مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

سی‌وی‌اس؛ سندروم مشکلات بینایی ناشی از کامپیوتر

راگامگ – سهیل بالینی: فناوری با همه پیشرفت‌هایی که برای جوامع انسانی به وجود آورده، مشکلاتی مرتبط با سلامتی را نیز به همراه داشته است. مشکلاتی از جمله، چاقی، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های روانی و البته بیماری مورد نظر ما در این مقاله که در دنیای پزشکی با نام سی‌وی‌اس شناخته می‌شود.

سی‌وی‌اس که مخفف Computer Vision Syndrome است به تمامی علائمی گفته می‌شود که بر اثر استفاده از کامپیوتر، موبایل و تمامی صفحه‌نمایش‌های دیجیتال در فرد بیمار ایجاد می‌شود. شاید با خودتان فکر کنید که یک صفحه‌نمایش بی‌خطر ممکن است چه مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند، اما بعد از یک بررسی ساده از علائم این بیماری متوجه می‌شوید که سی‌وی‌اس از آن چیزی که فکرش را می‌کنید جدی‌تر است.

سی‌وی‌اس؛ سندروم مشکلات بینایی ناشی از کامپیوتر

علائم بیماری

سی‌وی‌اس در شکل ضعیف‌تر و معمولاً برای افرادی که به‌تازگی به این بیماری دچار شده‌اند با علائم سردرد و گردن درد خود را نشان می‌دهد. سردرد‌هایی که در طول روز بدتر می‌شوند و معمولاً با خواب بهبود می‌یابند. در صورت جدی نگرفتن علائم سی‌وی‌اس، بیماری پیشرفت می‌کند و پس از مدتی علائم ثانویه و بسیار عجیبی را در بیمار مشاهده خواهیم کرد. سرگیجه، مشکلات تعادل، احساس درد و سنگینی در دست‌ها و پاها، چشم درد، گوش درد و حتی غش کردن نیز از علائم ثانویه و پیشرفته بیماری سی‌وی‌اس است.

دلایل به وجود آمدن بیماری سی‌وی‌اس

به دلیل جدید بودن سی‌وی‌اس اطلاعات چندانی از دلایل به وجود آمدن این بیماری در دسترس نیست. حتی بسیاری از پزشکان متخصص چشم نیز با این بیماری آشنایی ندارند. باور کلی این است که حرکات چشمی انسان در زمان استفاده از صفحه‌نمایش با حرکات و عادات معمول چشم انسان متفاوت است و این تفاوت باعث به وجود آمدن مشکلاتی در چشم، گوش و مغز می‌شود.

نور آبی رنگ صفحه‌نمایش‌ها نیز می‌تواند عامل دیگر بیماری‌های چشمی ناشی از استفاده بلندمدت از موبایل و لپ‌تاپ باشد. چشم انسان به‌صورت طبیعی عادت ندارد تا با این میزان نور آبی رنگ برخورد داشته باشد. بازی‌های کامپیوتری و حرکات سریع مردمک چشم نیز از دیگر دلایلی است که می‌تواند علائم بیماری سی‌وی‌اس را در افراد مختلف، بیشتر و شدیدتر کند.

هرچقدر تشخیص دلایل ثانویه بیماری مشکل است، بررسی دلیل اصلی بیماری که همان صفحه‌نمایش‌های دیجیتال باشد ساده و قابل آزمودن است. درصورتی‌که هرگونه علائمی مانند سردرد، سرگیجه، مشکلات تعادل یا احساس سنگینی در بدن را تجربه می‌کنید، ممکن است شما هم به بیماری سی‌وی‌اس دچار شده باشید. به‌سادگی و با دور کردن تمامی صفحه‌نمایش‌های دیجیتال به مدت ۴۸ ساعت می‌توانید آزمایش ابتلا به بیماری سی‌وی‌اس را در خانه انجام دهید.

اگر پس از قطع استفاده از مانیتور باز هم این مشکلات در شما وجود داشت می‌توانید با مراجعه به پزشک، بیماری‌های دیگری مانند میگرن، که شباهت زیادی به سی‌وی‌اس دارند را مورد بررسی قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که احساس سرگیجه، سردرد شدید و عدم تعادل آنی ممکن است نشانه بیماری‌های خطرناکی مانند سکته و بیماری‌های قلبی باشد. پس اگر این علائم را به‌صورت آنی و شدید تجربه می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم به نزدیک‌ترین مرکز پزشکی مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

سی‌وی‌اس؛ سندروم مشکلات بینایی ناشی از کامپیوتر

درمان بیماری سی‌وی‌اس

درمان دارویی خاصی برای بیماری سی‌وی‌اس وجود ندارد. ساده‌ترین راه برای کاهش علائم بیماری، دور کردن دستگاه‌های دیجیتال مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، مانیتور و تلویزیون از فرد است. مسکن‌هایی که می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید، تأثیر چندانی در بهبود سردرد‌های سی‌وی‌اس ندارند. دارو‌های ضد سرگیجه نیز معمولاً در این بیماری بی‌اثر هستند.

درصورتی‌که بیمار کودک است بهتر است استفاده از دستگاه‌های دیجیتال به ساعاتی خاص محدود شود. اگر فرد بیمار به دلیلی شرایط کاری مجبور است تا از کامپیوتر استفاده کند، بهتر است تا از عینک مخصوص کامپیوتر در این بیمار استفاده شود. این عینک‌ها هم برای افراد سالم و هم برای افراد عینکی قابل تجویز است. عینک مخصوص کامپیوتر نور آبی رنگ و UV را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. نوری که یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری سی‌وی‌اس است.

تمرین ۲۰، ۲۰، ۲۰ هم می‌تواند در بهبود علائم بیماری سودمند باشد. این تمرین ساده به این صورت است که باید در هر ۲۰ دقیقه استفاده از دستگاه‌های دیجیتال مانند موبایل یا کامپیوتر، ۲۰ ثانیه به جسمی که در ۲۰ متری شما قرار دارد نگاه کنید. این عمل باعث می‌شود تا عضلات چشم فرصت استراحت لازم را پیدا کنند.

درهرصورت اگر به بیماری سی‌وی‌اس دچار شده‌اید و امکان حذف زندگی دیجیتال نیز وجود ندارد، بهتر است تا به نحوه برخورد با علائم بیماری آشنا شوید. یک حمام معتدل و طولانی می‌تواند برای چند ساعت علائم بیماری را بهبود ببخشد. خواب و استراحت همچنان بهترین راه کاهش عوارض بیماری Computer Vision Syndrome است. بهتر است آرام‌تر از جای خود بلند شوید و از حرکات سریع سر که گوش را تحریک می‌کند خودداری کنید. در پایان مشاوره با چشم پزشک یا اپتومتریست آشنا با این بیماری بهترین گزینه درمانی پیش روی شما است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.