مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

لحظه شکستن امواج مافوق صوت برای اولین بار توسط ناسا ثبت شد

امواج مافوق صوت

۰۳ فروردین ۹۸ ساعت ۱۴:۵۰

اخیرا ناسا توانست برای نخستین بار از لحظه شکستن امواج مافوق صورت عکسبرداری کند. در این تصویر دو هواپیمای مافوق صوت مشاهده می‌شوند که در حال شکستن دیواره صوتی هستند.

به هواپیماهایی که می‌توانند با سرعتی بیشتر از سرعت انتشار صوت در فضا یا با سرعت ۳۴۳ متر بر ثانیه در آسمان پرواز کنند، هواپیماهای مافوق صوت یا سوپرسونیک می‌گویند. در زمان پرواز این هواپیماها با چنین سرعتی، امواج ویژه‌ای تولید می‌شود که از روی زمین می‌توان صدای مهیبی را شنید که به صدای شکسته شدن دیوار صوتی مشهور است.

اهمیت ثبت امواج مافوق صوت

ثبت لحظه شکسته شدن دیوار صوتی برای دانشمندان حائز اهمیت خواهد بود؛ چراکه دانشمندان می‌توانند امواج مافوق صوت را از لحاظ ساختاری بررسی کنند و بر اساس بررسی‌های خود هواپیماهای مافوق صوت پیشرفته‌تری را بسازند. ثبت این تصاویر برای ناسا نیز از جذابیت ویژه‌ای برخوردار بود؛ چرا که در حال حاضر ناسا در حال ساخت هواپیما مافوق صوت جدیدی با نام ایکس ۵۹ است که از تکنولوژی مافوق صوت بدون صدا بهره می‌برد.

امواج مافوق صوت

هواپیمای ایکس ۵۹ هنگامی که دیوار صوتی را می‌شکند، برخلاف سایر هواپیماهای مافوق صوت، فقط صدای خفیفی تولید می‌کند. از این رو چنین تصاویری برای ناسا حائز اهمیت بوده و می‌تواند صداهایی که در زمان شکسته شدن امواج مافوق صوت ایجاد می‌شود را مورد بررسی قرار داده و شناخت بیشتری کسب کند. هم‌اکنون برای این هواپیماها محدودیت‌های مکانی وجود دارد؛ از این رو با تولید هواپیماهای مافوق صوت بدون صدا می‌توان در صنعت هوانوردی به پیشرفت تاریخی رسید. جی‌تی هینک، دانشمند ناسا، پس از ثبت این تصاویر گفت زمانی که این عکس‌ها ثبت شدند از خود بی‌خود شدم.

جت مافوق صوت ناسا هواپیما هواپیمای مافوق صوت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.