مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

با سیتروئن c5ایرکراس بیشتر آشنا شوید

سیتروئن c5 ایرکراس یکی از محصولات جدید شرکت سیتروئن است که کار خود را از کشور چین آغاز می‌کند. با توجه به خصوصیات سیتروئن c5 ایرکراس این خودرو می‌تواند در بازار ایران نیز حضور یابد. البته هنوز هیچ خبری از حضور یا عدم حضور این خودرو در بازار داخل وجود ندارد.

معرفی سیتروئن c5 ایرکراس

سیتروئن c5 یک خودروی کراس اور به شمار می‌رود که تا انتهای سال میلادی جاری به طور رسمی به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. پیش از این خودرو، شرکت سیتروئن یکی دیگر از محصولات خود یعنی خودروی C3 را نیز در قالب مدل ایرکراس به بازار عرضه کرده بود. با این حال خودروی C3 ایرکراس نتوانست آن گونه که باید موفق عمل کند.

یکی از دلایل ناکامی خودروی C3 ایرکراس کوچک بودن جثه‌ی آن بود. در واقع این خودرو خصوصیات یک محصول کراس اور را به شکل مناسبی بازتاب نمی‌داد. از همین رو تلاش مهندسان شرکت سیتروئن بر آن بوده است که این مشکل را در خودروی سیتروئن c5 ایرکراس برطرف کنند. در واقع مدل‌های ایرکراس دو خودروی سی ۳ و سی ۵ به عنوان نمایندگان شرکت سیتروئن در بازار پررونق خودروهای کراس اور محسوب می‌شوند.

خودروی کراس اور جدید شرکت سیتروئن در قالب دو مدل بنزین‌سوز و سه مدل دیزلی ساخته شده است. هر دو مدل بنزین‌سوز این خودرو از خصلت توربوشارژ بهره می‌برند. با توجه به این نکته که گنجایش موتور نسخه‌های بنزین‌سوز خودروی سی ۵ ایرکراس ۱٫۵ لیتر و ۱٫۸ لیتر است، امکان حضور این خودروها در بازار ایران نیز وجود دارد. البته قرار است به زودی نسخه‌ی هیبریدی این خودرو هم روانه‌ی بازارهای جهانی شود. به طور کل یکی از نکات مثبت خودروی کراس اور جدید شرکت سیتروئن آن است که این محصول از خصلت اقتصادی برخوردار بوده و یک خودروی لوکس به شمار نمی‌رود. به هر حال بد نیست به سراغ مشخصات فنی این خودرو برویم و با جزییات آن بیشتر آشنا شویم.

مشخصات فنی سیتروئن c5 ایرکراس

مشخصات فنی خودروی سیتروئن c5 ایرکراس

همان گونه که به آن اشاره شد، نسخه‌های بنزین سوز خودروی سیتروئن سی ۵ به موتور ۱٫۵ لیتری و ۱٫۸ لیتری مجهز هستند. با این حال در این مطلب تنها به نسخه‌ی ۱٫۸ لیتری این خودرو می‌پردازیم. موتور ۱٫۸ لیتری چهار سیلندر و توربوشارژ به کار رفته در خودروی سیتروئن سی ۵ ایرکراس قادر است حداکثر توانی به اندازه‌ی ۲۰۱ اسب بخار تولید کند و گشتاوری معادل ۲۸۰ نیوتن‌متر ایجاد نماید.

اگرچه نسخه‌های دیزلی خودروی سیتروئن سی ۵ ایرکراس علاوه بر برخورداری از جعبه دنده‌ی اتوماتیک در قالب مدل مبتنی بر جعبه دنده‌ی دستی نیز عرضه می‌شوند، اما نسخه‌های بنزین‌سوز این خودرو تنها به جعبه دنده‌ی خودکار مجهز هستند. در مدل ۱٫۸ لیتری خودروی سیتروئن c5 یک جعبه دنده‌ی خودکار شش سرعته به کار رفته است. این جعبه دنده قدرت موتور خودروی سیتروئن را به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌کند.

در واقع سیستم انتقال قدرت خودروی سی ۵ ایرکراس سیتروئن نیز مانند بسیاری از خودروهای کراس اور مشابه بر مبنای هر چهار چرخ محرک طراحی نشده و تنها بر پایه دیفرانسیل جلو تعریف می‌شود. به همین دلیل اگر به دنبال خودروی تنومندی برای انجام حرکات آفرود می‌گردید، بهتر است به جای این خودرو و سایر خودروهای کراس اور مشابه به سراغ خودروهای شاسی بلند واقعی بروید. البته گفته می‌شود که این خودرو قرار است در قالب مدل مبتنی بر هر چهار چرخ محرک نیز در اختیار خودرو دوستان قرار گیرد.

وجود جعبه دنده‌ی اتوماتیک مزید بر علت شده است تا خودروی سیتروئن c5 ایرکراس از شتاب چندان مناسبی برخوردار نباشد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۹ ثانیه است. رقمی که در ظاهر برای یک خودروی کراس اور تنومند چندان هم ضعیف به نظر نمی‌رسد. این موضوع در شتاب اولیه‌ی این خودرو نیز قابل مشاهده است.

امکانات سیتروئن c5 ایرکراس

با این حال فاز دوم شتاب خودروی سیتروئن سی ۵ ایرکراس چندان چنگی به دل نمی‌زند. به این معنی که اگر قصد رساندن سرعت این خودرو از حد متوسط به حد بالا را داشته باشید، شتاب بسیار ضعیفی را تجربه خواهید کرد. به هر حال این مشکل در صورت مهیا شدن امکان تعویض دنده به شکل دستی تا حد فراوانی قابل حل شدن خواهد بود.

حداکثر سرعت قابل دست یابی توسط خودروی سیتروئن سی ۵ ایرکراس  حدود ۲۱۵ کیلومتر در ساعت براورد می‌شود. این خودرو در زمینه‌ی میزان مصرف سوخت نیز عملکرد مناسبی را به نمایش می‌گذارد. به گونه‌ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو حدود ۵٫۷ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت است.

با توجه به این موضوع که دو شرکت سیتروئن و پژو همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته و تقریبا هم خانواده به شمار می‌روند، پلتفرم برخی از خودروهای این دو شرکت با یکدیگر مشابه است. خودروی سیتروئن سی ۵ ایرکراس نیز از این قاعده مستثنی نیست و از پلتفرمی مشابه با دو خودروی پژو ۳۰۰۸ و پژو ۵۰۰۸ بهره می‌برد.

در مجموع می‌توان ادعا کرد که ویژگی‌های فنی خودروی سیتروئن c5 نسبت به برخی از رقبای خود چندان قدرتمند به نظر نمی‌رسد. اما همان گونه که به آن اشاره شد این خودرو یک محصول لوکس به شمار نمی‌رود و در عمل یک خودروی کراس اور کاملا بی ادعا است. بر این اساس می‌توان به مشخصات فنی این خودرو نمره‌ی قبولی داد. در صورت تمایل می‌توانید مشخصات فنی خودروی سی ۵ ایرکراس را در قالب جدول زیر مشاهده کنید.

مشخصات فنی خودروی سیتروئن c5 ایرکراس
نوع موتور خودرو بنزین‌ سوز توربوشارژ ۴ سیلندر
گنجایش موتور خودرو ۱٫۸ لیتر
حداکثر توان خروجی موتور خودرو ۲۰۱ اسب بخار
حداکثر گشتاور تولیدی موتور خودرو ۲۸۰ نیوتن متر
نوع جعبه دنده   ۶ سرعته خودکار
نوع سیستم انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد خودرو ۹ ثانیه
حداکثر سرعت قابل دست یابی ۲۱۵ کیلومتر در ساعت
متوسط میزان مصرف سوخت خودرو ۵٫۷ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت

امکانات خودروی سیتروئن c5 ایرکراس

امکانات و قابلیت های خودروی سیتروئن c5 ایرکراس

خودروی سیتروئن c5 ایرکراس در سیستم تعلیق خود به ضربه گیرهای هیدرولیک مجهز است. این ضربه گیرها برخوردهای ناشی از تقابل خودرو با پستی و بلندی‌های جاده را به حداقل میزان ممکن می‌رساند و مانع از آزار دیدن سرنشینان این خودرو می‌شود. در این میان نوع خاص طراحی صندلی‌های این خودرو نیز در افزایش راحتی سرنشینان آن تاثیرگذار خواهد بود. صندلی‌های این خودرو در ردیف عقب آن از قابلیت تا شدن برخوردارند و با خواباندن آنها می‌توان ظرفیت فضای حمل بار را از حدود ۵۰۰ لیتر به بیش از دو برابر این مقدار یعنی حدود ۱۶۳۰ لیتر افزایش داد.

خودروی سیتروئن سی ۵ ایرکراس از وجود یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی بهره می‌برد. افزون بر آن امکان برخورداری از یک نمایشگر ۱۲٫۳ اینچی نیز در پشت فرمان این خودرو برای راننده فراهم شده است. این نمایشگر قادر است برخی اطلاعات فنی خودرو نظیر میزان سرعت و مقدار دور موتور آن را در اختیار راننده قرار دهد. افزون بر آن از طریق نمایشگر یاد شده امکان برقراری ارتباط با سیستم ناوبری ماهواره‌ای نیز فراهم شده است.

سایر امکانات و قابلیت‌های خودروی سیتروئن c5 ایرکراس را نیز می‌توانید در ادامه‌ی این متن به صورت فهرست‌وار مشاهده کنید. گفتنی است که برخی از این امکانات تنها به تیپ‌های خاص این خودرو تعلق دارد و برخی دیگر از آنها نیز به عنوان آپشن جانبی در این خودرو قابل نصب خواهد بود.

  • مجهز به سیستم ترمز اضطراری خودکار
  • برخورداری از سیستم کنترل چسبندگی
  • بهره‌مندی از قابلیت کروز کنترل هوشمند
  • وجود سیستم هشدار تعویض خط و بین خطوط
  • مجهز به رادار ۳۶۰ درجه
  • بهره‌مندی از سیستم هشدار نقطه‌ی کور
  • برخورداری از تودوزی داخلی به رنگ‌های مختلف اعم از مشکی، نارنجی، خاکستری و بژ
  • وجود صندلی‌های برقی قابل تنظیم در بخش جلوی خودرو که از حافظه و ماساژور برخوردارند و امکان تنظیم آنها از طریق نمایشگر خودرو وجود دارد
  • بهره‌مندی از سیستم اختصاصی سیتروئن کانکت که اطلاعات دقیقی نظیر کیفیت ترافیک، کمیت پارکینگ و قیمت سوخت را در اختیار راننده قرار می‌دهد
  • برخورداری از قابلیت ارتباطی اپل کارپلی و Mirrorlink که امکان اتصال گوشی یا تبلت با نمایشگر لمسی خودرو را فراهم می‌کند
  • امکان استفاده از رینگ‌ اسپورت ۱۷اینچی، ۱۸ اینچی و ۱۹ اینچی
  • وجود سان روف پانورامیک
  • بهره‌مندی از سنسور شناسایی پا و امکان باز شدن در صندوق عقب خودرو به کمک نزدیک کردن پا به آن

در مجموع می‌توان گفت که خودروی سیتروئن سی ۵ ایرکراس به عنوان یک محصول کراس اور نه چندان پرمدعا از قابلیت‌ها و امکانات مناسبی بهره می‌برد. البته لیست کامل امکانات و قابلیت‌های موجود در این خودرو بسیار طولانی‌تر از مواردی است که در این متن به آنها اشاره شد.

مشخصات ظاهری خودروی سیتروئن c5 ایرکراس

مشخصات ظاهری خودروی سیتروئن c5 ایرکراس

نمای جلو

خودروی سیتروئن c5 ایرکراس از نظر شکل و شمایل ظاهری بسیار به خودروی سیتروئن C3 شباهت دارد. چراغ‌های جلوی این خودرو از حالت باریکی برخوردار هستند و به بخش جلو پنجره‌ی آن که از نظر عرض تقریبا هم اندازه با چراغ‌ها است پیوند خورده‌اند. برخلاف بسیاری از خودروهای مشابه، آرم سیتروئن در بالای چراغ‌های اصلی این خودرو جا خوش کرده و همراه با چراغ‌های ال ای دی در یک راستا قرار گرفته است. سپر این خودرو نیز حالتی پهن دارد و کاملا همان چیزی است که یک خودروی تنومند کراس اور باید از آن برخوردار باشد.

نمای جلوی سیتروئن c5 ایرکراس

نمای کناری

در نمای کناری سیتروئن c5 ایرکراس نیز شباهت‌های این خودرو با خودروی سیتروئن C3 کاملا قابل مشاهده است. رکاب این خودرو طراحی فانتزی و مناسبی را به نمایش گذاشته و دوز خصلت اسپورت این محصول را افزایش می‌دهد. اندکی بالاتر از آن قوسی در بدنه‌ی خودروی کراس اور سیتروئن مشاهده می‌شود که بر جذابیت‌های نمای کناری آن افزوده است. مسلما هر چقدر از رینگ‌های بزرگ‌تری در این خودرو استفاده شود، گیرایی نمای کناری آن نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

نمای کنار سیتروئن c5 ایرکراس

نمای عقب

نوع طراحی چراغ‌های عقب یکی از موارد مهم جذابیت در بخش پشتی خودروی سیتروئن c5 ایرکراس به شمار می‌رود. چراغ‌های عقب این خودرو از حالتی مابین مستطیل و بیضی برخوردار هستند و از وجود زوایای نرم بهره می‌برند. شیشه‌ی عقب این خودرو نیز از اندازه‌ی مناسبی برخوردار بوده و افزون بر آن به لحاظ نوع طراحی نیز کاملا همگون با سایر اجزای بخش عقب این خودرو طراحی شده است. نوع طراحی سپر عقب خودروی سیتروئن سی ۵ ایرکراس نیز از حالتی اسپورت بهره می‌برد و شمایل ظاهری آن با سایر اجزای بخش عقب این خودرو در یک سمت و سو قرار می‌گیرد.

در مجموع می توان شکل و شمایل ظاهری خودروی سیتروئن سی ۵ کراس را به عنوان یک خودروی کراس اور امروزی، مناسب و تا حدی متفاوت از سایر خودروهای مشابه توصیف کرد. از این منظر شاید این خودرو بتواند با نیسان جوک رقابت کند.

نمای عقب سیتروئن c5 ایرکراس

 

نمای داخلی

بخش داخلی خودروی سیتروئن c5 نیز مانند بخش بیرونی آن از طراحی نسبتا متفاوتی بهره می‌برد. کنسول میانی این خودرو و محل قرارگیری اجزایی نظیر دسته دنده در کابین از طراحی جالبی برخوردار است. نظیر همین موضوع را می‌توان در محل قرار گرفتن نمایشگر این خودرو نیز مشاهده کرد. به طور کل می‌توان گفت که نوع طراحی بخش داشبورد این خودرو از شلوغی بی‌مورد به دور بوده و به صورت کاملا ساده و گیرایی انجام گرفته است.

با این حال کیفیت مواد به کار رفته در ساخت داشبورد و همچنین صندلی‌های خودروی سیتروئن سی ۵ ایرکراس چندان چنگی به دل نمی‌زد. البته با توجه به آن که سازندگان این خودرو از محصول جدید خود به عنوان یک خودروی کراس اور اقتصادی نام برده‌اند، بحث کیفیت مواد کابین آن چندان جای انتقاد نخواهد داشت. به هر حال نمای داخلی این خودرو نیز مانند نمای خارجی آن مقبول جلوه می‌کند. در این میان جادار بودن فضای داخل کابین این خودرو و همچنین روشنایی مناسب آن به دلیل برخورداری از سان‌روف زیبا نیز از دیگر نقاط قوت این خودرو به شمار می رود.

قیمت خودروی سیتروئن c5 ایرکراس

قیمت خودروی سیتروئن c5 ایرکراس

قیمت خودروی سیتروئن c5 ایرکراس هنوز به طور دقیق اعلام نشده است. با این حال به علت آن که سازندگان این خودرو از آن به عنوان یک محصول اقتصادی یاد می کنندف این امیدواری وجود دارد که خودروی جدید کراس اور شرکت سیتروئن از قیمت پایین تری نسبت به رقبا برخوردار باشد. با این حال به طور حتم تیپ‌های مختلف این خودرو با توجه به امکاناتی که از وجود آنها بهره می‌برند، از قیمت‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر برخوردار خواهند بود. در پایان برای آشنایی بیشتر با خودروی سیتروئن c5 شما را به مشاهده‌ی ویدیویی از این خودرو دعوت می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.