مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

هواوی با فناوری Track AI نقص بینایی کودکان را تشخیص می‌دهد

شرکت هواوی با استفاده از فناوری Track AI و به کمک هوش مصنوعی گوشی هواوی پی ۳۰ (Huawei P30) می‌تواند نقص بینایی کودکان را تشخیص دهد. در ادامه با این فناوری بیشتر آشنا می‌شویم.

شرکت هواوی با بهره‌گیری از تازه‌ترین دستاوردهایش در فناوری هوش مصنوعی و ادغام آن با دستاوردهای پژوهش‌های پزشکی، در تلاش است تا سلامت بینایی کودکان را ارتقا بخشد. هواوی می‌خواهد با همکاری موسسه‌های IIS Aragon و DIVE Medical فناوری Track AI را برای تشخیص به موقع مشکلات بینایی کودکان توسعه بدهد. این فناوری در واقع روشی برای بینایی‌سنجی است که با تکیه بر هوش مصنوعی می‌تواند نشانه‌های ابتدایی نقص بینایی در کودکان را تشخیص دهد.

طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی، ۱۹ میلیون کودک در جهان دچار نقص بینایی‌اند که نقص بینایی ۷۰ تا ۸۰ درصدشان قابل پیشگیری یا قابل درمان است. در بیشتر موارد، نقص بینایی بچه‌ها تا چندین سال تشخیص داده نمی‌شود و در نتیجه بینایی آن‌ها دچار مشکلات جدی‌تری می‌شود. در حال حاضر ۱۲٫۸ میلیون کودک تحت تاثیر نوع خفیف‌تری از نقص بینایی‌اند که به‌راحتی می‌شود از آن پیشگیری کرد.

ویکتوریا پویو، چشم‌پزشک متخصص اطفال در DIVE Medical، می‌گوید:

طی دو سال گذشته، ابزاری را توسعه داده‌ایم که می‌تواند عملکرد سیستم بینایی در کودکان را ارزیابی کند و نقص بینایی در کودکان را تشخیص دهد. با پشتیبانی هواوی و مجهز شدن DIVE به فناوری هوش مصنوعی، اکنون می‌توانیم به سوی هدفمان پیش برویم. هدف ما این است که این ابزار را جهانی کنیم و بتوانیم همه‌ی انواع نقص بینایی را تحت پوشش قرار بدهیم.

به منظور تشخیص نقص بینایی با کمک قدرت پردازشی گوشی‌ هوشمند هواوی پی ۳۰ (HUAWEI P30) و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، نرم افزار DIVE که روی Matebook E نصب شده جهت نگاه هر کدام از چشم‌های معاینه‌شونده را زیر نظر می‌گیرد. سپس معاینه‌شونده به محرکی نگاه می‌کند که برای ارزیابی جنبه‌های مختلف سیستم بینایی طراحی شده است. در مرحله بعدی، اطلاعاتی که از این طریق جمع‌آوری شده، به گوشی هوشمند HUAWEI P30 منتقل می‌شود و این گوشی به کمک الگوریتم HUAWEI HiAI به دنبال نشانه‌های نقص بینایی می‌شود.

فناوری Track AI که به گوشی هوشمند HUAWEI P30 و الگوریتم HUAWEI HiAI تکیه دارد، می‌تواند ابزاری ساده، قابل حمل و ارزان برای تشخیص هرچه سریع‌تر مشکلات بینایی در کودکان باشد. می‌شود از این فرایند برای تشخیص نقص بینایی در کودکان شش ماهه و بالاتر استفاده کرد. هدف نهایی هم این است که خود افراد، بدون این که دوره خاصی گذرانده باشند، بتوانند نقص بینایی کودکان را تشخیص بدهند تا این کودکان هرچه زودتر تحت مراقبت‌های درمانی قرار بگیرند.

پیتر گائودن، کارشناس فناوری هواوی، می‌گوید:

در گذشته، گوشی های هوشمند به اندازه‌ای قدرتمند نبودند که بتوانند الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی را اجرا کنند و می‌بایست از فضای ابری برای پردازش داده‌ها استفاده می‌شد. ارسال و دریافت داده‌ها از طریق اینترنت هم باعث می‌شد بدون دسترسی به شبکه‌های پرسرعت، فرایند پردازش هوش مصنوعی آهسته و بی‌فایده باشد. فناوری جدید Track AI توانسته است بهترین فناوری‌های هواوی در زمینه‌های یادگیری ماشینی و پردازش آفلاین هوش مصنوعی را با دانش و دستاوردهای پژوهشی IIS Aragon و DIVE Medical ترکیب کند.

گائودین ادامه می‌دهد فناوری Track AI بخشی از تلاش شرکت هواوی برای پیشبرد مرزهای استفاده از هوش مصنوعی به نفع انسان‌ها است. هدف ما در این پروژه این است که همه پدر و مادرها و پزشکان در سراسر جهان بتوانند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، نقص‌های بینایی کودکان را سریع‌تر، ساده‌تر و موثرتر از همیشه تشخیص بدهند».

فناوری Track AI چگونه کار می‌کند؟

کودکانی که بینایی‌شان نقص دارد، در مقایسه با بچه‌هایی با بینایی نرمال، الگوهای دید متفاوتی دارند. نرم افزار DIVE می‌تواند از طریق یک محرک بینایی که با معیارهای علمی طراحی شده، داده‌های مربوط به جهت نگاه کودک را جمع‌آوری کند. تفسیر این داده‌ها برای کسانی که تخصصی در این زمینه نداشته باشند، دشوار است. اما می‌شود الگوریتم‌های کامپیوتری را به کمک هوش مصنوعی طوری تعلیم داد که الگوهای دید غیرعادی را مشخص کنند و به فرایند تشخیص و مدیریت نقص‌های بینایی سرعت بیشتری ببخشند.

فناوری Track AI

فناوری Track AI بر اساس قابلیت‌های TensorFlow گوگل طراحی شده است. TensorFlow پلتفرمی متن باز است و هواوی با استفاده از این پلتفرم و فناوری Huawei HiAI الگوریتمی برای گوشی های هوشمند طراحی کرده که با بهره‌گیری از قدرت پردازش هوش مصنوعی تراشه Kirin 980 کار می‌کند.

در تراشه Kirin 980 دو واحد پردازش عصبی (NPU) وجود دارد که پردازش‌های هوش مصنوعی را در داخل خود گوشی امکان‌پذیر می‌کند. به بیان دیگر، پردازش‌های هوش مصنوعی در داخل خود گوشی انجام می‌شود و نیازی نیست داده‌های کاربر برای انجام فرایند پردازش از طریق اینترنت به جای دیگری منتقل شود. این موضوع باعث می‌شود سرعت پردازش افزایش چشمگیری داشته باشد و حریم خصوصی کاربر هم حفظ شود. این واحد پردازش عصبی دوگانه باعث می‌شود قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمندی که به این تراشه مجهزند، به مرور زمان بهبود یابد و عملکرد روزانه دستگاه ارتقا یابد.

فناوری Track AI روی خود گوشی عمل می‌کند و نیازی به ارتباط وای فای ندارد. این فناوری می‌تواند به‌شکل همزمان داده‌ها را پردازش کند و در نتیجه به فرایند تشخیص نقص بینایی سرعت ببخشد. قابلیت‌های بی‌نظیر گوشی هوشمند هواوی این امکان را ایجاد می‌کند که Track AI در همه جای جهان، از یک مرکز بینایی‌سنجی در بیمارستانی در انگلیس گرفته تا دهکده‌ای دورافتاده در آفریقا، قابل استفاده باشد.

توسعه چنین سیستمی که مبتنی بر هوش مصنوعی است، به جمع‌آوری اطلاعات از هزاران کودک نیاز دارد و در حال حاضر پنج مرکز تحقیقاتی در چین، مکزیک، امارات، اسپانیا و انگلیس مشغول جمع‌آوری این اطلاعات هستند. پس از جمع‌آوری حجم مناسبی از اطلاعات، شبکه‌های عصبی تعلیم داده خواهند شد و پیش از پایان سال ۲۰۱۹ فعالیت دستگاه‌های آزمایشی آغاز خواهد شد.

فناوری Track AI

قرار است در سال ۲۰۲۰ این فناوری به شکل عمومی عرضه شود و به کارکنان بخش خدمات درمانی کمک کند تا مشکلات بینایی کودکان را زودتر از همیشه تشخیص دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.