نور خورشید است به همین خاطر شما همیشه باید کل بدن خود را معاینه کنید. در زیر علامت هایی آورده شده که می تواند نشان دهنده سرطان پوست باشند:

  • زخم شوره بسته و ورقه ورقه شده ای که بهبود پیدا نمی کند.
  • پوسته پوسته شدن قسمتی از پوست.
  • فرورفتگی یا برآمدگی که درد دارد یا می خارد.

سیستم انواع پوست فیتزپاتریک برای طبقه بندی پوست جهت نشان دادن میزان آسیب پذیری در مقابل نور خورشید می باشد. دانستن نوع پوست فیتزپاتریک می تواند به شما در جلوگیری از سرطان پوست کمک کند.

 ملانوما به چه صورت است؟

با استفاده از قانونABCD در پایین خالهایی که می تواند ملانوما (کشنده ترین نوع سرطان) باشد را تشخیص دهید.

  • غیرقرینگی: خال ناهموار می‌باشد و دارای ۲ قسمت است که با هم برابر نیستند.
  • حاشیه: حاشیه‌های خال دندانه دار می شود یا اینکه آن به بافت اطراف نفوذ پیدا کرده است.
  • رنگ: رنگ خال متنوع می‌شود، که رنگدانه های قهوه ای، سیاه یا حتی آبی رنگ قرمز و سفید وجود خواهد داشت.
  • قطر: قطر آن بیشتر از یک چهارم اینچ می شود. بزرگتر از پاک کن سر مداد.
  • تغییرات: خال به هر نحو ممکن است تغییر کند. ممکن است رشد کند یا شکل و رنگ آن تغییر پیدا کند.

اکثر آنها شکل و احساس مشابهی با هم دارند. اگر خالی پیدا کردید که به هر نحوی با بقیه متفاوت بود ممکن است مسئله مهمی باشد و تا جایی که امکان دارد باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

معاینه سرطان پوست

 چه بیماری های پوستی می توانند پیش سرطان باشند؟

وضعیت های زیر همزمان با سرطان ایجاد نمی شوند اما اگر درمان نشده باقی بمانند می توانند تبدیل به سرطان شوند. اگر هرکدام از موارد زیر را داشتید به دکتر مراجعه کنید:

آکتینیک کراتوزیس:

نواحی پوسته ای در پوست می باشد که معمولا در قسمت هایی ظاهر می شود که به صورت مکرر در معرض نور خورشید است. مثل صورت، دست ها و گردن. اگرچه بیشتر این ضایعات سرطانی نخواهند شد اما دکترها سعی می کنند برای پیشگیری آن را خارج کنند. افراد با پوست روشن، موی قرمز یا بلوند و چشمان آبی بیشترین ریسک را برای گسترش آکتینیک کراتوزیس دارند.

آکتینیک چیلیت:

وضعیتی مشابه با آکتینیک کراتوزیس است اما فقط لب ها را تحت تاثیر قرار می دهد. نام دیگر آن لب کشاورزی است و افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد که به طور مکرر و در دوره‌های طولانی در معرض نور خورشید هستند. آن شامل نواحی پوسته ای روی لبها ی یا در موارد نادر تورم به همراه از بین رفتن حاشیه بین لبها و پوست می باشد.

 خال دیسپلاستیک (خالهای آتیپیک):

آنهایی هستند که شامل هر کدام از موارد ABCD  می باشند که می توانند غیرقرینه، حاشیه های نامنظم، تنوع در رنگ، بزرگتر از یک چهارم اینچ قطر یا تغییر کننده باشند. اگرچه ممکن است هیچ وقت به سرطان تبدیل نشوند اما باید تحت نظر باشند.

معاینه سرطان پوست

 انواع مختلف سرطان پوست چیست؟

سه نوع سرطان پوست وجود دارد. خوشبختانه شایع‌ترین انواع آنها سرطان های پوست غیر ملانوما می باشد کمترین کشندگی را دارند و احتمال انتشار آنها به دیگر نقاط بسیار کم است. با شناسایی به موقع، همه سرطان های پوست قابل درمان هستند. حتی ملانوما که خطرناک ترین آنهاست.

 کارسینوم سلول های پایه ای یا BCC

کارسینوم سلول های پایه ای یا BCC شایع ترین نوع سرطان پوست می باشد. خوشبختانه بین سرطان های پوست کمترین احتمال را برای انتشار به دیگر بافت ها دارد. مطابق با بنیاد سرطان پوست هر ساله بیش از ۴ میلیون BCC در آمریکا وجود دارد. BCC در پایین ترین بخش اپی درم یا لایه بیرونی پوست  ظاهر می‌ شود. اغلب به شکل زخم ها یا قسمت های قرمز و پوسته ای در نواحی که به صورت مکرر در معرض نور خورشید است ظاهر می شود. افراد با پوست و  مو های روشن بیشترین ریسک ابتلا به BCC را دارند.

 کارسینوما سلول سنگفرشی یا SCC

SCC از لحاظ شیوع دومین نوع سرطان پوست است که هر ساله یک میلیون نفر در آمریکا به آن مبتلا هستند. SCC اپیدرم یا لایه بیرونی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب به صورت نواحی پوسته ای زخم ها و یا قسمت های رشد یافته با مرکز توخالی ظاهر می شود. اگرچه این نوع اگر بموقع تشخیص داده شود معمولاً کشنده نیست اما اگر درمان نشود می‌تواند به اندامهای دیگر متاستاز دهد.

ملانوما

در بین سرطان های پوست ملانوما کشنده ترین آنهاست که سالیانه حدود ۱۰۰ هزار نفر را در آمریکا می کشد. نام خود را از سلول های درگیر، یعنی ملانوسیت ها گرفته که سلول هایی در اپی درم هستند که رنگدانه تولید می‌ کنند. ملانوما زمانی اتفاق می افتد که سلول های پوستی توسط اشعه فرابنفش تخریب شوند که می‌تواند از نور خورشید یا روی تخت های برنزه کننده در خانه به پوست برخورد کند. شکل آن شبیه خال است یا می‌تواند در یک خال موجود ایجاد شود.

اگر در مراحل اولیه شناسایی شود تقریباً همیشه قابل درمان است. اما اگر درمان نشود می‌تواند به سایر اندام ها گسترش پیدا کرده و کشنده باشد. تشخیص زودرس و درمان به موقع برای معالجه ضروری هستند. به همین خاطر بهتر است شما به صورت منظم برای معاینه سرطان پوست به دکتر مراجعه کنید. به خصوص اگر ریسک زیادی برای این بیماری دارید، معاینات بسیار ضروری هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.