مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

فواید گیاه آلوئه ورا چیست؟

امروزه در بسیاری از داروخانه‌ها برگ‌های گیاه آلوئه ورا را می‌بینیم که تبلیغات زیادی برای استفاده از آن می‌شود؛ مثلا می‌گویند که این گیاه ضد پیری ، ضد جوش و ضد آکنه است؛ برطرف‌کننده چین و چروک پوست است، تا چه حد صحت دارد؟

 شاداب‌کننده و برطرف‌کننده لک و کک و مک نیز از دیگر صفاتی است که به این گیاه نسبت داده می‌شود. در بسیاری از سوختگی‌ها کاربرد دارد و دارای انواع ویتامین‌های B1، B2، B6، C است و همه می‌توانند با ایجاد برش روی آن پس از خروج شهد و شیره‌اش آن را روی پوست استفاده کنند و از خواص آن بهره‌مند شوند.

اما اگرچه گیاه آلوئه یا آلوئه ورا یا همان شاخ‌بزی حاوی مشتقات هیدروکسی آنتراسن و ویتامین A، B و C است و از جمله خواص دیگر این گیاه، ضدورم بودن، ضدمیکروب بودن، التیام‌‌بخش بودن و ضدآفتاب و ضدسوختگی بودن آن است اما استفاده از گیاهانی از این دست و استفاده از ساقه و شیره آنها به صورت کِرِم ممکن است با عوارض ناخواسته‌ای مانند تحریکات پوستی و حساسیت‌های پوستی و تیره شدن پوست همراه باشد؛ آن‌چنان که ما در مطب با بسیاری از این عوارض روبه‌رو هستیم.

همچنین بخوانید:  گیاهان دارویی برای زیبایی پوست صورت

بعضی‌ها این گیاهان را تهیه کرده و در منزل، شیره‌اش را روی پوست خود استعمال می‌کنند؛ در حالی که در شرایط آزمایشگاهی مواد مفید این گیاهان استخراج می‌شود و پس از بررسی‌هایی که از سوی متخصصان به عمل می‌آید، به مواد آرایشی و بهداشتی اضافه می‌شود و پس از اینکه از سوی وزارت بهداشت به تایید رسید، به بازار عرضه می‌شود. بنابراین استفاده از این گیاهان به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

بسیاری از افراد از این گیاهان تحت تاثیر تبلیغات استفاده کرده و سپس نه تنها از خواص مفیده آنها بهره‌مند نمی‌شوند بلکه دچار عوارضی می‌شوند که بعضا بسیار جدی بوده و برای پوست مشکل‌ساز می‌شوند، استفاده از این مواد ممنوع است، مگر اینکه مجوز آن توسط وزارت بهداشت به صورت برچسب روی آنها باشد. یک گیاه می‌تواند ترکیبات متعددی داشته باشد که ممکن است یکی از آنها برای پوست مفید باشد و بقیه به پوست آسیب برسانند.

بنابراین همه، مخصوصا خانم‌ها، باید از خرید گیاهانی که به این صورت فروخته ‌می‌شوند، خودداری کنند. در سال‌های اخیر ژل آلوئه ورا به طور وسیع در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته و محصولات مختلف این گیاه به شکل قرص، کپسول، صابون، شامپو، کِرِم، پماد، ژل، نوشابه‌های خوراکی و کمپوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.