مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

دیدنی های زیبای وان ترکیه در تور وان

شهر وان دارای جاذبه‌های طبیعی و توریستی زیادی است که آن را به گردشگرپذیرترین شهرهای کشور ترکیه تبدیل کرده است.

وان شهری تاریخی و پر قدمت در شرق ترکیه در ساحل شرقی دریاچه وان در تور وان  است. قدمت این شهر به ۵۰۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و تا به امروز تمدن‌ها و پادشاهی‌های مختلفی نظیر اوراتیان، ارمنیان، بیزانس، سلجوقی و عثمانی را به خود دیده است. شهر وان همچنین دارای جاذبه‌های طبیعی و توریستی زیادی است که آن را به گردشگرپذیرترین شهرهای ترکیه تبدیل کرده است. در ادامه مطلب به مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر می‌پردازیم.

قلعه وان

قلعه خارق‌العاده و شگفت‌انگیز وان در شرق ساحل دریاچه وان بر بالای کوه‌ها قرار گرفته است. قدمت قلعه وان به ۹۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در حال حاضر این قلعه به صورت خرابه‌ای وجود دارد که تنها جذابیت آن ستون‌های بزرگ و دیواره‌های سر به فلک کشیده آن هستند.

جالب است بدانید که در نزدیکی این قلعه دیدنی می‌توانید کتیبه‌ای از «خشایار شاه» که از دوران هخامنشیان که بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۲۰ متر به یادگار مانده است، را ببینید. این کتیبه تنها کتیبه‌ای از دوران هخامنشیان است که در خارج از مرزهای کنونی ایران وجود دارد.

خانه گربه های وان

شاید برایتان جالب باشد بدانید یکی از جاذبه های منحصر به فرد وان ، گربه های این شهر است. نژاد گربه ی وان که اغلب سفید و پشمالو و با رنگ چشم متفاوت (یک چشم آبی و چشم دیگر کهربایی) مطمئنا جزو نوادر طبیعت است. در مورد گربه های وان صحبت های بسیاری می شود که شاید برخی از آنها اغراق آمیز بنظر برسد.

از جمله اینکه این گربه ها بر خلاف سایر همنوعان خود که از خیس شدن فراری هستند، بسیار به آب و آبتنی علاقمندند، یا اینکه گربه ی وان تنها جفتی از گربه ها بوده که حضرت نوح آنها را سوار کشتی خود کرده است.

در سال ۱۹۹۹ نسل این گربه رو به انقراض بود و تنها ۹۰ گربه از این نژاد باقیمانده بود و دولت ترکیه برای نگهداری و ازدیاد نسل آنها مرکزی تاسیس کرد که به خانه ی گربه وان (VAN KEDI EVI) مشهور شده و امروزه به یک مرکز توریستی تبدیل شده است. برای دیدن این گربه ها در وان سراغ دانشگاه (یوزینجی ایل) – سال صدم- را بگیرید

گربه های وان در مراحل نوزادی دارای چشم خاکستری رنگ می باشند. بعد از گذشت تقریبا ۲۵ روز از تولد گربه، رنگ چشمهایش شروع به تغییر خواهد نمود و چهل روز بعد از تولد، رنگ چشمهایش ثابت خواهد شد.

به گزارش سفر باتو ، گربه وان، به حیوانات اهلی چون مرغها حمله نمی کند. گربه های شهر وان دوست دارند همراه انسان ها در یک خانواده زندگی کنند. از اینکه دیگران او را دوست بدارند خیلی خوششان می آید و به این عمل دوستانه به روش دوستانه پاسخ خواهند داد.

در منطقه وان گربه را پیشک می نامند. گربه “وان” فقط گربه زینتی و یا گربه شکار کننده موش و حشرات نیست. بلکه یک دوست و عضوی از خانواده مورد قبول است.

“گربه وان” دارای خصوصیات ذیل می باشد: دراز، سفید، پشمی (بطوریکه روی زمین کشیده شود بدنی تنومند و بلند، قدمهایش مثل پلنگ ،دم اش مثل دم روباه کلفت و دراز، باهوش و سریع العمل.

علاوه بر این، تمیزی اش، دوست داشتنی بودنش، بازی کردن و فداکاری اش باعث بی همتا بودنش شده است. یکی از جالبترین جاذبه گربه وان، داشتن چشمهایی است که از یکدیگر فرق دارند(دیکروماتوپسی).

الف-هر دو چشم آبی

ب- هردو چشم کهربایی

پ- یک چشم آبی و یک دیگرچشم کهربایی

چشم آبی رنگ در گربه های شهر وان، همیشه ویژگیهای رنگ آبی آسمانی را نشان می دهد. ضمنا گربه های چشم قهوهای هم یافت می شود. بیشتر بدانید: سوغاتی های گرجستان در تور گرجستان

آبشار مرادیه

مجموعه آبشارهای مرادیه در ۸۸ کیلومتری شهر وان در مسیر دوبایزید به وان قرار گرفته و از نقاط گردشگری و محبوب این شهر به شمار می‌رود. مردم شهر وان و گردشگران زیادی در چهار فصل سال به این آبشار سفر می‌کنند تا از این جاذبه طبیعی و زیبا که از چشم اندازهای نفس گیری برخوردار است،‌ دیدن کنند.

جزیره آختامار (Akdamar Island)

جزیره‌ای در فاصله ۴۱ کیلومتری غرب شهر وان قرار گرفته که نام آن «آختامار»، یک نام ارمنی است. کلیسایی تاریخی و زیبا هم، همنام با جزیره در آن وجود دارد که جزیره را به منطقه‌ای توریستی در شهر وان تبدیل کرده است. قدمت این کلیسا به سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی می‌رسد. برای دیدن این کلیسا و جزیره باید به اسکله کنار دریاچه وان بروید و سوار کشتی شوید.

دریاچه وان

دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه است که وسعتی در حدود ۳,۷۵۵ کیلومتر مربع دارد و در اطراف با شهرها و روستاهای مختلفی احاطه شده است. این دریاچه در شرق کشور ترکیه و در نزدیکی شهر وان قرار گرفته و در نتیجه فاصله بسیار کمی با مرز ایران و ترکیه دارد. وقتی به دریاچه وان برسید، در اطراف، کوه های بلند و سر به فلک کشیده ای می بینید که ارتفاعی نزدیک ۱۳۰۰ متر دارند. باید بدانید جریان های کوچک این کوه ها در کنار باران است که آب دریاچه را تامین می کند.

جالب آن که در دریاچه جذابِ وان ماهی خاصی خواهید دید که هیچ جای دیگری در ترکیه می بینید، چرا که تنها زیستگاهش دریاچه وان است. کمی که در اطرافش گشت و گذار کنید، با قایق هایی رو به رو می شوید که با آن ها می توانید تا درون جزایر وان هم بروید و به گردش تان رنگی از هیجان بزنید. باید بدانید در این جزایر دیدنی های باستانی و بقایایی تاریخی وجود دارند و بنابراین گردشی بدیع از تاریخ و طبیعت در انتظار شماست.

دریاچه وان، شکلی مثلثی و عمقی در حدود ۱۷۱ تا ۴۰۰ متر دارد و ۱,۶۴۰ متر بالاتر از سطح دریا  در تور وان قرار گرفته است. جالب آن که بخش غربی دریاچه عمیق تر و عمقش نزدیک ۴۵۱ متر ارزیابی شده اما بخش های شرقی دریاچه کم عمق تر هستند. بد نیست بدانید آب دریاچه وان به شدت قلیایی است و پی اِچی در حدود ۹٫۷ تا ۹٫۸ داشته و درصد بالایی از سدیم کربنات و دیگر نمک ها در آن به چشم می خورد. با این وضعیت، آب دریاچه چندان در کشاورزی و موارد آشامیدنی قابل استفاده نیست؛ اما برای مصارف دیگری چون ساخت پاک کننده ها کاربرد دارد. از همین روی سدیم کربنات و دیگر نمک های دریاچه را با تبخیر، استخراج و در صنعت استفاده می کنند.

گرچه دریاچه وان در ارتفاع بالایی قرار گرفته و در زمستان ها نیز آب و هوای بسیار سردی دارد؛ اما غلظت بالای نمک آن، از یخ زدن آب دریاچه جلوگیری می کند و تنها برخی از نقاط کم عمق شمالی منجمد می شود. همین موضوع باعث شده تا دریاچه وان به عنوان مکانی محبوب و مناسب برای شنا و آبتنی شهرت پیدا کند.

یکی از جدیدترین اتفاق هایی که باعث شد اخیرا دریاچه وان در صدر خبرهای دنیا قرار بگیرد، کشف قلعه ای سه هزار ساله در اعماق این دریاچه بود. پژوهشگران با بررسی متوجه شدند که قدمت این قلعه، به دوران باشکوه پادشاهی اورارتو در عصر آهن بر می گردد. این تمدن در کنار دریاچه وان و ارومیه گسترده بود و نزدیک ۲۷۰ سال در این منطقه حکومت کرد. باستان شناسان با جستجوهای بیشتر در دریاچه وان، متوجه شدند که این بقایای تاریخی در گستره ای نزدیک به یک کیلومتر به چشم می خورند و ارتفاعی تا حدود ۴ متر دارند.

موزه وان

موزه وان مکان جذاب و جالبی برای دوست‌داران آثار، اشیا و اسناد تاریخی است که در محله شرفیه شهر وان قرار دارد. در این موزه می‌توانید آثار دوران قبل از تاریخ که در «تپه تیلکی» یافت شده و همچنین اشیایی باستانی که از دوران «اوراتورها» و «عثمانی‌ها» به یادگار مانده است را تماشا کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.