مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

افزایش شیر مادر در طب سنتی با ۸ گیاه دارویی

استفاده از گیاهان دارویی برای افزایش شیر مادر در طب سنتی از دیرباز رایج بوده است. گیاهانی چون رازیانه، شنبلیله و زیره با افزایش سطح هورمون استروژن در بدن موجب تولید شیر بیشتر می‌شوند.

افزایش شیر مادر در طب سنتی با گیاهان دارویی

ستاره | سرویس مادر و کودک – قصد شیردهی به نوزاد خود را دارید، اما شیرتان کافی نیست؟ به دنبال راه حل‌های گیاهی برای این مساله می‌گردید؟ چه روش‌هایی برای افزایش شیر مادر در طب سنتی وجود دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش‌ها هستید، با ما همراه باشید.

راه‌های افزایش شیر مادر در طب سنتی

گیاهانی برای افزایش شیر مادر در طب سنتی معرفی شده اند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

۱. رازیانه

دانه‌های رازیانه برای افزایش تولید شیر مادران گزینه فوق العاده‌ای هستند. این دانه‌ها سطح استروژن را در بدن افزایش می‌دهند و استروژن هورمونی است که موجب تولید شیر بیشتر می‌شود.
روش استفاده: دمنوش رازیانه با افزودن یک قاشق چای خوری رازیانه به یک لیوان آب جوش تهیه می‌شود. کافیست چند دقیقه فرصت دم کردن به آن بدهید. می‌توانید از عسل برای شیرین شدن دمنوش استفاده کنید. در صورت نیاز، چندین بار در روز این دمنوش را مصرف کنید. اگر طعم آن را دوست ندارید، می‌توانید اندکی از دانه‌های آن را بجوید.

۲. تخم شنبلیله

تخم شنبلیله یکی از بهترین گیاهان برای افزایش شیر مادر در طب سنتی است، زیرا باعث افزایش سطح استروژن در بدن می‌شوند. این دانه‌ها سرشار از گلوتاگوگ هستند، که برای مادران شیرده بسیار مناسبند.

روش استفاده: یک قاشق چای خوری پر از تخم شنبلیله را در آب جوش دم کنید. می‌توانید یک قاشق چای خوری عسل را برای شیرین شدن طعم و مزه به آن اضافه کنید. این دمنوش را حداقل دو تا سه بار در روز بنوشید.

۳. عصاره خار خاسک

خواص خارخاسک برای از بین بردن سموم از بدن فوق العاده است و کبد را از آلودگی‌ها پاک می‌کند. همچنین، این گیاه گلدار دارای ویژگی‌های استروژنی است و به تولید شیر مادر کمک می‌کند.

روش استفاده: عصاره خار خسک یا کپسول آن در بازار موجود است. در صورت نیاز می‌توان ۲ تا ۳ بار در روز آن را مصرف کرد.

۴. دارچین

دارچین یک گیاه معطر است که طعم مطلوبی به بسیاری از غذا‌ها می‌دهد. همچنین از زمان‌های گذشته این گیاه برای افزایش شیر مادر در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. گفته می‌شود، خوردن دارچین طعم دلپذیری به شیر مادر می‌دهد.

روش استفاده: مادران شیرده می‌توانند دارچین را به آب یا شیر گرم اضافه کنند و با کمی عسل آن را شیرین کنند. پس از یک تا دو ماه مصرف دارچین تولید شیر مادر افزایش قابل توجهی می‌یابد.

گیاهان دارویی

۵. زیره سبز

زیره سبز در طبخ برخی از غذا‌ها استفاده می‌شود. این دانه معطر یک از درمان‌های موثر برای افزایش شیر مادر در طب سنتی است. زیره سبز افزون بر تولید شیر بیشتر، غنی از آهن است و به تامین انرژی مورد نیاز مادر برای شیردهی کمک می‌کند.

روش استفاده: یک قاشق چایخوری از دانه‌های زیره سبز را با کمی شکر مخلوط کنید و به شیر گرم بیفزایید. نوشیدن آن قبل از خواب به تولید شیر بیشتر کمک شایانی می‌کند.

۶. سیر

مصرف سیر همچون یک گیاه دارویی موجب ترشح شیر مادر می‌شود. همچنین گفته شده است که در صورت مصرف منظم، عطر و طعم شیر مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

روش استفاده: سیر را می‌توان در هنگام پخت به غذا‌های روزانه اضافه کرد.

۷. زنجبیل

به غیر از افزودن عطر و طعم به غذا‌ها و نوشیدنی ها، زنجبیل مصارف درمانی نیز دارد. یکی از خواص زنجبیل، افزایش شیر مادر است.

روش استفاده‌: می‌توانید از زنجبیل برای طعم دار کردن چای یا به عنوان ادویه غذا استفاده کنید.

این گیاه معطر برای افزایش شیر مادر در طب سنتی توصیه می‌شود. انیسون نه تنها دارای خواص استروژنی است، بلکه کانال‌های شیر مسدود شده را نیز باز می‌کند و در نتیجه موجب افزایش میزان شیر می‌شود.

روش استفاده‌: می‌توانید انیسون را در آب جوش دم کنید و با کمی شکر یا عسل آن را شیرین کنید. در صورت نیاز می‌توانید دو تا سه فنجان از این دمنوش را در طول روز مصرف کنید.

گیاهان دارویی

دلایل کاهش شیر مادران

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است تولید شیر مادر را کاهش می‌دهد. برخی از این دلایل به شرح زیر است.

  • جراحی سینه داشته اید یا دارویی مصرف می‌کنید که مانع از تولید شیر می‌شود.
  • شیردهی به میزان کافی و با فواصل منظم انجام نمی‌شود.
  • شیردهی به نوزاد را دیر آغاز کرده اید.
  • دچار شرایطی مانند دیابت، فشار خون بالا، چاقی و … هستید.
  • نوزاد نارس یا زودرس بوده است.

تمام این شرایط می‌تواند منجر به کاهش تولید شیر مادر شود.

هشدار‌های لازم پیش از استفاده از گیاهان شیر افزا

گرچه این گیاهان برای استفاده بسیار ایمن هستند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما برخی از زنان ممکن است به گیاهان خاصی آلرژی داشته باشند. بنابراین، پیش از استفاده از هر گونه داروی گیاهی برای افزایش شیر، بهتر است احتیاط‌های لازم را به عمل آورید. برخی از هشدار‌های لازم پیش از استفاده از گیاهان شیر افزا به شرح زیر است.

  • گیاهان دارویی را به طور خودسرانه مصرف نکنید. پیش از افزودن هر گونه داروی گیاهی به رژیم غذایی خود، نظر پزشک متخصص را جویا شوید.
  • مکمل‌های گیاهی را تنها از نام‌های تجاری معتبر تهیه کنید.
  • مصرف برخی از گیاهان دارویی ممکن است باعث مسمومیت شوند، پیش از مصرف آن‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید و دوز مناسبی از آن را استفاده کنید.
  • در صورت بارداری، بدون نظر پزشک معالج هیچ گونه گیاه دارویی را مصرف نکنید، زیرا ممکن است منجر به عوارض مهلک شود.

سخن آخر

گیاهان دارویی بسیاری برای افزایش شیر مادر در طب سنتی معرفی شده اند. بهتر است پیش از مصرف آن‌ها نظر پزشک یا مشاور شیردهی را جویا شوید و از دوز مناسب آن آگاهی یابید. از آنجایی که مصرف برخی گیاهان باعث بروز آلرژی یا مسمومیت می‌شود، پیش از مصرف اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید.

افزایش شیر مادر در طب سنتی با گیاهان دارویی

نظر شما درباره روش‌های افزایش شیر مادر در طب سنتی چیست؟ آیا تاکنون از این گیاهان دارویی استفاده کرده اید؟ کدام یک برای شما موثرتر بوده است؟ فراموش نکنید که تجربیات خود را با ما و خوانندگان ستاره در بخش نظرات در میان بگذارید.

برگرفته از: First cry

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.