مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

احتمال برخورد یک سیارک با زمین در آینده نزدیک؛ دانشمندان روسی هشدار دادند

در آینده‌ای نه چندان دور، احتمال برخورد یک سیارک با زمین وجود دارد. اما اندازه این سیارک چقدر است و در صورت برخورد آپوفیس ۹۹۹۴۲ (Apophis 99942) با زمین، چه اتفاقی برای سیاره آبی و ساکنان آن رخ خواهد داد؟

سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار، همواره یکی از تهدیدکننده‌های جان انسان‌های کره زمین تلقی شده‌اند. اگرچه احتمال برخورد یک سیارک با زمین به مراتب پایین‌تر از احتمال وقوع دیگر انواع پدیده‌های طبیعی همچون زلزله و سیل است، اما نکته اینجاست که در صورت وقوع، جان دامنه بیشتری از انسان‌ها گرفته خواهد شد. در صورت بزرگ بودن اندازه دنباله‌دار یا سیارک برخورد‌کننده با کره زمین، احتمال برچیده شدن کل حیات از این سیاره وجود دارد!

به عنوان نمونه‌ای بارز از تاثیر جدی برخورد یک سیارک با زمین می‌توان به ۶۶ میلیون سال قبل اشاره کرد، زمانی که این اتفاق به عصر فرمانروایی دایناسورها روی کره زمین پایان داد و سبب شد عصر یخبندان برای مدت زمانی طولانی بر این سیاره حکمفرما شود. اندازه آن سیارک بسیار بزرگ بود و زخمی همیشگی روی بدن سیاره آبی ما به جای گذاشت. قطر تقریبی آن ۱۵۰ کیلومتر تخمین زده شده است.

احتمال برخورد یک سیارک با زمین

به تازگی دانشمندان روسی از احتمال برخورد یک سیارک با زمین در آینده‌ای نه چندان دور خبر داده‌اند. نام این سیارک به دنباله‌روی از خدای تاریکی و نماد نابودی و نیروهای اهریمنی در مصر باستان، آپوفیس ۹۹۹۴۲ (Apophis 99942) نامیده شده و احتمال می‌رود در سال ۲۰۲۹، به فاصله ۳۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتری کره زمین برسد. این فاصله، تنها یک دهم مسافت بین کره زمین و ماه است!

برخورد یک سیارک با زمین

احتمال برخورد یک سیارک با زمین در سال ۲۰۲۹ شاید چندان زیاد نباشد، اما دانشمندان روسی هشدار داده‌اند Apophis 99942 احتمالا در مسیر حرکت خود، حدود چهل سال بعد از این سال، با زمین برخورد خواهد کرد. بر اساس گفته‌های دانشمندان دپارتمان مکانیک فضایی دانشگاه سن پترزبورگ، قطر سیارک Apophis 99942 حدود ۳۷۰ متر بوده و ممکن است با سرعت بسیار زیاد ۷٫۴۳ کیلومتر بر ثانیه با سیاره آبی برخورد کند!

بر اساس بررسی‌های دانشمندان، میزان خطر برخورد یک سیارک با زمین در سال ۲۰۶۸ را بعد از سال ۲۰۲۹ بهتر می‌توان بررسی کرد. سیارک Apophis 99942 برای برخورد با زمین در سال ۲۰۶۸، در اولین سری نزدیک شدن به زمین حدود ده سال دیگر، می‌بایست از ناحیه‌ای خاص از فضا به عرضه دو متر عبور کند. به عبارتی در صورتی که حرکت Apophis 99942 در سال ۲۰۲۹ از مسیر خاصی صورت بگیرد، چهل سال بعد با زمین برخورد خواهد کرد.

برخورد یک سیارک با زمین

طبق گفته‌های دانشمندان روسی، در بررسی وضعیت نحوه نزدیک شدن Apophis 99942 به کره زمین، چندین مسیر احتمالی برای چگونگی حرکت آن در نظر گرفته شده است. به عنوان نمونه این سیارک ممکن است در سال ۲۰۵۱ به سمت کره زمین همگرا شود. تکرارهای رزونانس مداری بیشتر، سبب افزایش احتمال برخورد سیارک با کره خاکی طی سال‌های مختلف می‌شود. از بین آن‌ها، احتمال برخورد سیارک با زمین در سال ۲۰۶۸ بیشتر است.

پیش از این اتفاق، آپوفیس ۹۹۹۴۲ در مسیر حرکت خود چندین مرتبه به زمین نزدیک شده و حتی ممکن است برای ماهواره‌های اطراف سیاره نیز دردسرهایی ایجاد کند. پیش‌بینی شده این تکه سنگ بزرگ در سال ۲۰۴۴ به محدوده ۱۶ میلیون کیلومتری کره زمین برسد. این فاصله در سال‌های ۲۰۵۱ و ۲۰۶۰ به ترتیب ۷۶۰ هزار کیلومتر و ۵ میلیون کیلومتر خواهد شد. با رسیدن به سال ۲۰۶۸، Apophis 99942 به فاصله ۱۰۰ هزار کیلومتری زمین می‌رسد!

برخورد یک سیارک با زمین

دانشمندان معتقدند هر ۸۰ هزار سال یک مرتبه، احتمال برخورد یک شی فضایی در ابعاد و اندازه سیارک آپوفیس۹۹۹۴۲ با کره زمین وجود دارد. برخلاف دانشمندان روسی، سازمان فضایی آمریکا، ناسا، چندان درباره احتمال برخورد یک سیارک با زمین در سال ۲۰۶۸ نگران نیست. بر اساس مشاهدات صورت گرفته در سال ۲۰۱۵، احتمال برخورد آپوفیس ۹۹۹۴۲ با کره زمین در سال ۲۰۶۸ حدود ۱ در ۱۵۰۰۰۰ و احتمال برخورد آن با سیاره آبی پیش از سال ۲۱۰۶، ۱ در ۱۱۰۰۰۰ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.