مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قیمت قالی شویی در بهترین قالی شویی های تهران

راگامگ: زندگی در قرن ۲۱ و عصر مدرن بسیاری از جنبه های سنتی خود را از دست داده است. اگر پای صحبت بزرگترها بنشینید متوجه می شوید که در سال های نه چندان دور از مهم ترین نشانه های نزدیکی به عید نوروز انبوه قالی ها و فرش های شسته شده در پشت بام و یا حیاط منازل بود.

امروزه اما با بیشتر شدن مشغله افراد و حتی میل بیشتر ما به آسودگی، در بعضی نقاط شهر دیدن شستشوی دستی فرش و قالی شویی سنتی شاید تعجب آور باشد. البته با زیاد شدن شرکت های قالی شویی و رقابت زیاد بین آنها که منجر به مقرون به صرفه شدن هزینه قالی شویی و همچنین بالا تر رفتن کیفیت کار این شرکت های قالی شویی شده، شاید چندان عجیب نباشد که دیگر کسی میلی به قالی شویی به شکل سنتی نداشته باشد.

در این مقاله پس از مرور کوتاهی بر قالی شویی سنتی به شرکت های قالی شویی می پردازیم و در نهایت هزینه استفاده از خدمات شرکت های قالی شویی را با هم مرور می کنیم.

یکی از نکات مهم درباره استفاده از خدمات شرکت های قالی شویی، پرهیز از مراجعه به شرکت های قالی شویی در ایام شلوغ سال است. اگر توقع دریافت بالاترین کیفیت از شرکت قالی شویی را دارید و یا از تاخیر در دریافت قالی هایتان بیزارید بهتر است با اندکی برنامه ریزی عملیات قالی شویی را قبل از شلوغی های عید به انجام برسانید.

قالی شویی، قیمت قالی شویی و درخواست بهترین قالی شویی

طبق تعهدات بیشتر شرکت های قالی شویی، از زمان تحویل گرفتن فرش ها تا زمان تحویل نباید بیشتر از ۳ روز زمان ببرد. البته توجه داشته باشید که اگر برای مثال در شلوغی های عید نوروز سراغ شرکت های قالی شویی رفته اید قضیه به طور کلی متفاوت است وعملیات قالی شویی و تحویل فرش زمان بیشتری خواهد برد.

امروزه اکثر شرکت های قالی شویی، عملیات قالی شویی را به شکل های گوناگون و با تجهیزات متفاوتی به انجام می‌رسانند در نتیجه ممکن است هزینه قالی شویی و کیفیت کار قالی شویی بسیار متفاوت باشد. بهتر است در زمان تماس با شرکت قالی شویی در مورد نحوه انجام عملیات قالی شویی و هزینه آن سوال بفرمائید.

عوامل موثر بر قیمت خدمات قالی شویی:

البته فراموش نشود که معیار اصلی تعیین قیمت خدمات قالی شویی، همان نرخ مصوبی است که از سوی مراجع رسمی اعلام می شود و در پایان مقاله با هم مرور خواهیم کرد اما با توجه به تنوع خدمات قالی شویی، کار تخمین هزینه قالی شویی به این سادگی نیست. در زیر برخی عوامل موثر بر قیمت خدمات قالی شویی را بررسی می کنیم:

 آیا نوع فرش بر قیمت خدمات قالی شویی تاثیر می گذارد؟

بله، چرا که نوع بافت و جنس فرش فرآیند قالی شویی را تعیین می کند. قالی های با تراکم بیشتر، عملیات قالی شویی دشوارتری به دنبال خواهند داشت و به همین دلیل است که معمولا پرسنل شرکت های قالی شویی پس از بررسی فرش و قالی شما هزینه خدمات قالی شویی را اعلام می کنند.

برای مثال فرش های دست بافت را در نظر بگیرید. فرش‌های دستباف به دلیل ظرافت و تراکم تار و پود آن‌ها، حتما باید به صورت دستی و با دقت زیاد شسته شوند و عموما از محلول های شوینده قوی در عملیات قالی شویی فرش های دست بافت استفاده نمی شود. به همین دلیل بسیاری از افراد به درستی عملیات قالی شویی فرش‌های دستباف را یک امر تخصصی می‌دانند و این موضوع در افزایش قیمت قالیشویی تاثیرگذار است.

قالی شویی، قیمت قالی شویی و درخواست بهترین قالی شویی

 تاثیر ابعاد فرش بر هزینه قالی شویی

اندازه و ابعاد فرش بدون شک مهم ترین عامل تغییر هزینه قالی شویی است به طوری که در نرخنامه ای که توسط اتحادیه صنف قالی شویان منتشر می شود، قیمت خدمات قالی شویی بر اساس اندازه و ابعاد فرش و قالیست. قیمت قالی شویی بر اساس متراژ فرش تعیین می‌شود و هرچه ابعاد فرش (به متر مربع) بیشتر باشد، هزینه قالی شویی بیشتر خواهد بود.

 انواع مختلف قالی شویی و هزینه های متفاوت برای قالی شویی

امروزه خدمات بیشتر شرکت های قالی شویی را می توان به این ۳ دسته کالی تقسیم نمود:

  • قالی شویی دستی
  • قالی شویی نیمه اتوماتیک
  • قالی شویی تمام اتوماتیک

تفاوتی نمی کند که از دید مشتری قالی شویی به موضوع نگاه کنیم یا از دید مدیر شرکت قالی شویی، در هر دو صورت باید در نظر داشت که هرچند هزینه راه اندازی یک شرکت قالی شویی با تجهیزات تمام یا نیمه اتوماتیک قالی شویی بسیار بیشتر است از سرمایه اولیه مورد نیاز برای قالی شویی که قصد دارد تمام مراحل کار قالی شویی را به صورت دستی انجام دهد اما در طولانی مدت قالی شویی دستی هزینه های بیشتری خواهد داشت. توجه داشته باشید که در طول زمان هزینه اسکان، خوراک و دستمزد کارگران در قالی شویی تمام دستی، راهی جز بالا بردن هزینه قالی شویی دریافتی از مشتری، باقی نمی ماند.

قالی شویی، قیمت قالی شویی و درخواست بهترین قالی شویی

 هزینه قالی شویی بسته به محلول های شوینده استفاده شده در قالی شویی

البته فراموش نکنید که در روند استاندارد قالی شویی جز در موارد عتیقه و قیمتی بودن فرش و قالی، شما حق انتخاب نوع مواد شوینده در فرآیند قالی شویی را ندارید. با این وجود بد نیست بدانید که انتخاب مواد شوینده در قالی شویی، مانند راه رفتن بر بامیست که اگر بیش از حد به هر طرف متمایل شوید خواهید افتاد. معنی این مثال را زمانی درخواهید یافت که به یاد بیاورید چه انتظاری از شرکت قالی شویی دارید.

انتظار اصلی شما بدون شک تمیزی فرش هایتان است اما با در نظر داشتن حفظ کیفیت آن ها. در برخی شرکت های قالی شویی چه به دلیل ارزان بودن یا پاکیزگی زیاد فرش ها از محلول های شوینده اسیدی استفاده می کنند که پس از انجام عملیات قالی شویی خسارات جبران ناپذیری به تار و پود و بافت فرش شماخواهد زد. تنها یک شرکت قالی شویی خوشنام و با تجربه است که در عین در نظر داشتن سلامتی فرش شما، نهایت تلاش را برای پاکیزگی آن ها به کار خواهند بست.

تاثیر هزینه حمل و نقل بر قیمت نهایی قالی شویی

این مورد بستگی به شرکت قالی شویی دارد که انتخاب کرده اید. برخی از شرکت های قالی شویی حمل و نقل فرش ها را رایگان انجام می دهند اما حتی در صورت دریافت هزینه حمل و نقل هم، بسیار به صرفه تر از انتقال فرش ها به شرکت قالی شویی و برگرداندن آن ها توسط خودتان خواهد بود.

خدمات اضافی و بالا رفتن هزینه قالی شویی

برخی از شرکت های قالی شویی علاوه بر شستشوی فرش ها، خدمات مرتبط دیگری هم ارائه می دهند مانند ریشه بافی و شیرازه بافی، لکه ‎‌گیری فرش و قالی، پرزگیری و رفوگری. در صورت درخواست شما از شرکت قالی شویی و پس از توافق بر هزینه علاوه بر قالی شویی هر کدام از این خدمات به شما ارائه خواهد شد. جالب است بدانید برخی از شرکت های قالی شویی تمام موارد مربوط به ترمیم فرش و قالی را تحت عنوان اعلاءشویی انجام میدهند. پس اگر فرش شما در وضعیت خوبی به سر نمی برد بهتر است با انتخاب اعلاءشویی بجای قالی شویی معمولی، با پرداخت هزینه بیشتر نه تنها فرشتان را تمیز بلکه سالم تحویل بگیرید.

هزینه مصوب خدمات قالی شویی چقدر است؟

در نهایت برای کمک به برآورد هزینه قالی شویی، قیمت های مصوب سال ۱۳۹۶ که توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام شده را مرور می کنیم. توجه کنید که قیمت ها بر اساس شستشوی هر متر مربع از فرش و به ریال است:

قالی شویی، قیمت قالی شویی و درخواست بهترین قالی شویی

منابع:

www.blog.cobal.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.