مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بزرگی سینه آقایان، علل و روش درمان

حتما شما هم مردانی با سینه های بزرگ که از حالت طبیعی خارج شده اند را دیده اید. علت بزرگ شدن سینه مردان دو دلیل دارد، دلیل اول تجمع بافت چربی در این ناحیه است و دلیل دوم که به نوعی علت اصلی بزرگ شدن سینه مردان می باشد، برهم خوردن تعادل هورمونی است. این اختلال هورمونی در نوزدان ۹۰ درصد، در نوجوانان ۶۰ تا ۶۵ درصد و در میانسالان به ۵۰ تا ۶۵ درصد می رسد. این بزرگ شدن سینه مردان ژنیکوماستی نام دارد.

چنانچه این بزرگ شدن سینه دردناک نباشد، تا حدودی می توان گفت جای نگرانی ندارد و شخص می تواند با ورزش از شر این بزرگ شدن سینه خلاص شود.

دلایل بزرگ شدن سینه

بزرگ شدن سینه به علت چاقی

برخی از پسران و مردان، در قفسه‌ سینه ی خود بافت چربی زیادی دارند و ممکن است این بافت چربی طوری به نظر برسد که ‌انگار پستان ها بزرگ شده‌اند. به ‌این حالت ژنیکوماستی کاذب گفته می شود .پُرخوری و چاقی باعث انباشته شدن چربی در سینه مردان می شود. چنانچه این بزرگ شدن سینه دردناک نباشد، تا حدودی می توان گفت جای نگرانی ندارد و شخص می تواند با ورزش از شر این بزرگ شدن سینه خلاص شود. در روند برنامه ورزشی توجه به تمرینات هوازی و بدنسازی بسیار مهم است. زیرا باید با تمرینات هوازی چربی اضافه بدن از بین برود و از طرف دیگر با برنامه بدنسازی به فکر فرم دادن به عضلات سینه ای باشد. تغذیه صحیح نیز در این روند حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

بزرگ شدن سینه به علت مصرف داروهای بدنسازی

همانطور که در ابتدا مطرح شده است، ژنیکوماستی تعریفی از بزرگ شدن سینه در مردان است. این بیماری در میان بدنسازان بسیار شایع است که در آن غدد شیری موجود در سینه تحت تأثیر هورمون قرار می گیرند و شروع به رشد می کنند. به طور طبیعی بافت سینه مردان در ابتدای خلقت ساختمانی مشابه با خانم ها دارد. در خانم ها با فعال شدن هورمون های جنسی زنانه این بافت رشد می کند ولی در مردان که هورمون تستوسترون دارد، رشد نکرده باقی می ماند.

ژنیکوماستی به علت مصرف داروهای هورمونی که برای افزایش حجم استفاده می شود در بین بدنسازها بسیار شایع است. اگر چه همه مصرف کنندگان چنین داروهای این مشکل را پیدا نمی کنند اما به نظر می رسد ژنتیک در این بیماری تا حدودی باعث بروز آن می شود. یعنی اگر بدن کسی به این بیماری مستعد باشد با مصرف داروهای هورمونی بیشتر در معرض این بیماری می باشد.

استروئیدهای آنابولیک، ناندرلون و تستوسترون از جمله هورمون های رایج در بزرگ شدن غیر طبیعی سینه هستند.

بزرگی سینه آقایان، روش های درمان

درمان ژنیکوماستی

۲ نوع درمان برای این بیماری در نظر گرفته شده است، درمان داروی و جراحی. داروها تأثیر چندانی ندارند و به دلیل آثار جانبی نامطلوب به جز در موارد بسیار معدود، از گزینه های درمانی حذف می شوند. متأسفانه بعضی از بدنسازانی که دچار این بیماری هستند، برای درمان خودسرانه دارو استفاده می کنند که بسیار خطرناک است. برای این ورزشکاران اولین گام قطع مصرف هورمون ها است. در حال حاضر بهترین روش درمان بزرگی سینه، روش ترکیبی لیپولیزر و ساکشن همراه با تخلیه بافت غددی از طریق برشی محدود است.

اگر این علایم را هم دارید به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم، درد، بزرگی در یک یا هر دو پستان
  • ترشح خونی یا ترشح تیره رنگ از نوک پستان
  • زخم پوستی روی پستان
  • احساس توده سفت یا سخت در پستان

توجه داشته باشید بروز ژنیکوماستی در کودکانی که به سن بلوغ نرسیده اند، همیشه به بررسی پزشک نیاز دارد. ژنیکوماستی در دوران بلوغ معمولا به درمان نیازی ندارد و خود به خود برطرف می شود. بزرگی پستان که شدید و نامتقارن باشد و خود به خود برطرف نشود، ممکن است برای پسر نوجوان بسیار ناراحت کننده باشد. در موارد نادری ممکن است پزشک درمان هورمونی برای مهار آثار هورمون های استروژنی یا جراحی برای کاهش حجم پستان را توصیه کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.