مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آموزش تمیز کردن برخی از لوازم آشپزخانه با توضیحات کامل

به آشپزخانه خود نگاهی بیندازید! آیا در نظافت منزل هر بار این وسایل را می‌شویید؟ آیا تمام لوازم تمیز و بدون باکتری هستند؟ تقریبا هر وسیله کوچک آشپزخانه قطعه یا وسیله‌ای دارد که برای هربار استفاده باید آن را لمس کنید، در نتیجه گرد و خاک و باکتری‌هایی مانند سالمونلا، لیستریا، ایکولی و غیره روی آن می نشیند. بدتر اینکه قسمت‌های داخلی لوازم که غذا و میوه در آن قرار ‌گیرد بیشتر کثیف می‌شود. هرکدام از این وسیله ها و میکروب‌هایشان می‌توانند به دستگاه هاضمه آسیب برسانند. در ادامه شما دوستان آموزش تمیز کردن برخی از لوازم آشپزخانه را یاد خواهید گرفت.

آموزش تمیز کردن برخی از لوازم آشپزخانه

آموزش تمیز کردن برخی از لوازم آشپزخانه

۱٫ تمیزکردن قهوه یا اسپرسو ساز

چه قهوه سازتان کوچک باشد، چه قهوه ساز شکیل فرانسوی یا اسپرسو ساز داشته باشید، در هر صورت باید هر از گاهی آن را خوب تمیز کنید تا هم طعم قهوه بهتر شود و هم میکروب‌های موجود در آن وسیله از بین بروند. از آنجایی که قهوه ساز هم گرما فراهم می‌کند و هم رطوبت، بنابراین برای رشد کپک و باکتری بهترین مکان ممکن است.

برای اینکه قهوه‌تان بهترین مزه ممکن را داشته باشد، بهترین روش شستن قهوه ساز را یاد بگیرید یا اگر خودتان کارهای نظافت خانه و آشپزخانه را انجام نمی‌دهید، برای نیروی نظافتچی خانم که استخدام کرده‌اید، این روش را توضیح دهید.

باید پس از هربار استفاده از قهوه ساز تمام قسمت‌های آن را جدا کرده، با آب و مایع ظرفشویی شسته و اثرات قهوه را خوب تمیز کنید. سپس قطعات را درجا ظرفی قرار دهید تا خشک شود. ظروف و قسمت‌های مجزا را خالی کرده و قسمت بیرونی را نیز با پارچه تر تمیز کنید.

بین هربار استفاده باید درب مخزن را باز بگذارید تا آن قسمت کاملا خشک شود. به تدریج مواد معدنی آب در دستگاه جمع می‌شوند، مگر اینکه از آب مقطر استفاده کنید. تمیز کردن مخزن هم امکان‌پذیر است. تنها باید مخزن را به میزان برابر از سرکه سفید و آب مقطر پر کرده و براساس نوع قهوه ساز، بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بماند. سپس دستگاه را روشن کنید.

بعد دو بار دیگر مخزن را با آب مقطر پر کرده و دستگاه را در حالت روشن قرار دهید تا قهوه سازتان کاملا تمیز شده و برای تهیه قهوه آماده باشد.

تمیزکردن آب میوه گیری

۲٫ تمیزکردن آب میوه گیری، مخلوط کن و غذاساز

اگر تا به حال از مخلوط کن، آب میوه گیری یا آسیاب استفاده کرده باشید، می‌دانید که قطرات آن به همه جا می‌پاشد، مخصوصا اگر فراموش کنید درب آن را بگذارید. خوشبختانه تمیز کردن این لوازم بسیار راحت بوده و بسیار آسان تمیز می‌شوند. پس از هر بار استفاده مخزن اصلی مخلوط کن یا آب میوه گیری را با آب تمیز بشویید.

برای شستن غذاساز نصف مخزن را با آب گرم پر کرده و یکی دو قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه  بعددستگاه به آرامی مخزن را خالی کرده و درب را نیز تمیز کنید.

سرانجام تمام تیغه‌ها و قطعات را جدا کنید. در آب داغ شسته و بگذارید در هوای آزاد کاملا خشک شود، سپس به هم متصل کنید. بعد دستگاه را از برق جدا کرده و قسمت بیرونی آن را با یک دستمال تمیز خشک کنید. برای قسمت‌های باریک و ریز میان دکمه‌ها و کلیدها، یک مسواک تمیز و نرم را در محلول آب گرم و کمی مایع ظرفشویی فرو ببرید تا ذرات آلوده تمیز شوند. سپس یک دستمال تمیز را در آب فرو برده، آن را تمیز کرده و بگذارید در هوای آزاد خشک شود.

تمیزکردن ساندویچ ساز یا گریل

۳٫ تمیزکردن ساندویچ ساز یا گریل

یکی از جذابیت‌های گریل یا ساندویچ ساز، نچسب بودن آن است. بنابراین تمیز نمودن مرتب آن نه تنها ذرات غذا را از بین برده و مانع ایجاد باکتری می‌شود، بلکه ماندگاری دستگاه را نیز افزایش خواهد داد.

پس از استفاده از دستگاه فورا آن را از دستگاه جدا کرده، چندین دستمال کاغذی را خیس کرده و با کمک انبرهای فلزی دستمال را گرفته و گریل داغ را تمیز کرده و ذرات غذا را از بین ببرید. زمانی که دستگاه خنک شد، یک فنجان آب گرم را با یک یا دو قطره مایع ظرفشویی مخلوط کرده و یک دستمال تمیز را نم دار کنید. با کمک این پارچه قسمت‌های نچسب داخلی و قسمت بیرونی را تمیز کنید. اگر میزان چربی زیاد است، با یک مسواک تمیز لا به لای دستگاه را تمیز کنید. هرگز برای تمیز کردن قسمت نچسب از اسفنج زبر یا جسم برنده استفاده نکنید. قطعات را با دستمال فرو برده در آب تمیز شسته و با یک دستمال به صورت کامل خشک کنید.

برای گریل یا ساندویچ سازهایی که صفحات آن جدا می‌شوند، آن‌ها را در آب داغ و مایع شسته و یا درصورت تایید توسط سازنده می‌توانید در مایع ظرفشویی قرار دهید. خوبی این روش این است که نظافت منزل می‌تواند توسط خود شما یا نیروی نظافتچی شرکت خدماتی نظافتی، به صورت موازی با سایر کارها انجام شود.

تمیزکردن مایکروویو

۴٫ تمیزکردن مایکروویو

در مایکروویو هم ممکن است غذا به اطراف بپاشد. آسان‌ترین راه برای تمیز کردن داخل مایکروویو این است که اجازه دهید خودش این کار را انجام دهد. در یک ظرف محافظ مایکروویو حداقل یک فنجان آب بریزید. آن را در مایکروویو قرار دهید تا آب بجوشد؛ سپس دستگاه را خاموش کنید. بگذارید در حدود ۱۵ دقیقه بسته بماند. بخار ایجاد شده ذرات غذا را تجزیه کرده و تمیز نمودن آن را آسان می‌کند، بنابراین به سابیدن نیاز نیست.

برای اتمام کار، یک پارچه نرم را در یک پیمانه سرکه سفید و آب مقطر فرو برده و سطح داخلی را تمیز کنید. شیشه آن را با دست شسته و یا در صورت داشتن ماشین ظرفشویی آن را برعکس داخل آن قرار دهید. دستگیره‌ها و کلیدهای خارجی را با یک دستمال ضدعفونی کرده تمیز کنید تا باکتری آن از بین برود.

اگر هم مایکروویو دارید و هم در بالای اجاق گاز هود دارید، فراموش نکنید هود و فیلتر را مرتب تمیز کنید تا ذرات چربی از بین برود.

تمیزکردن همزن

۵٫ تمیزکردن همزن

اگر همیشه آشپزی می‌کنید پس همزن برای شما ضروری است. اگر ذرات غذا در در تیغه‌ها یا مخلوط کن گیر کند، دردسر واقعی آغاز می‌شود. می‌توانید یک ظرف را از آب گرم پر کرده، یک یا دو قطره مایع ظرفشویی افزوده و همز زن را به مدت ۱۵ ثانیه روشن کنید تا ذرات غذا از تیغه کنده شوند. اما بهترین راه برای تمیز کردن مخلوط کن این است که تمام قطعه‌های غیر برقی را جدا کرده، در مایع ظرفشویی شسته و یا طبق دستور سازنده در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

در آخر وسیله را از برق خارج کرده و با یک پارچه تمیز آغشته به آب و مایع ظرفشویی سطح بیرونی را تمیز کنید. سپس یک پارچه را در آب فرو برده، سطح را تمیز کرده و با پارچه دیگر خشک کنید. با کمک یک مسواک نرم تمام کلیدها و دکمه ها را تمیز کنید. یکی از نقاطی که باید مراقب آن باشید تهویه موتور است که نباید داغ شود.

تمیزکردن فر تستر یا تستر

۶٫ تمیزکردن فر تستر یا تستر

ذرات جمع شده غذا می‌تواند آتش ایجاد کند، بنابراین باید به طور مرتب فر تستر و تسترها را تمیز کنید.

پس از هر بار استفاده دستگاه را از برق جدا کرده، قطعه‌ها را جدا کرده و یا دستگاه را برعکس روی سینک نگه دارید تا رده‌های غذا بیرون بریزند. برای تمیز کردن فر تستر، پس از هر بار استفاده سینی یا چنگک را در آب و مایع ظرفشویی شسته، آب کشیده و خشک کنید.

حداقل هر هفته، دستگاه را از برق جدا کرده و با کمک دستمالی که در مایع ظرفشویی یا آب فرو برده سطح بیرونی و داخلی آن را تمیز کنید، البته به جز بخش‌های حرارتی. با کمک یک مسواک نرم قسمت‌های باریک را تمیز کنید. یک دستمال را در آب تمیز فرو برده، سطح را تمیز کرده و سپس ۱۰ دقیقه پیش از استفاده بگذارید تا خشک شود.

تمیزکردن دربازکن برقی

۷٫ تمیزکردن دربازکن برقی

بسیاری از دربازکن‌های برقی تیغه‌ای دارند که با محتویات کنسرو تماس پیدا می‌کند. از آنجاییکه ذرات غذا بر روی تیغه جمع می‌شود بنابراین باید پس از هر بار استفاده تیغه را تمیز کنید. دستگاه را از برق جدا کرده و با کمک دستمالی که در آب و مایع ظرفشویی فرو برده‌اید، قطعات و تیغه‌ها را تمیز کنید. هرگز دستگاه را در آب فرو نبرید.

هرچند ماه یک بار، تیغه را جدا کرده و در محلول آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید. با کمک یک مسواک ذرات غذا را از لابه لای دستگاه تمیز کنید. قطعات را شسته و کاملا خشک کرده و سپس به هم وصل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.