مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

عجیب و غریب‌ترین خودرو‌هایی که تابحال تولید شده

روزنامه جام جم: این روزها بازار طراحان صنعتی خودرو بسیار داغ است و هر روز با طراحی‌های متفاوتی از شرکت‌های خودروسازی روبه‌رو می‌شویم. اما برخی از این تولیدات جذابیت‌های بیشتری دارند و به نوعی بیشتر از دیگران توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند. البته گاهی شرکت‌های خودروسازی برای جذب مخاطبان به تولید خودروهای عجیب‌وغریبی نیز دست می‌زنند و حتی به سایر کشورها نیز صادر می‌کنند یا در کارخانه‌های مستقر شده در کشورهای دیگر تهیه می‌شوند.

امروزه در خیابان‌های ایران نیز گاهی با خودروهایی روبه‌رو می‌شویم که طراحی‌های متفاوت و خاصی دارند. به عنوان مثال بیشتر مدل‌های نیسان مانند نیسان لیف و نیسان جوک که در ایران بسیار محبوب و پرفروش هستند، در این دسته خودروها قرار می‌گیرند. در ادامه می‌خواهیم به معرفی برخی خودروهای عجیب و متفاوت که خیلی از آنها در شرکت‌های معتبر و معروف جهان مانند فولکس‌واگن، لامبورگینی و مرسدس‌بنز تولید می‌شوند، بپردازیم و ببینیم بازار خودرو تا چه حد می‌تواند ذائقه ذهنی ما را در مورد طراحی صنعتی خودرو تغییر دهد.

فولکس‌واگن سینگ (Volkswagen Thing)

عجیب و غریب در حد بنز !

درواقع اسم اولیه این خودرو «کوبل‌واگن» (Kubelwagen) بود که ابتدا در دهه ۷۰ میلادی و برای مقاصد نظامی تولید شد، اما به فاصله کوتاهی پس از آن وارد خیابان‌ها شد و به سینگ (Thing به معنی شیء) تغییر نام داد! شاید علت این نامگذاری این بود که سازندگان آن نتوانسته بودند اسم مناسب‌تری برای تجاری کردن این محصول پیشنهاد کنند. این خودرو که شباهت ظاهری زیادی به تولیدات شرکت جیپ داشت، بویی از ویژگی‌های خاص یک جیپ واقعی نبرده بود. البته این موضوع نتوانست در بهای این خودرو تاثیر زیادی بگذارد و قیمت آن تقریبا به‌اندازه یک جیپ واقعی بود!


فولکس‌واگن ایکس‌اِل۱ (Volkswagen XL1)

عجیب و غریب در حد بنز !

با در نظر گرفتن شکل ظاهری این خودرو و زمان تولید آن (سال ۱۳۹۳/ ۲۰۱۴)، انتظار بیشتری از «فولکس‌واگن ایکس‌ال۱» وجود داشت. قدرت موتور این خودروی هیبریدی معادل ۴۷ اسب‌بخار دیزلی و ۲۷ اسب‌بخار الکتریکی است. البته به‌طور کل همه خودروهای هیبریدی قدرت کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و این خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست. حداکثر سرعت این خودرو ۱۵۹ کیلومتر در ساعت است. ابتدا قرار بود فقط ۲۵۰ دستگاه از این خودرو روانه بازار شود، اما درنهایت آمار دقیقی از تعداد عرضه شده از این محصول ارائه نشد.


تاترا ۶۳۰ (Tatra 630)

عجیب و غریب در حد بنز !

احتمالا «تاترا ۶۳۰» معمولی‌ترین خودروی موجود در این فهرست است! به نظر می‌رسد ابتدا قرار بود این خودرو مدلی کلاسیک در سبک خودروهای دهه ۵۰ میلادی باشد و اولین نمونه از آن نیز سال ۱۳۳۵/ ۱۹۵۶ روانه بازار شد. تولید این خودرو تا سال ۱۳۵۴/ ۱۹۷۵ در جمهوری چک (چکسلواکی سابق) ادامه یافت، اما مشکل آن عدم به‌روز رسانی و پیشرفت در طول زمان بود. البته که در آن برهه تاریخ، هیچ‌یک از کشورهای تابع شوروی سابق رو به جلو حرکت نمی‌کردند و پیشرفت محسوسی نداشتند. لازم به‌ذکر است این خودرو در اصل برای استفاده اشخاص مهم و همچنین استفاده در مسابقات طراحی و تولید شده بود.


رلیانت رابین (Reliant Robin)

عجیب و غریب در حد بنز !

«رلیانت رابین» یکی از خنده‌دارترین خودروهای تولید شده در جهان است! اما با این‌حال بسیار جالب است که این خودرو توانسته از اوایل دهه ۷۰ میلادی تا سال ۱۳۸۱/ ۲۰۰۲ همچنان در خط تولید باقی بماند. این خودرو به طرز خارق‌العاده‌ای قادر است تنها در حدود ۱۴ ثانیه، از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. احتمالا این قابلیت باعث شده که مدت زمان تولید تا این حد طولانی شود. این خودروی بامزه حتی مورد نقد یکی از برنامه‌های تلویزیونی پربیننده انگلیسی نیز قرار گرفته و قدرت آن در پیست مسابقه و پیچ‌های تند مورد بررسی قرار گرفت.


رین اِسپید اِسکوبا (Rinspeed Squba)

عجیب و غریب در حد بنز !

این خودروی تمام الکتریکی، درواقع نسخه‌ای از لوتوس اِلیزه است که توانایی شناور شدن روی آب را دارد. تصور این موضوع بسیار عجیب است که چرا باید کسی برای خرید خودرویی که در آب ۲/۳ کیلومتر در ساعت و در خشکی تنها تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد، هزینه کند! دیگر نیازی نیست که به احتمال تمام شدن شارژ باتری‌ها هنگامی‌که خودرو در حال حرکت زیر آب است اشاره کنیم. به نظر می‌رسد خرید این خودرو چیزی جز هدر دادن پول نیست و به‌جای آن می‌توانید یک الیزه معمولی بخرید و هر از گاهی تنی به آب بزنید!


پیل پی۵۰ (PEEL P50)

عجیب و غریب در حد بنز !

این خودروی عجیب که فقط به اندازه یک نفر و یک کیسه کوچک خرید، فضا دارد، در یک حراجی در سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ به قیمت عجیب ۱۷۶هزار دلار فروخته شد. این خودرو ابعاد خارق‌العاده‌ای دارد؛ طول این خودروی کوچک فقط ۱۳۷ سانتی‌متر و عرض آن حدود ۱۰۵ سانتی‌متر است. به نظر می‌رسد کسی که این خودرو را در حراجی خریداری کرده احتمالا کلکسیون خودرو دارد، وگرنه چرا باید چنین هزینه‌ای را برای خودرویی که یک چهارم یک خودروی واقعی است پرداخت؟!


مینی مُوک (Mini Moke)

عجیب و غریب در حد بنز !

شاید در نگاه اول تصور کنید این خودرو برای مصارف نظامی ساخته شده است، از طرف دیگر با توجه به ظاهر آن که شبیه یک ماشین گلف درست‌وحسابی است، شاید بتوان حدس زد هرگز به‌طور کامل برای استفاده نظامی طراحی نشده است! اما هرچه هست، با توجه به این‌که این خودرو هیچ در، پنجره و سقف محکمی ندارد، برای کاربرد عمومی در آب‌وهوای نامناسب قابل استفاده نخواهد بود. اما با این حال همچنان بیش از ۵۰ هزار نفر در سراسر دنیا این خودروی عجیب را خریده‌اند!


مرسدس – اِی‌اِم‌جی جی۶۳ (Mercedes-AMG G 63 6X6)

عجیب و غریب در حد بنز !

هرچند این خودرو عجیب به‌نظر می‌رسد، اما بسیار د‌لنشین است؛ زیرا به ندرت اتفاق می‌افتد که مرسدس‌بنز چنین غولی را تولید کند. به‌طور حتم این خودرو در دسته‌بندی خودروهایی با اندازه بسیار بزرگ قرار خواهد گرفت و با قدرت ۵۴۴ اسب‌بخار، هرگز خودرویی کند و ناکارآمد نخواهد بود. توانایی این خودرو در عبور از مسیرهای کوهستانی و خارج از جاده (off-road) نیز خارق‌العاده است.


لانچیا اِستراتوس اِچ‌اِف زیرو  (Lancia Stratos HF Zero)

عجیب و غریب در حد بنز !

در دهه ۷۰ میلادی جریانی به‌راه افتاد که باعث شد همه به فکر تولید خودروهایی با ظاهر سفینه‌ بیفتند و آن را نشانه حرکت به سمت آینده بدانند. شاید آنها فکر می‌کردند ساخت ماشین پرنده قدم بزرگ بعدی خواهد بود، یا شاید مجذوب فیلم‌های علمی – تخیلی شده بودند! هرچه بود، هر دو کارخانه ایتالیایی لانچیا و فِراری خودروهای زیادی با ظاهر فضایی تولید کردند. استراتوس زیرو قدرت چندانی نداشت و موتور V4 (چهار سیلندر خورجینی) آن قدرتی برابر با ۱۱۵ اسب‌بخار تولید کرد، اما هرگز خودروی با اُبهتی به حساب نیامد.


مِسِرِشمیت کی‌آر۲۰۰ (Messerschmitt KR200)

عجیب و غریب در حد بنز !

در نگاه اول این خودروبیشتر شبیه یک زیردریایی است! حداکثر سرعتش به ۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قدرت موتور آن تقریبا ۱۰ اسب‌بخار است. نکته عجیب این خودروی سه چرخ، وزن ۲۲۷ کیلوگرمی آن است! اگر بخواهند با صاحب این خودرو شوخی کنند، چند نفر با هم آن را به‌سادگی می‌توانند بلند و جابه‌جا کنند. این خودرو به‌دلیل این‌که تک چرخ عقب آن محرک است، می‌تواند به صورت برعکس هم استفاده شود؛ به عبارت دیگر راننده عقب بنشیند و مسافر در صندلی جلو قرار بگیرد و خودرو در جهت مخالف حرکت کند!


لامبورگینی اِل‌اِم۰۰۲ (Lamborghini LM002)

عجیب و غریب در حد بنز !

این‌که لامبورگینی تصمیم بگیرد خودرویی بسیار شبیه هامِر تولید کند خیلی عجیب است؛ به‌خصوص با توجه به این‌که این اتفاق حدود شش سال پیش از تجاری‌سازی هامر افتاد! درست به همان اندازه که این خودروی کوهستانی با موتور قدرتمندِ ۱۲ سیلندر (V12) خود فوق‌العاده به نظر می‌رسد، بسیار هم عجیب‌وغریب است. معمولا بیشتر مردم ترجیح می‌دهند برای فضای بیشتر، مانورپذیری بهتر و داشتن خودروی جاده‌ای بهتر از این نمونه، هزینه کمتری بپردازند. در زمان تولید، قیمت این خودرو از ۱۲۰ هزار دلار آغاز می‌شد!


فیات مالتیپلا (Fiat Multipla)

عجیب و غریب در حد بنز !

این خودرو که ظاهر بسیار عجیبی دارد مانند ترکیب غیر ماهرانه دو مدل مختلف دیگر خودرو است. به نظر می‌رسد نقطه قوت این خودروی غیرمتعارف باید میزان فضای ارائه شده در صندوق عقب آن باشد. اگر این ویژگی را کنار بگذاریم با خودرویی کوچک و مضحک روبه‌رو هستیم! به‌طور قطع این خودرو هیچ جذابیت خاصی حداقل در ظاهر خود ندارد و در میان خودروهای عجیب، قطعا جایگاه بالایی خواهد داشت.


فِراری پینین‌فارینا ۵۱۲ اِس مدولو (Ferrari Pininfarina 512 S Modulo)

عجیب و غریب در حد بنز !

بین تمامی مدل‌های خاص و زیبایی که شرکت «فراری» تاکنون تولید کرده، این خودروی دهه ۷۰ میلادی به‌طور حتم چیز دیگری است! این خودرو با ظاهر سفینه‌ای خود بیش از ۲۰ جایزه برای طراحی متفاوتش برنده شده است. همچنین قدرت موتور ۱۲ سیلندری (V12) این خودرو ۵۵۰ اسب‌بخار بوده و حداکثر سرعت آن ۳۵۴ کیلومتر در ساعت است. اما باز هم با وجود این قدرت شگفت‌انگیز و طراحی ظاهری منحصربه‌فرد، تصور این‌که کسی بخواهد به‌طور روزمره با این سفینه رانندگی کند خیلی عجیب است!


فیات ۶۰۰ مالتیپلا (Fiat 600 Multipla)

عجیب و غریب در حد بنز !

اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم، این خودرو تقریبا قدیمی و خارج از رده است، ولی این موضوع در عجیب‌وغریب بودن آن تفاوتی ایجاد نمی‌کند! این خودروی تولید شده در سال ۱۳۳۶/ ۱۹۵۷ را به‌عنوان پیشگام و الگوی اتوبوس‌های شرکت فولکس‌واگن می‌شناسند. شکل ظاهری این خودرو ترکیبی از مینی‌بوس و ماشین گلف را در ذهن ایجاد می‌کند! البته با حداکثر سرعت ۹۵ کیلومتر در ساعت، عملکردش نیز بی‌شباهت به ماشین گلف نیست.


مرسدس‌بنز اِف۰۱۵ لوکس (Mercedes-Benz F015 Luxury In Motion)

عجیب و غریب در حد بنز !

وقتی صحبت از عجیب‌ترین خودروهای مدرن می‌شود، حداقل در برخی زمینه‌ها مرسدس بنز قطعا جایگاه اول را خواهد داشت. در نگاه اول به این خودروی لوکس این سوال پیش می‌آید که راننده چطور می‌تواند مسیر پیش رویش را با این طراحی ببیند. «مرسدس بنز اف۰۱۵» به‌دنبال ایجاد تصور ذهنی از آینده وسایل نقلیه بدون راننده است. شرکت مرسدس‌بنز قصد دارد در آینده این خودرو را به‌عنوان اقامتگاهی سیار که شامل چهار مبل قابل حرکت در فضای خودرو است، توسعه ببخشد.


سیتروئن سی۴ کاکتوس (Citroen C4 Cactus)

عجیب و غریب در حد بنز !

در خصوص این خودرو، ظاهر فدای اضافه‌کردن ویژگی جدید به خودرو شده است! به نظر می‌رسد این خودرو به نوعی سیستم ایمنی فوق‌العاده پیشرفته مجهز شده که در این سیستم، کارخانه سیتروئن با چسباندن مشتی پلاستیک روی درهای خودرو، آن را در برابر ضربه مقاوم کرده است! مطمئنا در این کارخانه، افرادی عجیب با ایده‌هایی عجیب‌تر مشغول کار هستند!


سیتروئن ۲سی‌وی (Citroen 2CV)

عجیب و غریب در حد بنز !

اولین چیزی که با دیدن «سیتروئن ۲سی‌وی» به ذهن خطور می‌کند، این است که این خودرو برای استفاده در سیرک طراحی شده است! این خودرو در زمان ورودش به بازار، رکورددار کمترین قیمت بود و همین‌که با قدرت ۹ اسب‌بخار توانایی حرکت دارد (کمی سریع‌تر از سرعت پیاده‌روی)، خودش خبر خوبی است! نام مستعار این خودرو نیز «چتری روی چرخ‌ها» است. متاسفانه این خودروی رنگارنگ هیچ ویژگی خاص و تحسین برانگیزی ندارد.


ب‌اِم‌وِ جینا مدل چشم‌انداز روشن (BMW Gina Light Visionary Model)

عجیب و غریب در حد بنز !

شکل ظاهری این خودرو در نوع خود بی‌نظیر است. با این‌که خودرویی بسیار عجیب است، اما شرکت ب‌ام‌و همچنان ایده‌هایی برای بهبود بخشیدن آن دارد. کارشناسان بسیاری بر این عقیده‌اند که ب‌ام‌و جینا عجیب‌ترین خودروی جهان است، اما قطعا عجیب‌ترین طرحی نیست که تاکنون به ذهن خلاق طراحان خودرو رسیده است. به نظر می‌رسد در آینده فراری و ب‌ام‌و، هم در زمینه سرعت و هم در زمینه عجیب‌وغریب بودن، رقابت تنگاتنگی با هم خواهند داشت!

منبع: Hotcars

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.