مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خواص تره فرنگی این سبزی معجزه آسا!

روزنامه آرمان امروز: تره‌فرنگی برای تهیه انواع غذاها به‌خصوص سوپ و سالاد و همچنین املت، تارت، پاستا مناسب است. ترکیبات گوگردی و آنتی‌اکسیدانی آن برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های دیگر موثراست. درادامه با خواص این سبزی پرطرفدار آشنا می‌شوید.

حاوی آنتی‌اکسیدان‌

تره‌فرنگی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدهااست. توجه داشته باشید که ترکیبات گوگردی آن نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارد؛ یعنی اینکه سلول‌های بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد دور نگه داشته و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان و همچنین ناخوشی‌های معمول دوران پیری پیشگیری می‌کند.فلاوونوئیدهای موجود در این سبزی خواص ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارد.

توجه داشته باشید که برگ‌های سبز تیره بیرونی تره‌فرنگی حاوی بیش‌ترین میزان از این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدهای مهم‌تره‌فرنگی محسوب می‌شود. باید بدانید که پخت و پز طولانی‌مدت، حدود ۲۰ درصد از ترکیبات مغذی تره‌فرنگی را از بین می‌برد.

با خواص تره فرنگی آشنا شوید

سرشار از ساپونین‌

تره‌فرنگی حاوی ترکیباتی به‌نام ساپونین‌ها و ساپوژنین است که هر دو قادرند کلسترول خون را کاهش دهند. این ترکیبات همچنین خواص ضدسرطانی و ضدقارچی دارند. با این حال محققان همچنان در حال بررسی‌های بیشتر در این خصوص هستند.

حاوی ترکیبات گوگردی‌

تره‌فرنگی نیز مانند دیگر اعضای خانواده‌اش بوی خاصی دارد که ناشی از ترکیبات گوگردی آن است. این ترکیبات با خرد شدن سبزیجات آزاد می‌شوند. بیشتر این ترکیبات گوگردی به کاهش خطر ابتلا به سرطان در حیوانات آزمایشگاهی کمک می‌کنند.

کاهش کلسترول خون

محققان معتقدند که عصاره تره‌فرنگی باعث کاهش کلسترول خون داوطلب‌های شرکت‌کننده در پژوهش‌هایشان شده است. فلاوونوئیدها و ساپونین‌های موجود در این سبزی نقش موثری در کاهش چربی خون دارد.نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که سیر نیز تاثیر زیادی در کاهش چربی خون دارد. خوشبختانه تره‌فرنگی نیز همین خاصیت را دارد و شما می‌توانید از آن برای کنترل کلسترول خونتان استفاده کنید.

خواص ضد سرطان

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات به‌خصوص خانواده پرجمعیت سیر، پیاز، موسیر، تره‌فرنگی، پیازچه و غیره خواص ضدسرطانی دارد. این سبزیجات از ابتلا به سرطان معده و روده پیشگیری می‌کنند. البته نتایج برخی از پژوهش‌های دیگر نیز نشان می‌دهند که مصرف این سبزیجات تاثیر چندانی در پیشگیری از سرطان سینه، ریه، کولون و معده ندارد؛ اما با این حال همه محققان بر این عقیده‌اند که مصرف سبزیجات تاثیر زیادی در حفظ سلامتی بدن دارد و مصرف آنها از ضروریات زندگی است.

خواص کلی

تره‌فرنگی تقویت‌کننده، دیورتیک(ادرارآور) و ملین بوده و خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد. از این سبزی برای درمان بیماری‌هایی مانند سوءهاضمه، کم‌خونی، آرتریت، نقرس، عفونت‌های ادراری، هموروئید(بواسیر)، زخم‌ها و جراحات جزئی و همچنین یبوست استفاده می‌کنند. اگر به‌دنبال روشی طبیعی برای کاهش کلسترول خونتان هستید و می‌خواهید سیستم‌ایمنی بدنتان را تقویت و سرطان را از خود دور کنید به سراغ تره‌فرنگی بروید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید همین سبزی ساده یک محرک جنسی طبیعی است.با وجود اینکه حساسیت به تره‌فرنگی بسیار نادر است اما با این حال غیرممکن نیست. احتمال دارد که افراد آلرژیک، به تره‌فرنگی بیشتر از سبزیجات دیگر(سیر، پیاز، پیازچه) حساسیت نشان دهند.همچنین برخی از افرادی که مجبورند اگزالات‌ها را محدود کنند تا از سنگ کلیه پیشگیری کنند نباید تره‌فرنگی مصرف کنند.

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

تره‌فرنگی سرشار از آب(حدود ۹۰ درصد) و کم کالری است. برای همین یک ماده غذایی مناسب برای گنجاندن در برنامه رژیم لاغری محسوب می‌شود. این سبزی به اصطلاح از فرنگ آمده سرشار از ویتامین A، ویتامین C و مقداری ویتامین Bاست. تره‌فرنگی از وجود مواد معدنی مفید مانند آهن، منیزیم (دوستدار قلب)، سیلیس (دوستدار پوست و استخوان‌ها)بی‌نصیب نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.