مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

راهنمای سفر به استانبول در فصل زمستان

وب‌سایت روزیاتو – فروغ بیداری: شهر استانبول یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانی‌ها محسوب می‌شود؛ دلایل زیادی برای این امر وجود دارد از مناسب بودن قیمت سفر گرفته تا نزدیکی فرهنگ، آداب، سلیقه غذایی و تنوع مقاصد گردشگری استانبول.

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

این شهر برای کسانی که عاشق گشت و گذار در کوچه‌‌های شهرهای مختلف جهان هستند و دوست دارند از نزدیک با مردم دیگر کشورها ارتباط برقرار کنند، طعم غذاهای خیابانی آن منطقه را بچشند، از طعم انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد شهر مقصد لذت ببرند و در عین حال از مکان‌های باستانی و تاریخی دیدن کنند، بهترین گزینه است. همچنین بهترین مقصد برای افرادی است که می‌خواهند از برندهای مشهور جهانی یا فروشگاه‌های سنتی و قدیمی استانبول خریدهای مقرون‌به‌صرفه داشته باشند.

زندگی شبانه استانبول برای شب‌زنده‌داران و دوستداران اجراهای خیابانی موسیقی بسیار جذاب خواهد بود.

با اینکه کرایه تاکسی در استانبول گران است اما وسایل نقلیه عمومی و مترو را در همه جا می‌توان دید و با همراه داشتن یک کارت مترو می‌توان در ارزان‌ترین حالت در گوشه و کنار شهر گشت زد.

حتما می‌دانید که استانبول تنها شهر جهان است که بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته؛ پس با سفر به این شهر می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و دو فرهنگ و معماری شرقی و اروپایی را یکجا ببینید.

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

با اینکه اغلب گفته می‌شود بهترین فصل سفر به استانبول اواخر تابستان و فصل پاییز است، اما روزیاتو قصد دارد در این مطلب به شما بگوید که بازدید زمستانی از این شهر تاریخی نیز لطف و زیبایی خاص خود را دارد.

استانبول مملو از دیدنی‌های جذابی است که نمی‌توان راحت از کنار آنها گذشت اما اغلب گردشگران با محدودیت زمان برای سفر تفریحی خود مواجه هستند. بنابراین سعی کرده‌ایم شماری از بهترین مکان‌های دیدنی و تفریحات شهر استانبول را برایتان نام ببریم تا با اولویت قرار دادن آنها در کمترین زمان بیشترین استفاده را از سفر خود ببرید.

پیش از معرفی دیدنی‌های زمستانی استانبول باید بدانید که در ایت فصل با اینکه هوا سرد است و خیلی از فعالیت‌های تابستانی را نمی‌توان انجام داد اما دو ویژگی خیلی خوب دارد؛ یک اینکه شهر چندان شلوغ نیست و دو اینکه قیمت‌ها بسیار مناسب‌تر از تابستان هستند.

۱- مسجد ایاصوفیه استانبول – Hagia Sophia

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر
  • آدرس: استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، مسجد و موزه ایاصوفیه
  • هزینه ورود: بزرگسالان: ۴۰ لیر (حدود ۸۰ هزار تومان)
  • کودکان زیر ۱۲ سال: رایگان

خب، تقریبا در بیشتر عکس‌های گردشگری ترکیه شاهد عکسی از مسجد بسیار زیبای ایاصوفیه هستیم. این ظرفیت گردشگری یکی از پربازدیدترین مساجد کشور ترکیه محسوب می‌شود که در عین حال موزه و کلیسا هم هست.

ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا بنایی بسیار باشکوه در منطقه تاریخی استانبول است و در طول تاریخ توسط امپراتوری های مختلف دست به دست گشته است. این بنا در سال ۵۳۷ توسط امپراتور بیزانس، ژوستین یکم ساخته شد و ابتدا کلیسایی برای مسیحیت شرق به حساب می آمد. تا این که در سال ۱۴۵۳ این بنا به مسجد تبدیل شد و تا ۱۹۳۱ به همان شکل باقی ماند.

ایاصوفیه روزگاری بزرگ ترین کلیسای جامع دنیا محسوب می شد. در حال حاضر این بنا با طاق‌ها و ستون‌های با شکوهش تحسین هر بیننده و گردشگر را برمی‌انگیزد.

گالری تصاویر استوره های ترکیه، چشمه احمد سوم، فواره خرم سلطان، مخزن ریحانا، حمام خرم سلطان از از جاذبه های نزدیک به ایاصوفیه هستند.

چگونه به مسجد ایاصوفیه برویم؟

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

برای رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه اصلا نگران نباشید چرا که تمام وسایل نقلیه عمومی در دسترس شما هستند، شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول همگی در محله سلطان احمد ایستگاه دارند و با یکی از آنها به راحتی به مسجد ایاصوفیه یا مناطق تاریخی نزدیک به ایاصوفیه ماننده : مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی می رسید.


۲- کاخ توپکاپی – Topkapi Palace

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

  • ساعات بازدید: هرروز (به جز سه شنبه ها) ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر (گیشه فروش بلیط ساعت ۴ بسته می شود)
  • آدرس: استانبول، منطقه فاتح، جنب پارک و ایستگاه تراموا گلهانه (گلخانه)، مجموعه کاخ توپکاپی
  • ۴۰ لیر برای بلیت موزه ( حدود ۸۰ هزار تومان )
  • ۲۵ لیر برای بازدید از حرم ( حدود ۵۰ هزار تومان )
  • ۲۰ لیر برای بازدید از ایا ایرنه ( حدود ۴۰ هزار تومان )

یکی از اماکن دیدنی مهم استانبول که در طول سفر به استانبول حتما از تماشای آن لذت خواهید برد کاخ توپکاپی است. این قصر باشکوه با معماری نفس گیری که دارد توسط ۵ کیلومتر دیوار سنگی با ۲۷ برج دیدبانی احاطه شده و روایت گر عظمت امپراتوری عثمانی است.

این کاخ باشکوه و زیبا در قرن ۱۵ ساخته شده و مشرف به دریای مرمره، تنگه بسفر و شاخ طلایی استانبول است.این بنا بنا با نمای زیبا و معماری خیره کننده اش، در سال ۱۹۸۵ توسط یونسکو به عنوان بهترین قصر دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید.

کاخ توپکاپی بسیار بزرگ است و شامل قسمت ها و بخش های مختلفی است، بنابراین اگر می خواهید کل مجموعه را ببینید حداقل به ۳-۴ ساعت زمان نیاز دارید. این مجموعه هم در منطقه فاتح قرار دارد و در فاصله نزدیکی از سایر جاذبه های گردشگری استانبول قرار گرفته است.

موزه های باستان شناسی استانبول، پارک گولان، موزه ایاصوفیا، موزه حجاری ایرن از دیگر مکان های دیدنی و توریستی اطراف کاخ توپکاپی هستند.

چگونه به کاخ توپکاپی برویم؟

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

از آنجا که این کاخ از مهم ترین اماکن دیدنی و گردشگری ترکیه است، تمام تاکسی های، اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی دیگر در نزدیکی این مکان ایستگاه دارند.


۳- مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی – Blue Mosque

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

  • ساعات بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ / ۱۳ ظهر تا ۱۲:۳۰ / ۱۵:۳۰ تا ۱۶:۴۵
  • آدرس: استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، مسجد سلطان احمد
  • هزینه ورود: ندارد

بی شک یکی از باشکوه ترین و خوش عکس ترین بناهای ترکیه، مسجد سلطان احمد است. این مسجد به دستور سلطان احمد اول ساخته شده و مقبره‌ی خود او نیز در قسمت شمالی ساختمان و رو به روی پارک سلطان احمد واقع شده است.

مسجد سلطان احمد به خاطر رنگ آبی کاشی هایش به مسجد آبی هم شهرت پیدا کرده است. این مسجد زیبا در اوایل قرن ۱۷ ساخته شده و از آن زمان تا به امروز مکانی برای عبادت و نیایش مسلمانان بوده است. باید بدانید آن جا که هنوز هم نمازهای پنجگانه در این مسجد برگزار می شود.

نمای خارجی و فوق العاده‌ی مسجد شامل گنبدی با یک منحنی آبشارگونه و شش مناره‌ی باریک و بلند می‌شود. این مسجد که در قدیمی ترین محله استانبول واقع شده، در قدیم مرکز قسطنطنیه بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. برای تأمین روشنایی مسجد بیش از دویست پنجره در اطراف بنا و لوسترهای بزرگ استفاده‌ شده است. علاوه بر این بعد از تماشای بنا های تاریخی سلطان محمد، می توانید از گشت و گذار در پارک این مسجد لذت ببرید و غروب آفتاب را تماشا کنید.

چگونه به مسجد آبی برویم؟

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

از آنجا که این مسجد از مهم ترین اماکن دیدنی و گردشگری ترکیه است، تمام تاکسی های، اتوبوس ها و وسایل نقلیه عمومی دیگر در نزدیکی این مکان ایستگاه دارند.


۴- تنگه بسفراستانبول – Bosphorus

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

یکی از مکان های مشهور و پربازدید استانبول ترکیه که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشید تنگه بسفر است. این تنگه که درشمال ترکیه واقع شده دارای زیبایی های بی نظیری است که در هیچ نقطه هر جهان قابل تماشا نیست.

تنگه بسفر، نقطه واصل بین دو قاره است و طولی برابر ۳۰ کیلومتر و عرضی برابر ۷۰۰ متر دارد و دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می کند.

علاوه بر دیدنی های این تنگه و غذا خوردن در کنار نما و منظره زیبای این مکان بسیار جذاب، به راحتی می توانید از جاذبه های اطراف آن نیز دیدن کنید. این منطقه به دلیل اهمیت فراوانی که درزمان قدیم داشته، بنا ها، نماد ها و دیدنی های منحصر به فردی را از تاریخ به رخ بازدید کنندگان می کشد.

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

چند کاخ معروف استانبول نظیر کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها، خانه موزه زکی پاشا، مسجد زیبای اورتاکوی و قلعه های سنگی در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارند.

بر بالای تنگه بسفر سه پل معلق هم وجود داد. اگر بخواهید تنگه را کامل بگردید، بهترین کار این است که مثل خیلی دیگر از اهالی محلی این بخش و یا توریست ها، تور کشتی را انتخاب کنید، این تور هم در روزها و هم در شب هر روز، برپا می شود و در هر زمانی زیبایی و لذت خاصی دارد مخصوصا در شب به دلیل اینکه از جاذبه هایی مثل کاخ دلما باغچه با نورپردازی بسیار زیبایی که دارد، می گذرد، واقعا رویایی است.

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

در ساحل این تنگه، چند کاخ معروف استانبول مثل کاخ چراغان و دولما باغچه، ویلاها و قلعه های سنگی بسیار زیبایی وجود دارد که تماشای آنها لذت بخش خواهد بود. علاوه بر این، در اطراف این تنگه، رستوران های خوب زیادی وجود دارد که هم غذاهای دریایی تازه و هم غذاهای محلی ترکیه را سرو می کنند.


۵- بازار بزرگ – Grand Bazaar

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

  • آدرس: محله بیازیت، بازار بزرگ استانبول

اگر شما هم از آن دسته مسافرانی هستید که برای خرید به استانبول سفر کرده اید پس حتما باید سری به بازار بزرگ استانبول هم بزنید.

حتی اگر خیلی اهل خرید هم نیستید می توانید فرصت بازدید از یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده دنیا را داشته باشید. معماری بازار بزرگ استانبول برای ما خیلی غریبه نیست و شبیه به بازارهای سنتی خودمان است که در تقریبا در هر شهری وجود دارد.

در این بازار ۵۰۰۰ مغازه وجود دارند و انواع محصولات از جواهرآلات و طلا گرفته تا ادویه، عتیقه جات، فرش و لوازم حمام ترکی را می توانید در این بازار پیدا کنید. اگر قصد خرید در بازار بزرگ را دارید حتما روی مهارت چانه زنی تان کار کنید تا بتوانید حسابی تخفیف بگیرید.

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

همچنین گفتنی است از دلایلی که باعث درخواست زیاد رزرو تور استانبول در فصل زمستان شده است حراج های خوبی است در این فصل برگزار می شود حراج های زمستانه استانبول برای گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند و همینطور مردم ترکیه بسیار جذاب و به صرفه است. در این فصل برند های معتبر دنیا و حتی برند های ترکیه اجناس خودرا با درصد تخفیف بسیار زیادی به فروش می رسانند و می توانید خرید دلچسب و به صرفه ای را تجربه کنید.


غذاهای محبوب شهر استانبول

دونر (Döner)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

غذای کلاسیک ترکی که در کشور آلمان هم به عنوان یک غذای ملی شناخته می شود. کباب دونر به اشکال مختلفی درست می شود؛ گاهی کباب را در نان لواش می پیچند و به آن دورموم (dürüm) می گویند و گاهی آن را روی نان می گذارند و با ماست و کره و گوجه فرنگی سرو می کنند و به آن اسکندر کباب (iskender kebap ) می گویند.

ایچلی کوفته (İçli Köfte)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

کوفته (کوفته قلقلی) یک غذای استاندارد ترکی است و ایچلی کوفته از یک پوسته ترد و خوشمزه از بلغور تشکیل شده که با گوشت چرخ کرده، پیاز، جعفری، و دانه های کاج پر می شود.

پیتزا ترکی (Lahmacun)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

کالماجو که اغلب به اشتباه “پیتزا ترکی” نامیده می شود هیچ ارتباطی با پیتزای کلاسیک ایتالیایی ندارد. این غذا از یک لایه نان نازک و ترد تشکیل می شود که سطح آن را تماما با مخلوط گوشت و ادویه می پوشانند و سپس نان را دولا کرده و با لیموی تازه و جعفری میل می کنند.

چاشنی (Meze)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

مزه ها و چاشنی ها جزئی جدایی ناپذیر از وعده های غذایی ترک ها است. زیتون پرورده، انواع ترشیجات، لوبیا پخته، کوپوگلو (تکه های بادمجان با سس گوجه فرنگی) و بسیاری چاشنی های دیگر.

کباب

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

در ترکیه انواع کباب سرو می شود: کباب آدانا و یورفا (Adana and Urfa) که از گوشت گوسفند همراه با چاشنی های خوراکی تند تهیه شده و یا بدون چاشنی بر روی آتش طبخ می شود، بیتی (Beyti) نوعی دیگری از کباب است که از گوشت گاو تهیه و با نان لواش، ماست و سس گوجه فرنگی سرو می شود و سپس (şiş) که از گوشت بره یا مرغ تهیه می شود.

مانتی (Mantı)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

قطعات کوچی از خمیر که با دست درست می کنند و آن را از گوشت چرخ شده پر کرده و در ماست می جوشانند و همراه با یک سس دست ساز از روغن، پاپریکا، نعناع و سیر سرو می کنند.

بالیک ایکمت (Balık Ekmek)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

یکی از محبو ترین میان وعده های ترکی برای گردشگران، این ساندویچ خوشمزه از ماهی کباب شده، پیاز و سالاد تهیه می شود.

کارنی یاریک (Karnıyarık)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

یک غذای بسیار مرسوم در استانبول که در بسیاری از رستوران های استانبول سرو می شود. این غذا را از بادمجان کباب شده ای که داخلش پر است از گوشت سرخ کرده همراه با سس گوجه فرنگی می پزند. مردم استانبول این غذا را همراه با برنج میل می کنند.

Kadınbudu Köfte

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

یکی دیگر از انواع کوفته که با مخلوط گوشت چرخ کرده، تخم مرغ و آرد تهیه شده و در روغن سرخ می شود.

هانکر بگندی (Hünkar Beğendi)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

یک غذای بسیار خوشمزه ترکی که از ترکیب گوشت بره طبخ شده در ادویه و سس درست شده و همراه با پوره بادمجان، کره و پنیر سرو می شود.

کوزو تاندیر (Kuzu Tandır)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

کوزو تاندیر یک غذای باستانی است. برای تهیه این غذا گوشت بره را در ظرفی سفالی که داخل زمین قرار گرفته به آرامی می پزند. هنوز این غذا در ترکیه طبخ و همراه با برنج و جگر سرو می شود.

ایزگارا بالیک (Izgara Balık)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

بازدید شما از استانبول هرگر بدون خوردن ماهی کبابی کاملنمی شود: ماهی کولی- ماهی خاردار- سرخ ماهی- و انواع و اقسام ماهی های کبابی که در همه فصول سال هم سرو می شود.

Pide – پیده

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

یک خوراک قایق شکل خوشمزه که از خمیر درست شده و حاوی مواد متنوع و مختلفی چون اسفناج، تخم مرغ و سوسیس همراه با گوشت است و در فر یا تنور طبخ می شود.

Yaprak Sarma

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

این غذا بسیار شبیه همان دلمه ایرانی ما است. درست با همان کیفیت که در ایران طبخ می شود، از برگ کلم و یا برگ درخت انگور درست شده و محتوای آن هم از برنج و گوشت و سبزیجات است.

بورک (Su Böreği)

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول در فصل زمستان

بورک از لایه های خمیر تشکیل شده و فضای بین آن با گوشت و سبزیجات پر شده و طبخ می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.