مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مزایای زعفران چیست؟ + عوارض و مقدار مصرف آن

زعفران گران ترین ادویه جهان می باشد که یک پوند (۴۵۰گرم) آن بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار آمریکا می ارزد. علت گران بها بودن آن سخت بودن روش کشت و جمع آوری آن می باشد. این ادویه طلایی، با دست جمع آوری می شود و از گلی به نام کروکوس ساتیووس استخراج می شود که به طور معمول به آن سافرون کروکوس (Saffron Crocus) می گویند.  Saffron به گیاهی با ساختار کلاله ای یا پرچمی گفته می شود. در این مقاله از بخش گیاهان دارویی دکتر سلام، ۱۱ خاصیت و فایده حیرت انگیز این ادویه طلایی، برای سلامتی بیان شده است.

مزایای زعفران

اصالت این ادویه طلایی، به یونان باستان باز می گردد که به علت خاصیت های درمانی آن بسیار قابل احترام بود. مردم آن را جهت افزایش میل جنسی، بهبود روحیه و تقویت حافظه مصرف می کردند.

مزایای زعفران

زعفران یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است

زعفران ترکیبات گیاهی و دارویی مختلف و حیرت انگیزی دارد که مانند آنتی اکسیدان ها عمل می کنند (مولکول هایی که از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد و فشارهای اکسید کننده محافظت می کنند).

آنتی اکسیدان های قابل ذکر این ادویه طلایی، عبارتند از:

  • کروسین
  • کروستین
  • سافرانال
  • کامپفرول

کروسین و کروستین ذرات کارنتینوئیدی هستند و عامل قرمزی رنگ زعفران می باشند. هر دو ترکیب ممکن است خواص ضد افسردگی، محافظت سلول های مغذی در برابر آسیب های تدریجی، بهبود التهاب، کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن را داشته باشند.

سافرانال به این ادویه طلایی، عطر و طعم به خصوصی را می دهد. تحقیقات نشان داده است که ممکن است به روحیه، حافظه و قدرت یادگیری به همان خوبی مراقبت از سلول های مغذی شما در برابر استرس و فشارهای اکسید کننده کمک کند.

اخیرا، کامپفرول در گلبرگ های زعفران یافت شده است. این ترکیب به فواید سلامتی مانند کاهش التهاب، خواص ضد سرطانی و فعالیت های ضد افسردگی مربوط شده است.

احتمال بهبود روحیه و کاهش علائم افسردگی

زعفران به ادویه آفتابی ملقب شده است. این اسم تنها به علت رنگ آن نیست بلکه به علت احتمال ارتقای شادی روحیه شما نیز می باشد. در مرور ۵ تحقیق و مطالعه، مواد دارویی زعفران اثر بخشی قابل توجی نسبت به داروهای ضد افسردگی خفیف تا متوسط داشته اند.

در مطالعات دیگر یافت شد که خوردن روزانه ۳۰ میلی گرم زعفران می تواند به اندازه فلوکستین، ایمی پرامین و سیتالوپرام جهت درمان مرسوم افسردگی موثر باشد. به علاوه این که کمتر افرادی دچار عوارض جانبی به علت مصرف این ادویه طلایی، در عوض داروهای دیگر شده اند.

اگرچه این یافته ها تایید شده و تضمین شده اند، تحقیقات و مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا جهت درمان افسردگی پیشنهاد شوند.

مزایای زعفران

زعفران خاصیت های ضد سرطانی دارد

زعفران حاوی آنتی اکسیدان زیادی می باشد که به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند. رادیکال های آزاد به بیماری های سخت و مزمن مانند سرطان مربوط می شوند.

در مطالعات آزمایشگاهی، اثبات شد که این ادویه طلایی، و ترکیبات آن رشد سلول های سرطان روده را سرکوب و یا نابود کرده است در صورتی که سلول های بی ضرر را رها می گذارد.

این امر بر روی پوست، مغز و استخوان، پروستات، ریه، سینه، رحم و بسیاری از سلول های سرطانی اثر بخش است.

بیش از آن، در مطالعات آزمایشگاهی نیز یافت شد که کروسین که آنتی اکسیدان اصلی موجود در زعفران می باشد، حساسیت سلول های سرطانی به داروهای شیمی درمانی را بیشتر می کند. با این حال و تمامی آزمایشات انجام شده با این ادویه طلایی، هنوز آزمایشات و مطالعات خیلی کمی روی بدن انسان انجام شده و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

احتمال کاهش علائم PMS

سندروم قبل از قاعدگی (PMS) اصطلاحی است که حالات جسمی، روحی و روانی بانوان قبل از شروع دوران قاعدگی را تعریف می کند. مطالعات نشان می دهد که این ادویه طلایی، علائم PMS را درمان می کند.

در بانوان ۲۰ تا ۴۵ سال، روزانه مصرف ۳۰ میلی گرم زعفران در عوض داروهای شیمیایی برای درمان قاعدگی و علائم PMS مانند زود رنجی، سر درد، گرایشات، امیال و همچنین درد اثر بخش تر است.

تحقیقی دیگر نشان داد که بوییدن ساده زعفران طی ۲۰ دقیقه، به کاهش علائم PMS مانند عصبانیت کمک کرده و مقدار هورمون کورتیزول و استرس را کاهش می دهد.

احتمال تاثیر داروهای تقویت جنسی (آفرودیسیاک)

آفرودیسیاک ها غذاها و مواد مغذی می باشند که میل جنسی شما را افزایش می دهند. مطالعات نشان داده است که این ادویه طلایی، می تواند خاصیت تقویت جنسی داشته باشد مخصوصا برای افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند.

برای نمونه، استفاده روزانه ۳۰ میلی گرم از زعفران طی ۴ هفته به صورت قابل توجهی تاثیر بیشتری به نسبت داروهای شیمیایی، در درمان نعوظ برای افراد دارای مشکل نعوظ به علت مصرف داروهای ضد افسردگی داشته است.

به علاوه، تحلیل و بررسی ۶ تحقیق و آزمایش نشان داد که مصرف زعفران باعث افزایش و بهبود قابل توجهی در عملکرد نعوظ، میل جنسی و ارضاء کامل می شود ولی مشخصه های اسپرم را تغییر نمی دهد.

همچنین بانوانی که میل جنسی بسیار کمی داشتند، با استفاده روزانه ۳۰ میلی گرم زعفران طی ۴ هفته باعث افزایش بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی در میل جنسی، ترشح واژینال و کاهش درد ناشی از ارتباط جنسی شد.

زعفران اشتها و کاهش وزن را کاهش می دهد

خوردن میان وعده ها و خوراک های مختصر عادتی معمول است که باعث افزایش ناخواسته وزن می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، زعفران می تواند با کم کردن و محدود کردن اشتها از خوردن میان وعده ها و خوراک های مختصر جلوگیری کند. در یک مطالعه هشت هفته ای، بانوانی که زعفران مصرف می کردند به نسبت مصرف داروهای شیمیایی به صورت قابل توجهی احساس سیری می کردند و از میان وعده ها کمتر استفاده می کردند بنابراین کاهش وزن بیشتری داشتند.

در یک مطالعه هشت هفته ای دیگر، با مصرف داروهای عصاره زعفران به کاهش چشمگیر اشتها، نسبت توده بدنی (BMI)، دور کمر و چربی کلی بدن کمک کرد.

با این حال، پزشکان و متخصصان مطمئن نیستند که زعفران چگونه باعث کاهش اشتها و همچنین کاهش وزن می شود. تنها یک تئوری وجود دارد مبنی بر این که زعفران باعث بهبود روحیه شما شده و در مقابل باعث کاهش خوردن میان وعده ها و خوراک های مختصر می شود.

مزایای زعفران

دیگر فواید نامحسوس در سلامتی

زعفران فواید دیگر سلامتی را نیز به همراه دارد در حالی که تحقیقات گسترده ای درباره آن انجام نشده است.

ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد:

تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه و بر روی حیوانات نمایانگر آن است که آنتی اکسیدان های موجود در زعفران باعث کاهش چشمگیر کلسترول خون و جلوگیری از انسداد رگ ها و عروق می شود.

احتمال کاهش قند خون

بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و تست های انجام شده روی موش های دیابتی نشان داده شد که زعفران می تواند مقدار قند خون را کاهش دهد و حساسیت انسولین را افزایش می دهد.

احتمال بهبود حواس دیداری و ماکولا دژنراسیون (AMD)

بنا بر مشاهدات، زعفران باعث بهبود بینایی در بزرگسالان دارای AMD می شود و همچنین از آسیب های محتمل توسط رادیکال های آزاد مربوط به AMD جلوگیری می کند.

احتمال بهبود حافظه در افراد بزرگ سال و دارای بیماری آلزلیمر

آنتی اکسیدان های موجود در زعفران دارای خاصیت بهبود ادراک و شناخت در بزرگسالان دارای بیماری آلزایمر می شود.

آسان بودن و راحتی در اضافه کردن به رژیم غذایی

در مقدار کم، زعفران عطر و طعمی نامحسوس دارد و به خوبی با غذاهای خوشمزه ای و غذاهای برنجی جفت و جور می شود.

بهترین راه برای استخراج عطر و طعم ویژه و بخصوص زعفران این است که آن را در آب داغ بخیسانیم. مایع و کلاله ها را درون غذایتان بریزید تا عطر و طعمی بیشتر و غنی تر بدست آورید.

زعفران به صورت آماده در بیشتر فروشگاه ها موجود می باشد و می توان آن را به صورت کلاله و یا پودر شده خریداری کرد. با این حال، بهترین راه خرید کلاله می باشد چراکه بیشتر به نوع اصلی مطابقت دارد و کمتر نوع تقلبی آن وجود دارد.

با این که زعفران گران ترین ادویه موجود در جهان می باشد، مقدار بسیار کمی از آن را در مدت زیادی می توان مصرف کرد و اصولا بیشتر از مقدار خیلی ناچیزی در غذایتان مورد نیاز نمی باشد. در حقیقت، استفاده بیش از حد زعفران در غذا باعث ایجاد طعم دارویی در غذایتان می شود. به علاوه زعفران به شکل دارو نیز موجود می باشد.

مزایای زعفران

خطرات، تذکرات و مقدار مصرف

به طور کلی این ادویه طلایی، دارای عوارض جانبی بسیار کمی می باشد. در صورت استفاده معین و به اندازه زعفران در غذاها، امکان برعکس شدن و اثر منفی بر بدن انسان ممکن نیست.

به عنوان یک دارو و مکمل غذایی، می توان این ادویه طلایی، را روزانه تا ۱٫۵ گرم استفاده کرد در حالی که مقدار ۳۰ میلی گرم از آن اثرات و خاصیت های درمانی کافی را مهیا می کند.

به علاوه، استفاده بیش از حد در مقدار ۵ گرم یا بیشتر می تواند تاثیرات مسمویت داشته باشد. بانوان باردار باید از استفاده مقدار زیاد آن خودداری کنند چرا که ممکن است باعث سقط جنین شود.

مانند داروهای دیگر قبل از این که این ادویه طلایی، را به صورت دارو مصرف کنید با دکتر مشورت کنید.

مسئله دیگر در مورد زعفران به خصوص شکل پودری آن احتمال تقلبی بودن آن زیاد است و با دیگر مواد مانند چغندر قند، الیاف قرمز رنگ ابریشمی، زردچوبه و یا فلفل قرمز ترکیب شده باشد و همان گونه که جمع آوری زعفران اصلی با دست سخت است، تولید این مواد و زعفران تقلبی برای کارخانه ها سخت است. بنابراین، خرید از یک برند معتبر بسیار حائز اهمیت است به علت این که مطمئن باشید محصول خریداری شده اصلی و معتبر می باشد. در صورتی که این ادویه طلایی، بسیار ارزان قیمت بود از خرید آن خودداری کنید.

خطوط پایانی

زعفران ادویه ای مقوی و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. این ادویه فواید زیادی جهت سلامتی دارد مانند بهبود روحیه، افزایش میل و عملکرد جنسی، به خوبی کاهش علائم PMS و کاهش وزن.

در کنار این موارد، این ماده ایمن ترین و بهترین ماده جهت مصرف و اضافه کردن به رژیم غذایی می باشد. سعی کنید به وعده های غذایی تان این ادویه طلایی، اضافه کنید تا از فواید بسیار زیاد آن نفع ببرید و یا به صورت آنلاین داروی آن را سفارش دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.