مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خواص کافور؛ از درمان سرفه تا نابودی شپش سر

راگامگ – ترجمه از هدی بانکی: حتما با بوی کافور آشنا هستید، حتی اگر اسمش را ندانید. کافور یکی از عناصری است که به پماد ویکس، آن بوی تند را می‌دهد. کافور، ماده‌ی جامد مومی شکل شفاف یا سفیدی است که قابل اشتعال بوده و صمغ درخت کافور است.

قرنهاست که از کافور در طب سنتی آسیا استفاده می‌‌شود. کافور به شکل مکعب‌هایی معطر و یا عصاره‌ی درخت کافور موجود است. کافور خاصیت ضد عفونی کنندگی، بی‌حس کنندگی، ضد التهابی، تحریک کنندگی، ضد روماتیسمی، آنتی نورالژی، آنتی اسپاسمودیک و آرامبخشی دارد. ضمنا کافور به عنوان یک ضد احتقان طبیعی عمل می‌کند که علت اصلی استفاده از آن در پزشکی نیز هست. کافور به دلیل خواص فراوانی که برای سلامتی دارد، در بسیاری از محصولات مراقبت از سلامتی کاربرد دارد.

 10 خاصیت شگفت انگیز کافور که نمی‌دانستید

۱٫ درمان سرفه

کافور، درمان خوبی برای سرفه است. بوی تند کافور می‌تواند سینه را صاف کرده و آبریزش بینی را متوقف کند. بسیاری از پمادهای مالیدنی مربوط به سینه و گلو جهت درمان سرفه و سرما خوردگی حاوی کافور هستند، یعنی در واقع کافور، یکی از عناصر اصلی در ترکیب آنهاست. ۴ تا ۵ قطره عصاره‌ی کافور را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام ترکیب کرده و آن را به آرامی و به مدت چند دقیقه به سینه‌تان بمالید. برای درمان سرفه‌های مزمن، استنشاق بخار کافور بسیار موثر است. چند قطره عصاره‌ی کافور را در کاسه‌ای آب جوش بریزید و بخار آن را تنفس کنید تا هم سینه دردتان خوب شود و هم سرفه‌های‌تان برطرف شود.

۲٫ درمان آکنه

کافور برای درمان آکنه نیز مفید است، آکنه‌های موجود روی پوست‌تان را پاکسازی کرده و جلوی التهاب‌های بعدی آکنه را می‌گیرد.

خاصیت ضد التهابی کافور کمک می‌کند التهاب و قرمزی پوست‌تان کاهش پیدا کند. یک فنجان روغن نارگیل بکر را در یک ظرف که درپوش محکمی دارد و هوا به آن نفوذ نمی‌کند بریزید، یک قاشق چایخوری عصاره‌ی کافور به آن اضافه کرده و خوب ترکیب کنید. بعد از شستن صورت، آن را خشک کرده و مقداری از ترکیب را روی آکنه بزنید. ۵ دقیقه ماساژ دهید و بگذارید در طول شب بماند. صبح روز بعد، با آب ولرم و یک شوینده‌ی ملایم صورت را بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.

۳٫ برطرف کردن گرفتگی بینی

کافور به عنوان یک ضد احتقان طبیعی عمل کرده و گرفتگی بینی را فورا برطرف می‌کند، در نتیجه تنفس راحت‌تر شده و احساس راحتی خواهید کرد.

مقدار کمی روغن کافور را با یک قاشق غذاخوری روغن خردل گرم مخلوط کنید و قبل از خواب، آن را به آرامی روی سینه، پشت و گلو بمالید تا تنفس‌تان راحت‌تر شده و بهتر بخوابید. می‌توانید از کرم‌های کافور که در داروخانه‌ها فروخته می‌شود نیز استفاده کنید.

۴٫ درمان تب خال

تب خال یا تاول تب، بسیار شایع و واگیردار بوده و باعث درد و ناراحتی زیادی می‌شود. برای درمان تب خال، کافور را امتحان کنید. کافور برای تسکین موقت درد و التهاب تاول، بی‌خطر و موثر است زیرا خواص ضد درد و ضد التهابی دارد.

عصاره‌ی کافور، حالت خنک کنندگی دارد که به تسکین و درمان تب خال کمک می‌کند. ۲ تا ۳ قطره عصاره‌ی کافور را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر ترکیب کنید و با استفاده از پد تخی، آن را روی تب خال بزنید. این کار را روزی ۳ تا ۴ بار انجام دهید.

۵٫ نابود کردن شپش سر

کافور همراه با روغن نارگیل، یک راه بسیار عالی برای رها شدن از شر شپش سر است.

روغن نارگیل، شپش‌ها را خفه می‌کند و کافور هم به دلیل خاصیت ضد انگلی که دارد، آنها را نابود می‌کند. یک قاشق غذاخوری کافور خرد شده را با ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به موها بمالید، مخصوصا به پوست سر و ریشه‌‌ی مو. یک کلاه دوش روی سر گذاشته و بگذارید در طول شب بماند. روز بعد با شامپو بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته و به مدت یک ماه انجام دهید.

 خواص کافور؛ از درمان سرفه تا نابودی شپش سر

۶٫ تسکین دردهای عضلانی

درد عضلانی شما از هر نوعی که باشد، کافور برای درمان آن بسیار سودمند است چون ویژگی ضد التهابی دارد. ماساژ دادن قسمت دردناک با عصاره‌ی کافور به بهبود جریان خون کمک کرده و از سفتی عضلات می‌کاهد در نتیجه دردتان زوتر التیام پیدا خواهد کرد.

۵ تا ۶ قطره عصاره‌ی کافور را با ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کرده و با آن، ناحیه‌ی مورد نظر را ماساژ بدهید. این کار را روزی یک یا دو بار انجام دهید.

هشدار: اگر ماساژ دادن باعث تشدید دردتان شد، دیگر ادامه ندهید و با پزشک‌تان مشورت کنید.

۷٫ نرم کردن ترک پاشنه

اگر ترک‌های پاشنه‌ پای‌تان ناراحت‌تان می‌کند، کافور راهکار خانگی خوبی برای برطرف کردن آن است. کافور کمک می‌کند درد ناشی از ترک تسکین پیدا کرده و فرایند التیام تسریع شود. یک تکه کافور را با آب گرم مخلوط کنید و پاهای خود را ۱۰ دقیقه در آن بگذارید. پاهای‌تان را با سنگ پا بسابید، آبکشی کرده و خشک کنید. کمی ویکس به پاشنه‌های‌تان بزنید و جوراب‌های تمیز بپوشید و بخوابید. این کار را هر شب انجام دهید.

۸٫ درمان میخچه

وجود یک میخچه در پا می‌‌تواند هنگام راه رفتن یا ایستادن ناراحتی زیادی ایجاد کند. برای کاهش این مشکل می‌توانید کافور را امتحان کنید.

کافور یک ضد عفونی کننده‌ی قوی است که به درمان میخچه کمک می‌کند. روغن کافور فورا به داخل پوست نفوذ کرده و درمان را تسریع می‌کند. یک چهارم فنجام روغن نارگیل بکر را در مایکرویو گرم کنید. یک قاشق غذاخوری روغن تربانتین و ۲ قاشق غذاخوری روغن کافور را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید، اجازه دهید این کرِم خانگی خنک شود. سپس پاهای‌تان را ۵ دقیقه در آب گرم گذاشته و سپس کاملا خشک کنید و از ترکیبی که تهیه کرده‌اید روی میخچه‌تان بزنید. این کار را روزی ۲ تا ۳ بار انجام دهید.

۹٫ دفع کردن و نابود کردن حشرات و پشه‌ها

روغن کافور به عنوان یک حشره کُش طبیعی عمل می‌کند که علنش هم بوی بسیار تند کافور و سایر ویژگی‌های آن است. می‌توانید از کافور برای دور کردن پشه‌ها و سایر حشرات استفاده کنید. یک دوم فنجان آب گرم را در یک بطری اسپری تمیز بریزید. ۲۰ قطره روغن کافور به آن اضافه کرده و خوب بطری را تکان دهید. این محلول را در جاهایی که پشه یا حشره دیدید اسپری کنید.

۱۰٫ تسکین سندرم پای بیقرار

آنهایی که از سندرم پای بیقرار رنج می‌برند با احساس ناخوشایند این بیماری در پاها، مخصوصا هنگام خواب آشنا هستند. برای کاهش احساس ناراحتی و کمک به خواب بهتر می‌توانید از کافور استفاده کنید. خاصیت درمانگر و ضد اسپاسمی کافور به تسکین التهاب و کاهش علائم سندرم پای بیقرار کمک می‌کند. کمی روغن کافور را در روغن زیتون گرم بریزید و تمام قسمت‌های پاهای‌تان را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه با آن ماساژ دهید. این کار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید. همچنین می‌توانید از کرم کافور هم به این صورت استفاده کنید.

چند نکته

همیشه قبل از استفاده از کافور، آن را با روغن دیگری ترکیب کنید و سپس به پوست‌تان بزنید چون بسیار قوی بوده و اگر مستقیما به پوست بخورد ممکن است ایجاد حساسیت کند. دوز مناسب برای مصرف خوراکی کافور، ۱۲۵ تا ۳۷۵ میلی گرم در روز است. برای تعیین دوز مناسب خودتان با پزشک مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.