مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کاهش وزن با لپتیژن ( Leptigen )

لپتیژن ( Leptigen ) یکی از قرص های رژیمی در بازار است که ادعا می شود تاثیر شگرفی در کاهش وزن سریع و آسان دارد.  اما اکثر این مکمل ها تنها به خالی تر شدن کیف پول شما کمک می کنند. با این حساب آیا لپتیژن ( Leptigen ) نیز به عنوان یکی از قرص های محبوب در بازار این چنین است؟ در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام، به بررسی لپتیژن- مکملی برای کاهش وزن- می پردازیم تا ببینیم آیا این مکمل به همه آنچه درباره اش گفته شده عمل می کند یا خیر!

لپتیژن ( Leptigen ) چیست؟

لپتیژن یک مکمل کاهش وزن است که برای افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش چربی سوزی و کاهش وزن استفاده می شود. لپتیژن ( Leptigen ) را به عنوان “بهترین مکمل کاهش وزن” معرفی می کنند. این مکمل شامل ترکیب خاصی از مواد تشکیل دهنده است که ادعا می شود هر یک از این مواد به شکل جداگانه در تسریع کاهش وزن موثر هستند.

لپتیژن ( Leptigen )

فواید این مکمل شامل موارد زیر است:

  • کاهش وزن و کاهش چربی های پهلو و شکم
  • کاهش اشتها
  • افزایش انرژی
  • کنترل سطح قند خون و کلسترول
  • جذب راحت در بدن و رسیدن به بهترین نتیجه ممکن

توصیه می شود مصرف این مکمل ۲ کپسول در روز، حداقل ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه و ناهار باشد.

این مکمل توسط یک شرکت آمریکایی به اسم Green Bracket ساخته شده است. همچنین این کپسول تحت نام هایی مثل Burn TS و Dietspotlight Burn به فروش می رسد.

مواد تشکیل دهنده لپتیژن ( Leptigen )

این مکمل به عنوان یک مکمل با دوره مصرف یک ماهه فروخته می شود، حاوی ۶۰ کپسول است و از مواد زیر تشکیل شده است:

مِراتریم (۴۰۰ میلی گرم): مراترین در واقع ترکیبی از گیاهان ایندیکوس اسفرانتوس و گارسینیا مانگوستا است

عصاره چای سبز (۲۰۰ میلی گرم): که یک شکل فشرده از چای سبز است.

کروم مِیت (۱۰۰ میلی گرم): یک کرومیوم معدنی حاوی نیاسین (ویتامین B3) که کرومیوم پلیینیکوتین را ایجاد می کند.

کافئین (۷۵ میلی گرم): یک محرک طبیعی که در گیاهان قهوه، چای و کاکائو یافت می شود.

در ادامه در مورد آنچه که هر یک از این مواد می توانند برای کاهش وزن انجام دهند بحث می کنیم. هر کپسول حاوی موادی برای پر کردن آن و عوامل ضد انعقاد از جمله ژلاتین، سلولز، دی اکسید سیلیکون و استریت منیزیم است.

لپتیژن

آیا این مکمل تاثیرگذار است؟

تاکنون هیچ تحقیقی مستقیما به بررسی این مکمل نپرداخته است، اما برخی از مطالعات ترکیبات تشکیل دهنده آن را مورد تحقیق قرار داده اند. در اینجا نگاهی به هر یک از چهار ماده تشکیل دهنده این مکمل خواهیم پرداخت:

مراتریم

مراتریم ترکیبی از دو گیاه است، یک گل به نام ایندیکوس اسفرانتوس و یک میوه به نام گارسینیا مانگوستا. ایندیکوس اسفرانتوس در طب سنتی هند استفاده شده است. به نظر می آید این گیاه ضد التهاب باشد و نیز در کاهش سطح قند خون تاثیرگذار باشد. با این حال، در این زمینه جهت پشتیبانی از این موضوعات تحقیقات کمی انجام شده است.

گارسینیا مانگوستا محصول جنوب شرقی آسیا است و در طب سنتی مشابه ایندیکوس اسفرانتوس استفاده شده است. این میوه نیز احتمالا در کاهش وزن موثر است، با این حال برای این موضوع نیز اقدامات کمی انجام شده است.

یافته های دو آزمایش که به مدت دو ماه به بررسی میزان اثربخشی مراتریم موارد امیدوار کننده ای به شرح زیر را نشان دادند:

  • کاهش وزن ۳٫۷۴ تا ۵٫۲ کیلوگرم
  • کاهش اندازه دور کمر به میزان ۵٫۴۴ تا ۱۱٫۹ سانتی متر
  • افزایش در هورمون به آدوبونکتین، که به چربی سوزی ارتباط داده می شود.

نتایج یک آزمایش چهار ماهه نیز نشان داد که مراتریم به کاهش وزن ۴ کیلوگرمی و نیز کاهش کلسترول منجر شد. به نظر می رسد تاکنون آزمایش طولانی تری در مورد مراتریم انجام گرفته باشد.

لپتیژن

عصاره چای سبز

یک کپسول فشرده شده حاوی چای سبز مواد تشکیل دهنده مشابهی با یک فنجان چای سبز دارد. پلیفنول هایی که در چای سبز وجود دارند (مانند کاتچین ها، فلاونوئیدها، تانن ها و تئوفلاوین ها) احتمالا به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و در ثبات سلامت نقش موثری خواهند داشت.

با این حال، تحقیقات زیادی در این مورد بر روی انسان انجام نشده است، بنابراین مستقیما مشخص نیست که این مزایا به چه صورت است. مطالعات نشان داده اند تنها زمانی که چای سبز حاوی کافئین باشد، تا حدودی به کاهش وزن می انجــامد. براساس مطالعات متعددی که بر روی عصاره چای سبز انجام شد، روشن شد که تنها میزان کمی باعث کاهش وزن میشود.

کروم میت

کروم میت از نیاسین (ویتامین B3) ساخته شده است که با مواد معدنی ترکیب شده است. طبق تحقیقات انجام شده، کروم برای کاهش قند خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت تاثیرگذار است. یافته ها حاکی از آنست که برخی از اشکال کروم برای کاهش اشتها و میل به غذا مفید هستند، اما شواهد زیادی از این موضوع وجود ندارد که این کاهش اشتها به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

مطالعه ای که به بررسی اثرات کروم میت و دو مکمل کاهش وزن دیگر پرداخت، دریافت که شاخص BMI بعد از ۸ هفته در یک گروه ۶۰ نفری که میانگین آنها چاق بودند ، ۶/۱ درصد کاهش یافت. اما این مطالعه به اثرات خود کروم میت توجهی ندارد. مطالعات دیگری که در آن به ۲۰ زن دارای اضافه وزن، نیاسین ترکیب شده با کرومیوم داده شد، نشان داد کــه هیچ بهبود وزن یا کاهش چربی اتفاق نیفتاده است.

کافئین

کافئین می تواند سطح انرژی و هشیاری را افزایش دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که کافئین همچنین می تواند باعث کاهش وزن و چربی نیز شود. ممکن است این مشخصه به این دلیل باشد که کافئین ضربان قلب و متابولیسم را افزایش داده و نتیجتا که باعث می شود که بدن سریعتر کالری بسوزاند.

با این حال، نتایج حاصل از یک مطالعه به ما نشان داد که کاهش وزن طولانی مدت در اثر مصرف کافئین کمتر از یک پوند (۰٫۴۱ – ۰٫۴۳ کیلوگرم) است احتمالا بیش از ۱۲ سال طول خواهد کشید.

لپتیژن ( Leptigen )

اثرات جانبی لپتیژن

تولید کنندگان ، این مکمل را برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی کنند و برای عوارض اصلی جانبی آن از “سردرد خفیف و یا افزایش ضربان قلب” یاد می کنند. آنها همچنین توصیه می کنند قبل از اینکه این مکمل را بخوانید با پزشک خود مشورت کنید، اگــر:

  • داروی خاصی مصرف می کنید.
  • باردار هستید.
  • به نوزاد شیر می دهید.
  • به کافئین حساس هستید.

نتایج مصاحبه های آنلاین مشتریان نیز به عوارض جانبی مثل افزایش فشار خون، سوزش معده و عرق سرد اشاره دارند.

اطمینان از مصرف مراتریم و کروم میت

به نظر می رسد دو مورد از مواد تشکیل دهنده این مکمل که در این کپسول نیز استفاده شده اند، قابل اعتماد و بی خطر باشند. آزمایش های ایمنی نشان می دهد که مصرف مراتریم حتی در مقادیری بالاتر نسبت به آنچه در لپتیژن استفاده شده (۴۰۰ میلی گرم) می تواند مفید باشد.

ترکیبات مشابهی با کروم میت نیز مورد آزمایش قرار گرفته و برای استفاده به شکل ایمن و با خیالی آسوده توصیه می شوند. با این حال، از آنجا که کرومیوم موجود در کروم میت باعث کاهش قند خون می شود، افراد مبتلا به دیابت باید قبل از مصرف لپتیژن با پزشک خود مشورت کنند.

لپتیژن

اطمینان از مصرف کافئین و عصاره چای سبز

دو ماده اصلی دیگر لپتیژن ممکن است چند عارضه جانبی داشته باشند. در حقیقت، هنگام مصرف آن، سازندگان این دارو توصیه می کنند که از هیچ منبع دیگری مثلکافئین، چای، نوشابه، مکمل های غذایی دیگر یا داروهای حاوی کافئین استفاده نکنید.

به طور کلی، این مکمل حاوی حدود ۱۰۰ میلیگرم کافئین است؛ هم کافئین اضافه شده و هم کافئین طبیعی موجود در عصاره چای سبز. این تقریبا معادل مقدار کافئینی ست که در یک فنجان قهوه دم شده مصرف می شود، که برای اکثر مردم کاملا قابل اطمینان و بی خطر است. با این حال، کافئین می تواند برخی از عوارض جانبی را در افراد ایجاد کند، مانند:

همچنین بررسی پیرامون مصرف عصاره چای سبز برای کاهش وزن نشان داد که عوارض جانبی گزارش شده به طور متوسط ​​خفیف تا متوسط ​​است و شامل مواردی مثل اسهال، نفخ و حالت تهوع می شود.

لپتیژن

آیا مصرف این مکمل به خطرات و مزایای آن می ارزد؟!

ادعا می شود که لپتیژن با افزایش متابولیسم، باعث کاهش وزن، کاهش اشتها و سوزاندن چربی ها می شود. شواهدی نیز وجود دارد که عنصر اصلی این مکمل (مراتریم) ممکن است باعث کاهش وزن در کوتاه مدت شود، اما هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا این اثرات طولانی مدت باقی خواهد ماند یا خیر. به نظر می رسد لپتیژن برای اکثر بزرگسالان قابل استفاده بی خطر باشد، با این حال اگر حامله هستید، یا به نوزاد شیر میدهید، هر گونه شرایط خاص پزشکی و یا دارویی دارید، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

در مقایسه با سایر محصولات کاهش وزن مانند لیپوزن و ترایو پچ، گزارشات مشتریان در مورد اثربخشی لپتیژن متنوع است؛ گرچه که بسیاری از قیمت بالای این محصول شکایت دارند. در نهایت، باید بدانید در هر صورت برای کاهش وزن نیاز به دریافت کالری کمتر از آنچه در حال حاضر دریافت می کنید دارید! این یعنی لپتیژن یک محصول غیر ضروری ست که می تواند هزینه های شما را افزایش دهد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.