مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خیلی مانده به پدرم برسم گفتگویی با امیر عابدزاده

روزنامه همشهری – محمد زارعی: امیر عابدزاده، دروازه‌بان ملی‌پوش کشورمان که در ماریتیمو پرتغال توپ می‌زند با حضور در این تیم توانسته روند روبه‌رشد خود را حفظ کند. درخشش در لیگ برتر پرتغال باعث شد کی‌روش او را به تیم ملی فرا بخواند و حتی نزدیکان تیم ملی او را دروازه‌بان دوم تیم ملی و جانشین بیرانوند می‌دانند.

امیر این فصل نیز با ماریتیمو شروع خوبی داشته و اگرچه چند هفته‌ای است تیمش خوب نتیجه نمی‌گیرد اما درخشش فردی او همچنان ادامه دارد.

تا جایی که این هفته با وجود شکست مقابل پورتو، او هم پنالتی گرفت و هم بالاتر از کاسیاس و بقیه به‌عنوان بهترین دروازه‌بان هفته برگزیده شد. گفت‌وگوی او را می‌خوانید

درباره بازی با تیم بزرگ پورتو و پنالتی که مهار کردی بگو.

خدا را شکر توانستم نمایش خوبی مقابل این تیم بزرگ داشته باشم. زمانی که این پنالتی اعلام شد بازی صفر-صفر بود و آنها شدیدا داشتند روی دروازه ما حمله می‌کردند. خوشبختانه با گرفتن این پنالتی روحیه خوبی پیدا کردیم و توانستیم به حریف حمله کنیم. اما پورتو تغییر تاکتیک داد و با ۲ گل توانست برنده شود. بعد از بازی همه از عملکرد من راضی بودند و تعریف می‌کردند اما شکست تیمم شیرینی این درخشش را از من گرفت.

هفته آینده یک داربی خیلی مهم داریم که کل پرتغال این داربی را می‌بینند. تیم ما ۹سال است در این داربی پیروز نشده و همه تیم تلاش‌مان را می‌کنیم تا در هفته بعدی با پیروزی در این بازی مهم دل هواداران را به دست بیاوریم.

این چندمین پنالتی بود که مهار کردی؟

این پنجمین پنالتی بود که مهار کردم. البته جام‌حذفی و… را حساب نکردم ولی از ۱۰پنالتی که به دروازه من زده شده ۵ضربه را مهار کرده‌ام.

خیلی مانده به پدرم برسم

انگار پنالتی گرفتن در خانواده عابدزاده ژنتیکی است، چون پدرت هم خیلی خوب پنالتی‌ می‌گرفت.

هنوز خیلی مانده تا به پدرم برسم. او اعجوبه‌ای بود که رسیدن به سطحش خیلی سخت است. اما من تلاشم را می‌کنم که بهترین نمایش را داشته باشم و جانشین خوبی برای او باشم.

بعد از بازی با پدر صحبت کردی؟

بله بلافاصله با هم حرف زدیم. از عملکرد من خیلی راضی بود. البته او هم از اینکه تیم‌مان شکست خورده ناراحت بود اما او هم گفت در ادامه فصل جبران می‌کنید.

شرایط این روزهای تیمت چطور است؟

هم تیم و هم من فصل را خیلی خوب شروع کردیم ولی در چند هفته اخیر نتوانستیم خوب امتیازات را جمع کنیم. با این حال امیدواریم از این هفته بتوانیم دوباره روند روبه‌رشد خود را پیدا کنیم و به جمع‌آوری امتیاز بپردازیم.

پس امیدوار هستی که هم خودت و هم ماریتیمو دوباره روند خوبی را در مسابقات لیگ برتر پرتغال پیدا کنید؟

صد درصد. پارسال هم اواخر نیم‌فصل اول چند بازی پشت سر هم باختیم و همین اتفاق افتاد. ولی دوباره توانستیم برگردیم و امتیازات را جمع کنیم. این فصل این اتفاق زودتر برایمان افتاد و برای همین هم یک مقدار سورپرایز شدیم. امیدوارم مثل پارسال از اشتباهات‌مان درس بگیریم و بتوانیم دوباره شروع کنیم تا امتیازات را جمع کنیم.

علت این افت را در چه می‌دانی؟

مربی خیلی تغییرات تاکتیکی داشت. یک‌سری بازیکنان مصدوم شدند مربی هم مجبور شد از بازیکنان دیگری در ترکیب اصلی استفاده کند. به‌خصوص یک دفاع باتجربه داشتیم که در بازی حذفی کارت قرمز مستقیم گرفت و دو جلسه هم محروم شد. به همین خاطر مربی از روی اجبار از یک مدافع ۲۱ساله استفاده کرد.

همه اینها دست به دست هم داد که خوب امتیاز نگیریم. ولی همه چیز از بازی بلننسس که در خانه مساوی کردیم شروع شد.

البته در آن بازی من خوب کار کردم اما متاسفانه گل نزدیم. بازی بعد هم در زمین اسپورتینگ بود که هر تیمی نمی‌تواند آنجا نتیجه بگیرد، حتی تیم‌های صاحب‌نام مانند بنفیکا هم می‌آیند و در این زمین می‌بازند و توقعی از ما نبود.

ولی بازی با گیمارش یک‌سری تغییرات تاکتیکی انجام دادیم که به نظر من نیاز نبود. خود مربی هم قبول داشت احتیاج نبود و متاسفانه همین موضوع باعث شد بازی را در خانه ببازیم. همین باخت باعث شد یک مقدار عقب بیفتیم با این حال همانطورکه گفتم هنوز وسط‌های جدول هستیم. توقع هواداران از ما زیاد است چراکه همیشه در رده پنجم، ششم و هفتم بودیم و امیدوارم حضورمان در اینجای جدول موقتی باشد.

از هدف‌گذاری‌های خودت در این فصل برایمان بگو.

من که همیشه در مصاحبه‌هایم گفته‌ام دوست دارم پیشرفت کنم و هر روز یاد بگیرم. خیلی علاقه شدیدی به رشد دارم و بر همین اساس هم هر روز روی خودم کار می‌کنم که هم از لحاظ فنی پیشرفت کنم هم اینکه به تیم کمک کنم. وقتی در تیم باشگاهی مثمرثمر باشم با این پیشرفت می‌توانم در تیم ملی هم تاثیرگذار باشم. همیشه هم گفته‌ام دوست دارم نماینده خوبی از کشورمان در لیگ خوب پرتغال باشم.

تلاشم را می‌کنم و مطمئنا قدم به قدم اتفاقات خوبی برایم می‌افتد. تنها چاشنی آن این است که ثبات داشته باشم و بتوانم این روند را ارتقا دهم. البته توجه داشته باشید دروازه‌بانی هم پست سختی است و احتیاج دارم یک مقدار هم تیم به من کمک کند ولی من هر موقع بازی کردم تمام وجودم را برای موفقیت تیم گذاشته‌ام. سعی هم می‌کنم هر بازی بهتر از بازی قبلی باشم.

خیلی مانده به پدرم برسم

در تمرینات تیم ملی بسیار مشهود است که کی‌روش تو را دروازه‌بان دوم تیم ملی می‌داند و به هر دلیلی بیرانوند درون دروازه تیم ملی نباشد تو جانشین او خواهی بود. قبول داری که این موضوع کار تو را سخت‌تر می‌کند و باید این روند روبه‌رشد خودت را ادامه دهی؟

بله درست است. من چه در باشگاه چه در تیم ملی دنبال این هستم که پیشرفت کنم. یک جورهایی من همیشه خودم را رقیب خودم می‌دانستم.

احساس می‌کنم اگر بتوانم از دیروز بهتر باشم و آن بهترین امیری که می‌توانم باشم را در خودم به وجود بیاورم آن موقع به چیزهای خوبی می‌رسم. من همیشه به مربی‌ام اعتقاد داشته‌ام، مخصوصا آقای کی‌روش که خیلی چیزها از او یاد گرفته‌ام. خودتان سر تمرینات تیم ملی حاضر هستید و می‌بینید که آقای کی‌روش حتی وقت می‌گذارد و شخصا بالای سر دروازه‌بان‌ها حاضر می‌شود و نکاتی را به ما می‌گوید. این همیشه به من انگیزه می‌دهد.

تلاشم را می‌کنم چه در رده باشگاهی و چه در تیم ملی روز به روز پیشرفت کنم.

خود تو هم برای اینکه به اینجا برسی خیلی سختی کشیدی. البته به قول خودت هنوز برای پیشرفت خیلی جا داری.

بله خیلی جا دارم. یعنی من اصلا قانع نمی‌شوم. به هر چیزی برسم قانع نمی‌شوم و دوست دارم خیلی بیشتر جلو بروم ولی خدا را شاکرم.

آن هم به‌خاطر این مسیری که داشتم احساس می‌کنم این بالا و پایین‌هایی که در این مسیر تجربه کردم و سختی‌هایی که داشتم باعث شد امیری شوم که الان هستم. خیلی مشتاقم این مسیر را جلوتر بروم و خودم را بهتر کنم تا به اتفاقات و چیزهای بهتری برسم.

سقف آرزوهایت در فوتبال چیست؟

دوست دارم امسال یکی از بهترین گلرهای لیگ باشم و الان هم روزنامه آبولا نام من را جزو دروازه‌بانان تاپ قرار داده است.

الان با دروازه‌بان بنفیکا هم‌امتیاز هستم و می‌دانید که بنفیکا در رنکینگ جدید تیم بیستم دنیاست. باید تلاش کنم این روند را ادامه دهم و بتوانم پیشرفت کنم تا برای باشگاه مثمرثمر باشم و بیشتر روی من حساب کنند.

پدر تو احمدرضا عابدزاده به‌عنوان یکی از اسطوره‌های فوتبال کشورمان نظرش در مورد عملکرد تیم‌ملی و کارلوس کی‌روش چیست؟

من نمی‌توانم از زبان پدرم صحبت کنم. او هم همیشه به من احترام گذاشته و هیچ وقت از طرف من صحبتی نکرده است. فکر می‌کنم بهتر باشد این سوال را از خود او بپرسید ولی خب باید از مصاحبه‌های قبلی او بفهمید موضعش چیست.

خیلی مانده به پدرم برسم

مسابقات جام ملت‌ها نزدیک است و همه انتظار قهرمانی از تیم ملی دارند. نظر خودت در این باره چیست؟

جدا از اینکه همه توقع دارند قهرمان شویم، این آرزو و هدف ماست و برایش تلاش می‌کنیم. در رقابت‌های بزرگ جام جهانی خیلی خوب کار کردیم و توقع‌ها از ما بالا رفته است. البته خودمان هم توقع‌مان از خودمان بالا رفته و یک باوری درون‌مان به وجود آمده که می‌توانیم قهرمان شویم.

ولی لازمه رسیدن به قهرمانی و هدف‌های بزرگ خیلی چیزهای دیگر هم هست. فقط با فعل خواستن و باور نمی‌شود قهرمان شد، باید امکانات هم فراهم شود.

برای همین همیشه از طرف کاپیتان و مربی تیم ملی این مسائل گوشزد می‌شود. باید بهترین امکانات فراهم شود تا بازیکنان فقط تمرکزشان درون زمین باشد و برای کسب بهترین مقام‌ها تلاش کنیم و در نهایت مردم ایران را که لایق بهترین‌ها هستند خوشحال کنیم و خنده روی لب‌هایشان بیاوریم.

به نظرت این شانس را داری که در جام ملت‌های آسیا درون دروازه تیم ملی بایستی؟

این آرزوی هر بازیکنی است که برای تیم ملی کشورش بازی کند و مثمرثمر باشد. من هم جزو همان بازیکنان هستم و روزی نشده که تمام تلاشم را نکنم. مطمئن باشید تا آخرین جانی که در بدن دارم این کار را انجام می‌دهم تا برای تیم ملی کشورم بازی کنم. البته همه بازیکنان تلاش می‌کنند و در نهایت این مربی است که تصمیم می‌گیرد کدام بازیکن بازی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.