مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بارژیم غذایی کم کربوهیدرات آشنا شوید

برای آن دسته از افرادی که مایل به کاهش وزن هستند، دانستن این موضوع که رژیم غذایی کم کربوهیدرات می تواند به سوختن کالری بیشتری در بدن منتهی شود به یقین رهگشا خواهد بود.

بسیاری از افراد علاقمند به کاهش وزن تنها به دنبال آن هستند که کالری کمتری را دریافت کنند، اما این دسته باید به یاد داشته باشند که می توانند با برخورداری از رژیم غذایی کم کربوهیدرات زمینه را برای سوخت هر چه بیشتر کالری های دریافتی فراهم نمایند.

بر این اساس برخی از غذاها می توانند در روند کالری سوزی نقش ارزنده ای ایفا کنند. این بدان معناست که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا می تواند نتیجه عکس داشته باشد و از سوختن کالری های اضافی پیشگیری کند.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و رقم قابل توجه کالری های سوخته شده

اما سوختن کالری بیشتر در رژیم غذایی کم کربوهیدرات تا چه میزان است؟ رقم مربوط به کالری سوخته شده در رژیم یاد شده قابل توجه است. در مشاهدات مختلف کارشناسان به این نتیجه رسیدند که بطور میانگین این رژیم غذایی روزانه ۲۵۰ کالری بیشتر در بدن می سوزاند.

بر این اساس پزشکان پیشنهاد می دهند که افراد علاقمند به کاهش وزن بهتر است به این رژیم غذایی بپیوندند تا اینکه رژِیم های سخت غذایی و گرسنگی را در پیش گیرند. در واقع یافته های فوق بدان معناست که نوع کالری دریافتی هم مهم است و تنها به میزان کالری دریافتی نباید اکتفا کرد.

لذا رژیم غذایی کم کربوهیدرات یکی از بهترین روش ها برای کاهش وزن در درازمدت خواهد بود. این روش در عین موثر بودن بسیار پایدار است. البته کارشناسان معتقدند هنوز تاثیرات جانبی احتمالی این رژیم غذایی به خوبی برآورد نشده است و لذا تجویز این روش را باید به آینده ای نزدیک موکول کرد.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و مدل کربوهیدرات- انسولین

یکی از اهداف تحقیق به عمل آمده در خصوص رژیم غذایی کم کربوهیدرات، آزمایش فرضیه های مربوط به مدل کربوهیدرات-انسولین چاقی بود. این مدل فرض می کند که کربوهیدرات های فرآوری شده که نمایه گلیسمی بالایی دارند باعث می شوند تا سلولهای چربی، کالری بیشتری را ذخیره کنند و از سوختن آنها جلوگیری به عمل آورند. غذاهایی که نمایه گلیسمی بالایی دارند به سرعت قند را وارد جریان خون می نمایند.

تحقیقات قبل نشان داده بود که تفاوتی بین مدل کربوهیدرات-انسولین و یا رژیم غذایی کم کربوهیدرات وجود ندارد، اما این پژوهش ها تنها در یک محدوده زمانی دو هفته ای صورت گرفته بود، در حالیکه تحقیق اخیر در خصوص رژیم غذایی با کربوهیدرات کم قصد دارد تاثیرات این رژِیم را در بلند مدت برآورد کند.

اگر نتایج این تحقیق تایید شود، این موضوع بدان معنا خواهد بود که با در پیش گرفتن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات می توان طی سه سال ۲۰ پاوند از وزن خود را کاهش داد.

تحقیق بر روی رژیم غذایی کم کربوهیدارت تنها ۲۰ هفته را شامل شد و لذا آثار بلند مدت این رژیم غذایی بر روی قلب و نیز مخاطرات احتمالی آن هنوز قابل تشخیص نیست و شاید هم برخورداری از یک رژیم غذایی با کربوهیدرات متعادل از همه رژِیم های غذایی بهتر باشد. همه چیز به پژوهش های آینده بستگی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.