مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

سامسونگ اطلاعاتی در رابطه با تراشه اکسینوس ۹۸۲۰ منتشر کرد

سامسونگ با انتشار تصاویری در آستانه‌ی رونمایی از گلکسی اس ۱۰، به معرفی قابلیت‌های تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۲۰ پرداخته است که در قلب گلکسی اس ۱۰ جای خواهد گرفت.

سامسونگ اواخر سال گذشته از تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۲۰ رونمایی کرد که در قلب گلکسی اس ۱۰ به‌عنوان نسل بعدی پرچم‌دار سامسونگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به‌زودی سامسونگ از پرچم‌دار جدید خود رونمایی خواهد کرد. اما بهتر است پیش از آن از جزییات مغز پردازنده این گوشی هوشمند چیزهای بیشتری بدانیم.

نیروی محرکه‌ی تحولِ بنیادین در تجربه‌ی کاربری با گوشی‌های هوشمند، توسط تراشه‌ای انجام می‌شود که در دل آن گوشی نهفته است.

سامسونگ تراشه‌ی جدید موبایل گلکسی اس ۱۰ خود را با چنین عبارتی توصیف می‌کند. پردازنده‌ی اکسینوس ۹۸۲۰ از یک طراحی سه‌خوشه‌ای با آمیزه‌ای از هسته‌های سفارشی سامسونگ و عصاره‌ی طراحی ARM به دست مصرف‌کنندگان نهایی خواهد رسید.

اجرای وظایف سنگین در این تراشه به دو هسته‌ی M4 موکول شده است که ۲۰ درصد سریع‌تر از هسته‌های M3 سال قبلِ سامسونگ عمل می‌کند. بنابراین در این تراشه از دو هسته‌ی Cortex-A75 برای دستیابی به سطح کارایی و توان مصرفی بهینه و چهار هسته‌ی A55 برای اجرای وظایف سبک‌تر استفاده می‌شود.

پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه با عنوان Mali-G76 با بهره‌مندی از طراحی ۱۲ هسته‌ای از پردازنده‌ی اصلی پیشی گرفته و در مجموع ۴۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌دار سال گذشته‌ی سامسونگ؛ گلکسی اس ۹ عمل می‌کند.

گلکسی اس ۹ سامسونگ از یک پردازنده‌ی گرافیکی ۱۸ هسته‌ای استفاده می‌کرد؛ بااین‌حال هر هسته‌ی Mali-G76 در مقایسه با G72 از تعداد واحد اجرایی دو برابر بیشتر برخوردار است. پس تقریباً هر هسته‌ی پردازنده‌ی گرافیکی گلکسی اس ۱۰ را می‌توان معادل دو هسته‌ی پردازنده‌ی پرچم‌دار سال گذشته‌ی سامسونگ دانست.

exynos 9820

برای ساخت اکسینوس ۹۸۲۰ از پروسه‌ی ساخت جدید ۸nm LPP استفاده می‌شود که به نسبت پروسه‌ی ساخت ۱۰nm LPP سال گذشته‌ی سامسونگ، ۱۰٪ توان مصرفی کمتری دارد.

تراشه‌ی جدید سامسونگ از ۵ ماژول دوربین پشتیبانی می‌کند که امکان کار با نسل نوین گوشی‌های هوشمند با چیدمانی از چند دوربین را فراهم می‌آورد. این تراشه با استفاده از کدک ۱۰bit HEVC می‌تواند به ضبط ویدیوهای ۸K بپردازد.

احتمالاً تا تجهیز گوشی‌های هوشمند به نمایشگرهای ۸K سال‌ها فاصله داریم؛ برای همین تراشه‌ی پرچم‌دار سامسونگ بیشتر بر بهینه‌سازی پشتیبانی خود از نمایشگرهای ۴K تمرکز دارد. این تراشه امکان کار با نمایشگرهای ۴K با قابلیت + HDR10 و Dynamic Tone Mapping را دارد.

در دنیای امروز، هوش مصنوعی به ضرورتی غیرقابل انکار تبدیل شده و به همین علت واحد پردازش عصبی (NPU) در تراشه‌ی پرچم‌دار جدید سامسونگ ۷ برابر سریع‌تر از واحد استفاده شده در گلکسی اس ۹ است. این واحد پردازشی امکان اجرای وظایف یادگیری ماشین را بدون نیاز به اتصال آنلاین و تنها بر پایه‌ی سخت‌افزار داخلی، به گوشی هوشمند گلکسی اس ۱۰ می‌دهد که هم سریع‌تر خواهد بود و هم امن‌تر.

exynos 9820

اکسینوس ۹۸۲۰ به مودم LTE-Advanced Pro مجهز شده که قادر است با پشتیبانی از LTE cat.20 به سرعت‌های دانلودی تا ۲ گیگابایت بر ثانیه دست یابد. برای اتصال به شبکه‌ در گوشی‌های ۵G، مودم ۵۱۰۰ در تراشه‌ی اکسینوسِ پرچم‌دار سامسونگ جایگزین مودم یادشده خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.