مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چگونه متوجه شویم دچار بیماری لثه شده ایم؟

دکتر منیره تهرانی: جراحی لثه و مراقبت های بعد از آن

اول از همه افراد باید مشخصات یک لثه سالم را بدانند. لثه سالم به طور عادی دارای علائمی مثل درد، سوزش، حجم اضافی، تغییر رنگ و یا تغییر مکان ندارد یعنی لثه باید در یک مکان و جایگاه خاصی (حد فاصل تاج و ریشه یا کمی بالاتر به سمت تاج) بنشیند، حتما لبه های لثه چسبیده باشد. کار اصلی لثه این است که بتواند از انساج سخت مثل استخوان، ریشه و … که بخش های زنده دندان محسوب می شوند و دندان را تغذیه می کنند محافظت کند.

بنابراین لثه سالم باید:

– جایگاه آن خاص باشد.

– ضخامت کافی داشته باشد که در اثر چیزهای خشنی که در محیط دهان هستند کنده نشود.

– مقاومت آن درست باشد که در اثر وارد آمدن فشار احساس درد نکند.

– قوام خوبی داشته باشد.

– سطح آن در مقابل چیزهای زبر، حرارت های بالا و محرک های زیاد مقاوم باشد.

– لثه سپر دفاعی است.

به طور عادی لثه هیچ گونه علامتی در شرایط سالم ندارد. رنگ آن صورتی رنگ پریده است، سطح آن کمی زبر است، که البته با بزاقی که روی آن پاشیده می شود کمی براق باقی می ماند ولی اگر کمی هوا بگیرد و خشک شود نشان می دهد که پر از حفره های ریز است.

مشخصات لثه ناسالم

۱- احساس درد و سوزش

۲- تغییر حجم

۳- تغییر رنگ

۴- خونریزی

۵- بوی بد دهان ناشی از سالم نبودن لثه است.

بنابراین اگر فاکتورهای زیر در لثه ها تغییر کنند بیمار می شوند:

– موقعیت لثه از لحاظ چسبندگی

– خط تماس آنها با دندان ها

– ضخامت یا حجم آنها

– رنگ

در بعضی موارد که بیماری های عفونی خاص هستند، یعنی میکروب مسوول از مناطق قابل نفوذ لثه به عمق می رود (عمقی می تواند۱۱-۱۰ یا ۵-۴میلی متر باشد) این میکروب ها به میکروب های anaerobic معروف هستند که بدون اکسیژن فعال می شوند. در جایی که اکسیژن وجود دارد خیلی فعال نیستند، بنابراین اینها اول از مناطق نفوذپذیر لثه به سمت عمق می روند، از عمق که اکسیژن وجود ندارد فعالیت های تخریبی خود را شروع می کنند. در این نوع بیماری ها شاید در مراحل اول علائم مشخص نشود، یعنی رنگ و حجم لثه شخص تغییر نمی کند، درد احساس نمی کند و حتی خونریزی هم ندارد، ولی میکروب ها در عمق لثه رفتند و شروع به کار می کنند. به همین دلیل است که در بعضی بیماری های عفونی لثه شخص در مرحله یک و دو (اگر این بیماری را ۴ مرحله در نظر بگیریم) نمی داند که در معرض بیماری قرار گرفته است مگر اینکه به به یک جای درمانی برای مورد دیگری مراجعه کند که از وی رادیوگرافی تهیه شود و به صورت اتفاقی متوجه تحلیل لثه شوند و بر اساس آن بیمار به متخصص لثه مراجعه کند.

این یک نوع بیماری است که خیلی ظاهر را درگیر نمی کند البته وقتی ۵۰ درصد پیشرفت رسید قطعا علائم شروع می شود یعنی رنگ و حجم عوض می شود، التهاب بالا می رود و خونریزی کم کم شروع می شود که در مراحل بعدی منجر به لقی و از بین رفتن دندان ها می شود.

خونریزی بعد از نخ دندان کشیدن نشانه بیمار بودن لثه است؟

می تواند ناشی از بیمار بودن لثه باشد یا نباشد. نخ دندان روش مکانیکال است که براساس عملکرد افراد مختلف ممکن است تاثیرات مختلف داشته باشد، نخ دندان مثل مسواک نیست که اگر در محدوده دندان مسواک نشود و حتی اگر غلط مسواک شود شاید غلط زدن آن به لثه آسیب بزند ولی آسیبی به دندان وارد نمی شود.

چالش در نخ دندان این است که فردی که نخ دندان می کشد اگر با توجه، این کار را انجام ندهد رشته های اتصال سطحی لثه را با نخ دندان از بین می برد و متاسفانه این کار برای عصب ها یا سنسورهایی که در آن منطقه وجود دارند خوشایند است. الیاف سطحی تحریک پذیری بالایی دارند با نخ دندان کشیدن زیاد یک حس خوب منتقل می شود، که اگر افراد بر این موضوع دقت نداشته باشند این حس خوب باعث از بین رفتن الیاف چسبنده می شود، الیاف وقتی از بین می روند و گسسته می شوند لثه التهاب اولیه پیدا می کند و این باعث ایجاد خونریزی می شود.

بهداشت شخصی و حرفه ای به دو گونه contorold و uncontorol است. روش هایی که تحت کنترل و خارج از کنترل شخص است.

اگر کنترل شده باشد امکان ندارد نخ دندان باعث التهاب لثه و ناراحتی شود، چون روش صحیح نخ دندان کشیدن را می داند.

دستور کار نخ دندان کشیدن صحیح

 از contact دندان رد می شویم، در فضای خالی بین دو دندان مکث کرده و سپس در آنجا دیواره دندان ها را پاک کرده و خارج می شویم.

آیا نخ دندان کشیدن نادرست در درازمدت باعث بیماری می شود؟

منشا بیماری های لثه التهاب است، التهاب بیماری نیست. مسوولین التهاب چه آنهایی که شیمیایی هستند و در خون وجود دارند و چه سلول های مربوطه ای که کارشان دفاع از بدن است اولین کاری آنها ایجاد التهاب است، حجم را زیاد می کنند، مایع را در منطقه از دیواره عروق می پاشند که منطقه را پرحجم کنند تا بتوانند به عامل خارجی فائق آیند.

 عامل خارجی همان نخ دندان، خلال دندانی که سرش شکسته است یا یک عامل میکروبی که وارد دهان شده است، اینها عوامل خارجی هستند که عوامل داخلی در نظر دارند با تهاجم این عوامل را محدود و از بین ببرند.

این یک فرایند طبیعی است، اما وقتی التهاب در منطقه اتفاق می افتد عروق یا مویرگ هایی که در بافت یا لایه پر سلولی و زنده هستند به سطح می آیند و باز می شوند و وقتی باز می شوند در این موقع باکتری ها که همیشه در دهان موجود هستند خود را به منطقه می رسانند و وارد می شوند که در این موقع بیماری عفونی می شود. پس التهاب در حالت عادی یک پروسه کاملا طبیعی است و دوره خاص خودش را دارد.

پس اگر بد نخ دندان بکشیم احتمال اینکه لثه بیمار شود خیلی زیاد است و به خاطر همین آژانس های بین المللی آمریکا به این مساله اندیشیده اند که نخ دندان را از فضای بهداشت شخصی خارج کنند و به دنبال جایگزین کردن آن با دستگاه هایی مثل واترپیک و پمپ های پرفشار (که در سال های اخیر خیلی مورد استفاده قرار می گیرد) هستند.

آدرس: تهران، خیابان شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، بن بست ارشاد، پلاک ۳، طبقه ۲، واحد ۲۵ 

تلفن : ۰۲۱۲۲۸۹۴۲۴۶  –  ۰۲۱۲۲۸۹۴۲۴۷

سایت

اینستاگرام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.