مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

نحوه نگهداری و پرورش قناری در منزل

توجه به اندازه قفس و محل قرار دادن آن، رعایت بهداشت، شرایط نگهداری مناسب و تغذیه صحیح و کامل از اصول مهم پرورش قناری در منزل است. غذای مخصوص قناری‌ها شامل دانه ساده، شلغم قرمز، تخم مرغ آب‌پز، انواع میوه و سبزیجات به جز کاهو است.

نحوه نگهداری و پرورش قناری در منزل
ستاره | 
سرویس گیاهان و حیوانات – نگهداری از پرندگان زینتی مانند جوجه مرغ عشق یا فنچ و … یک سرگرمی دیرینه ما ایرانی‌ هاست. بسیاری از افراد تنهایی خود را با آواز دلنشین قناری‌ها طی می‌کنند. قناری‌ها به دلیل داشتن صدایی خوش و مونس شدن با انسان یکی از حیوانات خانگی پرطرفدار هستند. چنانچه شما هم قصد نگهداری و پرورش قناری در منزل را دارید، خواندن این مطلب به شما کمک می‌کند.

انتخاب قناری خانگی

در انتخاب یک قناری خانگی باید عوامل مختلفی را مد نظر داشت، اگر به صدای قناری علاقه‌مند هستید، صرف نظر از رنگ و نژاد قناری، باید یک پرنده نر را انتخاب کنید.

ویژگی‌های یک قناری نر خوب

  • قناری‌های نر در صورتی که در دوره پرریزی نباشند، معمولا صدای دلنشین‌تری نسبت به ماده‌ها دارند. از همین رو یکی از راه‌های تشخیص جنسیت قناری‌ها، صدای آن‌ هاست.
  • همچنین قرار دادن دو قناری در قفس مجزا ولی در یک اتاق، اغلب سبب ایجاد رقابت بین آن‌ها می‌شود و آن‌ها را تشویق به خواندن می‌کند.
  • وجود پر‌های صاف، نرم و شفاف همراه با چشمانی نافذ، آگاه و داشتن حالتی بانشاط و پرتحرک، نشان‌دهنده سلامت کامل پرنده است.
  • اطراف مقعد و دم یک قناری سالم باید تمیز بوده و آثاری از فضله روی آن نباشد.

جیره غذایی قناری

غذای قناری معمولا از دانه‌های روغنی و غلات تشکیل می‌شود. قسمت عمده جیره قناری را معمولا دانه قناری ساده و شلغم قرمز تشکیل می‌دهد. البته دانه‌های دیگر نیز به مقدار کم به آن اضافه می‌شوند تا غذای مخصوص قناری به دست آید.

شاهدانه

یکی از انواع دانه‌ها که به جیره غذایی این پرنده اضافه می‌شود، شاهدانه است که جزو دانه‌های روغنی است. شاهدانه یک منبع سرشار از انرژی است و در عین کوچکی دارای مقدار زیادی چربی بوده و انرژی زیادی را برای پرنده فراهم می‌کند. جالب است بدانید بیشتر قناری‌ها در جستجوی شاهدانه که ممکن است در ته ظرف غذای آن‌ها مانده باشد، تمام غذای خود را کف قفس می‌ریزند. این امر از علاقه زیاد این پرنده به شاهدانه حکایت می‌کند.

بذر کتان

بذر کتان نیز از دانه‌های مفید برای پرورش قناری در منزل است و مصرف آن به ویژه در دوران پرریزی بسیار مفید است. همچنین اضافه کردن مقداری تخم مرغ آب پز رنده شده به همراه پوسته، به تغذیه و رشد بهتر قناری کمک چشمگیری می‌کند.

آب را فراموش نکنید!

قناری فقط مدت ۲۴ ساعت بدون آب زنده می‌ماند، بنابراین همواره ظرف تمیزی را پر از آب در قفس قرار دهید. آب شیر بیشتر مناطق برای این پرنده مناسب است، با این وجود اگر آب لوله کشی کیفیت خوبی ندارد، از آب معدنی استفاده کنید.

شرایط قفس قناری

برای نگهداری و پرورش قناری در منزل انتخاب قفس مناسب، اولین گام است. توجه داشته باشید، از آنجایی که قناری‌ها، پرندگان پرتحرکی هستند، هرچه اندازه قفس آن‌ها بزرگ‌تر باشد، برای پرنده بهتر است. حداقل اندازه یک قفس مناسب برای قناری باید حدود ۴۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۷۵ سانتی‌متر طول داشته باشد. داخل قفس آشیانه کوچکی قرار دهید و آن را با استفاده از تکه‌های نمد کاملا مفروش کنید و سایر مواد بی‌خطر مخصوص آشیانه سازی را از فروشگاه‌های حیوانات خانگی تهیه کرده و در اختیار پرنده قرار دهید. همچنین پیشنهاد می‌کینم با میله‌های چوبی، برای پرنده تاب در قفس درست کنید.

محل قرار دادن قفس

قفس قناری

  • لازم است قفس قناری را در مکانی با تهویه مناسب و نور کافی قرار دهید.
  • از قرار دادن قفس قناری در برابر پنجره خودداری کنید تا تابش مستقیم نور خورشید باعث افزایش دما و آسیب به پرنده نشود.
  • بهتر است قفس قناری‌ها را طوری قرار دهید که یک طرف آن به دیوار باشد، این کار به احساس امنیت پرنده کمک می‌کند.
  • قفس را آویزان کنید یا روی پایه‌ای قرار دهید طوری که حدود ۱۸۰ سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشد.
  • در هنگام شب، در صورتی که خانه شلوغ است و چراغ‌های روشن زیادی وجود دارد، بهتر است، روی قفس را با حوله یا پارچه‌ای بپوشانید. قناری‌ها جزو موجوداتی هستند که ترجیح می‌دهند در تاریکی بخوابند.

تولید مثل قناری‌ها در منزل

به منظور تولید مثل و پرورش قناری در منزل می‌توانید از دستگاه‌های جوجه‌کشی خانگی استفاده کنید. قناری‌های ماده معمولا در هر دوره روزانه یک تخم و در مجموع چهار تخم می‌گذارند. یکی از راهکار‌ها برای جوجه شدن همزمان تخم‌ها، برداشتن سه تخم نخست از قفس است.

  • سه تخم اول را از قفس برداشته و آن‌ها را داخل یک قوطی کبریت که قبلا به وسیله تکه‌هایی از پارچه پشمی کاملا مفروش کرده‌اید، قرار دهید و به جای آن‌ها سه تخم مصنوعی در آشیانه قناری بگذارید.
  • سپس در روز چهارم پس از آنکه قناری آخرین تخم خود را گذاشت، تخم‌های اصلی را سرجای خود برگردانید و قناری ماده نیز از همان روز خوابیدن روی تخم‌ها را آغاز می‌کند.

با این روش همه جوجه‌ها باهم از تخم خارج می‌شوند و به همین علت احتمال زنده ماندن آن‌ها بیشتر خواهد بود. خارج کردن قناری نر از قفس درست پیش از تخمگذاری پرنده ماده نیز معمول است. انجام این کار به قناری ماده اجازه می‌دهد که خود به تنهایی جوجه‌هایش را بزرگ کند.
جوجه قناری‌ها ۱۳ روز بعد از تخم خارج می‌شوند. جوجه‌های جوان پس از ۱۳ روز قدرت ترک آشیانه را پیدا می‌کنند و بعد از گذشت یک هفته دیگر کاملا از والدین خود مستقل می‌شوند. طی این دوره باید برای جوجه‌ها غذای مخصوص فراهم کرد و جوجه‌ها را به تدریج به خوردن دانه‌های سخت‌تر عادت داد.

بیماری‌های قناری

قناری‌ها پرندگان مقاومی هستند و در شرایط ایده‌ال تا ۲۰ سال عمر می‌کنند و این یکی از دلایل پرطرفدار بودن نگهداری از آن‌ هاست. با این وجود تشخیص بیماری پرنده در ابتدا به نگهداری از آن برای مدت طولانی کمک می‌کند. همانطور که قبلا گفته شد، قناری‌ها پرندگانی پرجنب و جوش هستند، بنابراین چنانچه مشاهده کردید که پرنده برای مدت چند روز ساکت و کم تحرک است، حتما به وجود بیماری در پرنده مشکوک شده و با دامپزشک مشورت کنید.

بیماری‌های رایج قناری + روش پیشگیری و درمان

  • اسهال قناری ناشی از عفونت روده (علت: خوردن آب یا غذای فاسد) – برای پیشگیری از این بیماری دانه‌های پرنده را بررسی و از عدم وجود کپک اطمینان حاصل کنید. آب پرنده را زود به زود عوض کنید.
  • بیماری درد چشم (زخم چشم،‌ پلک چسبیده یا وجود قی یا مایع در چشم) – برای درمان این بیماری چشم قناری را با پماد استید بوریک بشویید. سپس محلول ۱۰% آرژیرول را درون چشم پرنده بریزید.
  • بیماری چاقی (وجود توده چربی زرد رنگ روی شکم پرنده) – در گام نخست پرنده را به یک قفس بزرگتر ببرید. غذاهای پرچرب را از رژیم پرنده حذف کنید. بهترین غذا در این دوران دانه کتان است.

بیشتر بخوانید: روش‌ صحیح تمیز کردن پرنده های خانگی و قفس آن ها


اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه نگهداری و پرورش قناری در منزل دارید، از طریق بخش “ارسال نظر” با ما به اشتراک بگذارید.

برگرفته از : کتاب راهنمای نگهداری از پرندگان زینتی، کتاب پرورش و بیماری‌های قناری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.