مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چگونه از کاغذ یادداشت استیکی استفاده کنیم؟ ۷ کاربرد کاغذهای یادداشت

یادگیری بهتر با کاغذهای یادداشت رنگی

در دنیایی که نرم افزارهای خلاقیت و بهره وری، حکمفرما شده اند، هنوز هم یکی از گزینه های نوشت افزار دیده می شود که می تواند ابزار موثری برای بهبود خواندن و مهارت های یادگیری باشد. این ابزار چیزی جز استیکی نوت نیست. با اینکه شرکت های تولیدکننده نرم افزارهای مختلف تلاش می کنند این استیکی نوت ها را هم به صورت دیجیتال در بیاورند اما هنوز هیچ برنامه ای نتوانسته محبوب تر از این کاغذهای رنگارنگ کوچک باشد. خوب حالا سوال اینجاست که چرا استیکی نوت ها چنین ابزارهای موثری هستند و محبوبیت زیادی در میان کاربران دارند؟ چگونه می توان برای بهره وری بیشتر، از استیکی نوت ها به شیوه هوشمندانه تری استفاده کرد؟

در این مقاله به همین موضوع خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از استیکی نوت چیست؟

همه ما خیلی خوب می دانیم که استیکی نوت ها بسیار مقرون به صرفه اند و کاربرد راحتی دارند. طراحی آن ها باعث شده برای هایلایت کردن اطلاعات مهم بسیار موثر باشند و در کتاب ها و اسناد مختلف چسبانده شوند و محیط کنتراستی برای چشم ایجاد کنند.

یکی از مطالعات انجام شده توسط گارنر در دانشگاه Sam Houston نشان می دهد، استیکی نوت ها ابزار متقاعدکننده ای برای کامل کردن درخواست از طرف افراد بودند. چنین مطالعه ای نشان می دهد استفاده از استیکی نوت ها با یک پیام نوشته شده بر روی آن می تواند به پاسخگویی بیشتر از طرف افراد بیانجامد. به عنوان مثال زمانی که در محیط کارتان هستید یادداشتی را برای همکارتان روی استیکی نوت می نویسید احتمال دیده شدن و پاسخ دادن همکارتان به چنین یادداشتی بالاتر می رود. دست نوشته بودن متن های استیکی نوت بر ارزش آن می افزاید. همانطور که دیوید آلن می گوید: راحت ترین و ساده ترین روش برای خارج کردن افکار از ذهن استفاده از خودکار و کاغذ است. استیکی نوت ها نه تنها جنبه صمیمی تر بیشتری به تبادلات ارتباطی مان می دهد بلکه مغز را مجبور می کند فرایندهای موجود را بهتر از زمانی که یک عنصر تایپ شده می بیند، پردازش نماید.

چگونه به طور موثر از استیکی نوت ها بهره ببریم؟

با اینکه مجموعه معیارهای خاصی برای استفاده درست از استیکی نوت ها وجود ندارد اما به کمک برخی از روش ها می توان تجربیات موجود را بهینه سازی کرد. به عنوان مثال تعداد استیکی نوت هایی که استفاده می شود باید مدنظر قرار گیرد. حجم استیکی نوت ها هم به هدف شما وابسته است اما به عنوان یک قانون کلی هرچقدر تعداد و حجم استیکی نوت ها کمتر باشد بهتر است. جذابیت استیکی نوت ها به این است که می توانند نظر مخاطب را به خودشان جلب کنند و یک ابزار متقاعدکننده برای برقراری ارتباط باشند. با اینحال اگر از یادداشت های بیشتری استفاده می کنید به خاطر زیاد بودن این یادداشت ها ممکن است نظر مخاطب از پیام اصلی دور شود.

همین قانون در استفاده از استیکی نوت ها برای یادگیری و مطالعه هم دیده می شود. اگر استیکی نوت های زیادی بر روی کتاب یا سندتان بگذارید، مقدار اطلاعاتی که در لحظه می بینید خسته کننده خواهد بود. در چنین شرایطی جزییاتی که قصد داشتید برجسته اش نمایید را در میان کاغذهای مربعی کوچک گم می کنید. نکته دیگری که برای استفاده موثر از استیکی نوت ها وجود دارد این است که مطمئن شوید یادداشت هایی که دیگر استفاده نمی کنید را به طور منظم دور بریزید. اینکار باعث می شود محیط کارتان شلوغ نشود و بتوانید با احساس بهتری از استیکی نوت ها استفاده کنید.

به هنگام مطالعه و یادگیری چگونه از استیکی نوت ها استفاده کنیم؟

خوب همانطور که مشاهده کردید استیکی نوت ها بهترین روش برای جذب اطلاعات و جلب توجه هستند و به شما کمک می کنند اطلاعاتی که قبلا به خاطر سپرده اید را راحت تر فراخوانی کنید. چه بخواهید از استیک نوت ها در مدرسه استفاده کنید یا در محل کار و برای سرگرمی، به کمک ۷ روش زیر می توانید بیشترین بهره را از مطالعه و یادگیری تان ببرید:

  1. بوک مارک کردن صفحات:

اختراع استیکی نوت ها به نشانه گذاری صفحات مختلف بر می گردد. یک تکه کاغذ را می توان به بخشی از کتاب چسباند و از آن به عنوان یک علامت نشانه گذاری استفاده نمود. یکی از کاربردهای عالی استیکی نوت ها، استفاده از آن به عنوان بوک مارک کردن است. چسبی که در این کاغذها وجود دارد به شما اجازه می دهد از آن به عنوان نشانه استفاده کنید و به صفحات تان اسیبی وارد ننمایید.

اگر فکر می کنید به بوک مارک های متعددی نیاز دارید بهتر است موقعیت استیکی نوت ها را عوض کنید. چسباندن این کاغذها به شیوه یکسان ممکن است پیدا کردن صفحه ای که می خواهید را کمی برایتان دشوارتر سازد.

همچنین بخوانید: برای یادگیری سریع چه کنیم؟
  1. حاشیه نویسی متن:

به کمک استیکی نوت ها می توانید به هنگام مطالعه بینش یا عقیده تان را درباره متن بنویسید و به کمک آن مهارت های خواندنتان را بهبود ببخشید. این مهارت ها به شما اجازه می دهد متون مختلف را هم راحت تر درک کنید و به چیزی که توسط نویسنده بیان شده خوب فکر کنید. حاشیه نویسی چالشی است که به شما کمک می کند نقادانه فکر کنید و بهتر از قبل مطالعه نمایید. به کمک استیکی نوت ها می توانید عبارات، پاراگراف ها یا حتی یک فصل از کتاب را خلاصه نویسی نمایید. انجام اینکار مانع از نوشتن صفحات کتاب می شود و حاشیه نویسی را راحت تر می سازد. حالا هر جایی دوست داشتید می توانید یک استیک نوت بردارید و حاشیه کتاب را بنویسید. به ازای هر برگه یک نکته بنویسید تا مرورش برایتان اسان تر شود.

  1. کدنویسی به کمک رنگ ها:

کدنویسی به کمک رنگ های مختلف استیکی نوت به شما کمک می کند مطالعه و یادگیری خلاق تری داشته باشید چون یک ابزار عالی برای سازماندهی افکار و برنامه هایتان است.

استفاده از رنگ ها به شما اجازه می دهد در همان نگاه اول بین اطلاعات تمایز قائل شوید. همین امر موجب می شود کدنویسی به کمک رنگ ها یک گزینه عالی برای برجسته کردن مواردی باشد که به توجه مخاطب در همان نگاه اول نیاز دارد. به کمک رنگ های مختلفی که استیکی نوت ها دارند می توانید کارهایتان را بر اساس طبقه بندی ها، اولویت ها و فاکتورهای زمانبندی گروه بندی کنید. تمایز قائل شدن بین وظایف و گروه بندی موارد مشابه در کنار هم به شما کمک می کند یادگیری سریع تر و موثرتری داشته باشید و بر روی کارهایتان به راحتی تمرکز نمایید.

  1. طوفان فکری ایده ها:

طوفان فکری یا همان Brainstorming یکی از تکنیک هایی است که به شما کمک می کند در طول ساختار آزاد فکری،خلاقیت تان را نشان دهید و از ایده هایی که به ذهنتان می رسد بهره ببرید. این یک روش قابل توجه برای یادگیری فردی یا گروهی است. چنین تکنیکی به شما اجازه می دهد ایده های مرتبط با مفهوم مدنظرتان را بیابید و از آن برای یافتن راه حل مشکلات تان استفاده کنید. یک روش محبوب برای رشد ایده ها در محیط کاری، استفاده از جلسات طوفانی فکری است. یک سطح بزرگ یا اختصاص یافته همچون دیوار و استفاده از استیکر نوت های رنگی مختلف به جمع آوری ایده های مرتبط گروه کمک می کند. حتی می توانید استیک نوت های خودتان را همانند نقشه فکری سازماندهی کنید. این یک روش عالی برای تولید ایده هاست.

  1. تمرین لغات زبان های خارجی:

همه ما می دانیم که یکی از اصلی ترین بخش های مطالعه زبان دوم( یا سوم و چهارم) حفظ لغات آن زبان است. از آنجایی که استیکی نوت ها بصری و ملموس هستند می توانند ابزار عالی برای حفظ کلمات جدید باشند. شما می توانید کلمات را روی استیکی نوت ها بنویسید و روی اشیای خانه بچسبانید. اینکار به شما کمک می کند راحت تر لغات را بیاموزید. می توانید ترجمه لغات را به استیکی نوت ها بیفزایید و با پیشرفت کار این ترجمه ها را حذف کنید و تنها از خود واژه خارجی استفاده کنید. می توانید از کدهای رنگی بر اساس طبقه بندی های هر آیتم استفاده کنید. مثلا استیکی نوت زرد برای ظروف روی سفره و استیک نوت آبی برای دستگاه های الکترونیک به کار ببرید.

همچنین بخوانید: راه های یادگیری زبان انگلیسی
  1. ایجاد فهرست کارهای در حال انجام:

استفاده از فهرست کارهایی که در حال انجام هستند یا باید در اینده انجام شوند یک روش عملی برای سازماندهی امور است. نوشتن وظایف می تواند شما را از سردرگمی دور نگه دارد. فهرست انجام کارها به شما کمک می کند کارهایتان را مرتب کنید. این یک ابزار موثر برای مدیریت زمان است و به شما کمک می کند یک یادآوری کننده برای کارهایی که باید انجام دهید ایجاد نمایید. ایجاد این فهرست با استیکی نوت ها یک روش عالی است و به مهارت های یادگیری و مطالعه تان هم کمک می کند.

می توانید از استیکی نوت برای فهرست کردن همه وظایف روز استفاده کنید و وقتی کارتان را انجام دادید آن را دور بیندازید.

همچنین می توانید یک استیکی نوت برای هر وظیفه اختصاص دهید و آن را به سطح بزرگ تری بچسبانید. بعد از اینکه کارتان را تمام کرد یادداشت مربوط به آن را از روی سطح بردارید. یک روش واحد برای استفاده از استیکی نوت ها در این شرایط وجود ندارد چون گزینه های متعددی پیش رویتان قرار دارد که می‌توانید از آن ها بهره ببرید.

  1. برنامه ریزی پروژه ها:

اگرچه این روزها نرم افزارهای مدیریت پروژه زیادی در بازار دیده می شود اما برخی از افراد هستند که به دنبال ابزارهای ساده تر برای مشارکت و افزایش بهره وری می گردند. استیکی نوت ها می توانند جایگزین خوبی برای این نرم افزارها باشند. استیک نوت به عنوان یک ابزار عالی برای تصویرسازی، می تواند به ایجاد نمودارها، جدول ها و استوری بردها کمک کند. با چسباندن یادداشت به سطح مربوطه، تیم می تواند روند پیشرفت کار را ببیند و در صورت نیاز ایده یا وظیفه ای را حذف یا اضافه نماید. استیکی نوت ها برای برنامه ریزی پروژه های فردی هم عالی هستند. می توان از آن ها برای ایجاد برنامه مطالعه هم استفاده کرد.

سخن نهایی:

زمانی که صحبت از مطالعه و یادگیری به میان می اید، افراد عادت های خودشان را دنبال می کنند و از روش های خودشان برای بهبود این شرایط بهره می برند.

زیبایی استیکی نوت به این است که کاربرد راحتی دارد و همه کاره است. همین امر به شما کمک می کند به جای نرم افزارها و اپلیکیشن های مختلف، از همین گزینه برای برنامه هایتان استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.