مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

تراشه کایرین ۹۸۵ به لطف فناوری EUV توان اعجاب‌آوری خواهد داشت

فناوری EUV یا همان Extreme Ultraviolet Lithography، سبب بروز تحولی اساسی در دنیای تراشه‌ها و پردازنده‌ها خواهد شد. تکنولوژی لیتوگرافی به وسیله اشعه ماورای بنفش باعث می‌شود توان پردازنده افزایش و مصرف انرژی آن کاهش پیدا کند.

لیتوگرافی به وسیله اشعه ماورای بنفش (EUV –> Extreme Ultraviolet Lithography)، از جمله روش‌های تصویرگیری پرتوافکنی است که از اشعه‌ای با طول موج کوتاه در حد ۱۳ نانومتر استفاده می‌کند. با استفاده از این فناوری، نحوه توسعه و ساخت تراشه‌های موبایل و حتی سیستم‌های کامپیوتری وارد فاز تازه‌ای خواهد شد.

در مدرن‌ترین و قدرتمندترین تراشه‌های امروزی، در ابعادی کوچک، چندین میلیارد ترانزیستور وجود دارد! اگر تصور می‌کنید این صحبت یک اغراق است، کافی است بدانید بر اساس گفته‌های وب سایت WCCFTech، تراشه اپل A12 که در تبلت‌های آیپد پرو سال ۲۰۱۸ به کار رفته است، از نزدیک به ۱۰ میلیارد ترانزیستور تشکیل می‌شود. این در حالی است که در طراحی و توسعه آن، خبری از فناوری EUV نیست.

مزیت‌های فناوری EUV

در صورت بهره بردن از لیتوگرافی به وسیله اشعه ماورای بنفش، شرکت‌های سازنده تراشه قادر خواهند شد به وسیله افزایش دقت در طراحی، نزدیک به ۲۰ درصد تراکم بیشتری در اختیار داشته باشند. در نتیجه، مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و در عین حال توان پردازشی پردازنده افزایش می‌یابد.

فناوری EUV

نخستین تراشه گوشی هوشمند که انتظار داریم بر اساس فناوری لیتوگرافی به وسیله اشعه ماورای بنفش ساخته شود، کایرین ۹۸۵ است. ساخت آن را شرکت TSMC بر عهده خواهد داشت. این تراشه ۷ نانومتری است، اما در مقایسه با اولین تراشه ۷ نانومتری هواوی یعنی کایرین ۹۸۰، با وجود داشتن ابعادی کوچکتر، قدرت پردازشی بالاتری دارد. در نتیجه، گوشی های هوشمند قدرت گرفته از آن دوام باتری بالاتری داشته و امتیازهای بالاتری نیز در بنچمارک‌ها به دست خواهند آورد.

کاربرد و مزیت واقعی استفاده از فناوری EUV، حین استفاده از آن در نسل بعدی تراشه‌ها (۵ نانومتری و کمتر) مشخص خواهد شد، چرا که در چیپست‌های ۷ نانومتری، پتانسیل واقعی آن به خوبی پدیدار نمی‌شود. مدیر عامل پیشین شرکت اینتل عقیده داشت طی یک بازه زمانی، تعداد ترانزیستورهای به کار رفته در تراشه‌ها، هر سال نسبت به سال قبل دو برابر خواهد شد،‌ تا جایی که سازندگان برای توسعه بیشتر به بن بست برسند. در این شرایط، فناوری EUV همانند یک فرشته نجات به کمک آن‌ها خواهد آمد. به عقیده وی، تاثیر این تکنولوژی روی نحوه عملکرد گوشی های هوشمند آینده به گونه‌ای خواهد بود که کاربران، گوشی های هوشمند امروزی را در مقایسه با آن‌ها کند و ناکارآمد خطاب می‌کنند!

انتظار داریم نیمه نخست سال جاری میلادی، تراشه کایرین ۹۸۵ معرفی شود. این رخداد، بعد از رونمایی دو گوشی هواوی پی ۳۰ و هواوی پی ۳۰ پرو خواهد بود و همانند همیشه انتظار می‌رود نخستین محصولات سری Mate در هر سال، اولین استفاده‌کنندگان از تراشه‌های پرچمدار سری کایرین جدید باشند. آن‌ها معمولا نیمه‌های نیمه دوم هر سال (مهر – آبان) رونمایی می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.