مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی با ۳ روش مختلف

آیا لوله‎‌های ظرفشویی شما مشکل تخلیه آب دارند؟ اگر جواب شما مثبت است، می‌توانید لوله‌های ظرفشویی خود را در خانه بدون کمک و بدون دادن هزینه یک لوله کش حرفه‌ای، باز کنید. یادگیری چند تکنیک مختلف در این مطلب از صورتی‌ها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید حتی سخت‌ترین لوله ظرفشویی بسته شده را نیز باز کنید. با ما همراه باشید با باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

چندین راه برای باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را یاد خواهید گرفت.

استفاده از راه‌حل‌های شیمیایی برای باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی:

یکی از راه‌های مناسب برای باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی استفاده از مواد شیمیایی است. این مراحل را به ترتیب طی کنید.

۱- تهیه مخلوط تمیز کننده:

استفاده از سرکه، جوش شیرین و آب، یک روش موثر و سازگار با محیط زیست برای باز کردن گرفتگی لوله‌های ظرفشویی است. مخلوط جوش شیرین و آب گرم باعث شل شدن هر گونه مواد انباشته شده در لوله می‌شود که لوله ظرفشویی را مسدود کرده است. واکنش شیمیایی سرکه نیز موجب می‌شود لجن انباشته شده در لوله به سمت مسیر تخلیه حرکت کند.

  • در ابتدا یک قابلمه آب جوش داخل لوله ظرفشویی بریزید.
  • بعد از ریختن آب داغ در لوله ظرفشویی، یک فنجان جوش شیرین به طور مستقیم داخل لوله ریخته و اجازه دهید ۵ دقیقه در لوله باقی بماند.
  • بعد از گذشت ۵ دقیقه، یک فنجان سرکه و یک فنجان آب گرم را به طور همزمان داخل لوله ظرفشویی ریخته و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه این ترکیب در لوله باقی بماند.
  • یک قابلمه آب جوش داخل لوله ظرفشویی بریزید تا مواد باقی‌مانده در لوله ظرفشویی که توسط جوش شیرین و سرکه تمیز شده‌اند شسته شده و از لوله خارج شوند.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

۲- تهیه تمیز کننده مایع برای تمیز کردن لوله ظرفشویی:

یکی از رایج‌ترین روش‌های تمیز کردن لوله‌های گرفته شده، تهیه تمیز کننده مایع برای تمیز کردن لوله‌های ظرفشویی از فروشگاه‌های محلی است. این راه حل‌های شیمیایی اغلب بسیار موثر هستند، اما اگر لوله‌های شما قدیمی باشند، گاهی اوقات باعث آسیب به لوله‌ها نیز می‌شوند.

  • دستورالعمل این محصولات تمیز کننده در بطری نوشته شده است، اما به طور معمول از یک بطری کامل برای تمیز کردن لوله‌ها استفاده می‌کنند. محلول شیمیایی باید مدتی در لوله ظرفشویی باقی بماند، اما قبل باز کردن آب، داخل لوله ظرفشویی آب داغ بریزید تا لوله به طور کامل شسته شود.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

۳- از محلول پودری برای تمیز کردن لوله ظرفشویی استفاده کنید:

بعضی از مردم ترجیح می‌دهند از پاک کننده‌های پودری برای تمیز کردن لوله ظرفشویی استفاده کنند، زیرا پاک کننده‌ی پودری در مقایسه با تمیز کننده مایع،  لوله خوردگی کمتر دارد. اکثر این پودرها حاوی هیدروکسید سدیم شیمیایی هستند که به سرعت از بین می‌روند. از آنجایی که این کار به سرعت انجام می‌شود، لازم نیست که پودر پاک کننده مدت زمان طولانی برای موثر بودن در تخلیه مسدود شده باقی بماند.

  • پاک کننده‌های پودری برای صرفه جویی در مصرف آب و تخلیه لوله ظرف‌شویی محبوب هستند.
  • هنگام استفاده از این محصولات پودری، یک قابلمه آب داغ داخل لوله ریخته و اجازه دهید آب به مدت ۱ تا ۲ دقیقه داخل لوله ظرفشویی باقی بماند. سپس حدود ۲ فنجان پودر (یا بیشتر یا کم‌تر به اندازه لوله تخلیه) داخل لوله ظرفشویی بریزید و اجازه دهید که پودر تا ۲ دقیقه قبل از شستشو با آب‌ گرم داخل لوله باقی بماند.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

۴- هنگام استفاده از مواد شیمیایی مراقب باشید:

مواد شیمیایی با حل کردن ذرات، مو و خاک که تمایل به مسدود کردن فاضلاب و لوله‌های ظرفشویی دارند، محبوب هستند. از این جهت، این محصولات شیمیایی معمولا بسیار خورنده بوده و ممکن است برای لوله‌های قدیمی‌تر مضر باشند. هنگام استفاده از این محصولات احتیاط کنید، زیرا گاهی اوقات می‌توانند باعث آسیب به پوست شما نیز شوند.

  • برای احتیاط بیشتر، در هنگام کار با این محصولات بهتر است از دستکش‌های پلاستیکی استفاده کنید.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

استفاده از لوازم لوله باز کن برای باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی:

روش دوم برای باز کردن لوله مسدود شده ظرفشویی استفاده از لوله بازکن است. برای این منظور مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

۱- استفاده از لوله باز کن دستی :

استفاده از لوله باز کن دستی یک راه عالی برای تمیز کردن لوله‌های ظرفشویی و وان حمام است. لوله باز کن‌های دستی دارای دسته‌ای طولانی و مستطیلی با یک مکانیزم انعطاف پذیر از نوع لاستیکی فشاری هستند که در پایین قرار دارند. بخش لاستیکی به عنوان یک فنجان مکش عمل می‌کند تا هرگونه انسداد را از بین ببرد و نیروی هوایی و آب را از طریق لوله‌ها جریان دهد.

  • اگر در حال حاضر در وان و یا سینک شما آب وجود ندارد شیر آب را باز کرده و اجازه دهید کمی وان پر شود.  همانطور که از پیستون استفاده می‌کنید، آب نیرویی به لوله وارد می‌کند که موانع عبور آب را از سر راه برمی‌دارد.
  • هر گونه تخلیه‌گاهی که در مجاور تخلیه‌گاه گرفته شده وجود دارد را با یک تکه پارچه قبل از اینکه پیستون را فشار دهید، ببندید.
  • لوله باز کن را بالای سوراخ سینک قرار داده، و پمپاژ را مرتب و مکرر انجام دهید. این فرآیند را چند بار تکرار کنید اگر لوله‌های شما هنوز به آرامی تخلیه می‌شوند، پس از تمیز کردن مسدود کننده، آب جاری را باز کنید تا مابقی مسدود کننده نیز تمیز شود.
  • اگر به تازگی از مواد شیمیایی برای باز کردن لوله ظرفشویی استفاده کرده‌اید استفاده از پیستون می‌تواند مواد شیمیایی را بالا بیاورد که این مواد به پوشت شما آسیب می‌رساند.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

۲- از فنر برای باز کردن لوله ظرفشویی استفاده کنید:

اگر لوله باز کن شما قادر به باز کردن لوله نبود، سعی کنید با استفاده از یک فنر لوله را تخلیه کنید. یک فنر لوله باز کن از فولاد طولانی و انعطاف پذیر ساخته شده که یک دسته دارد و به منظور تخریب ساختاری که لوله‌ها را خراب می‌کند، استفاده می‌شود. قطعه‌ای به نام مته در انتهای جلویی فنر تخلیه قرار دارد و این قطعه معمولاً به شکل مارپیچ است که می‌توان در اغلب فروشگاه‌ها آن را پیدا کرد.

  • فنر را در ابتدا تا جایی که می‌توانید وارد لوله ظرف‌شویی کنید سپس دستگاه را روشن کرده و همان‌طور که فنر را به داخل سوق می‌دهید لوله ظرف‌شویی را از رسوبات و مواد زاید پاک کنید. این تکنیک باید بتواند باعث تخریب رسوبات شود. ممکن است مجبور شوید این کار را چند بار تکرار کنید تا تضمین کنید که لوله‌های شما از موانع خالی شده است.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

۳- سعی کنید از یک بلستر تخلیه فشار بالا برای باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی استفاده کنید:

بلستر با فشار بالا، دستگاه‌هایی هستند که هوا را در یک لوله فشرده می‌کنند تا آن را تخلیه کنند. برای استفاده از بلستر، انتهای بلستر را در تخلیه‌گاه قرار داده و چندین بار دستگاه را برای انفجار هوا باز کنید.

  • شما می‌توانید یک بلستر تخلیه فشار بالا را آنلاین یا در مرکز محلی خود پیدا کنید.

تمیز کردن لوله‌های ظرفشویی با باز کردن لوله:

راه‌حل سوم این است که شما لوله را باز کرده و به صورت دستی آن را تمیز کنید. برای این کار مراحل را به ترتیب طی کنید.

۱- محل انسداد در لوله ظرفشویی را بیابید:

آیا لوله‌های گرفته شده شما در وان حمام و یا سینک ظرفشویی آشپرخانه قرار دارد؟ گرفتگی لوله‌های فاضلاب احتمالاً ناشی از ایجاد کف صابون، مو، روغن و یا زباله‌های آشپزخانه هستند. شترگلو (که گاهی به نام لوله U نامیده می‌شود) بخشی از لوله است که باید جدا و تمیز شود.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

۲. شترگلو لوله ظرفشویی را قطع کنید:

شترگلو لوله‌‌ای به شکل u است که معمولا در لوله‌های سینک ظرفشویی، سینک دستشویی یافت می‌شود. این لوله معمولا از وارد شدن زباله به لوله‌ی بعدی و از ورود بوی بد به خانه از طریق لوله جلوگیری می‌کند.

  • در هنگام باز کردن لوله ظرفشویی ، یک سطل یا کاسه بزرگ در زیر لوله ظرفشویی خود قرار دهید تا آب اضافی را بگیرد.
  • برای حذف رسوبات و آشغال‌های لوله ظرف‌شویی، از یک آچار برای باز کردن درپوش نگهدارنده لوله استفاده کنید. لوله زباله را بیرون آورده و آب و آوار را بیرون بریزید. سپس، شتر گلو را با آب گرم شسته و باقی رسوبات را از بین ببردی.
  • حال می‌توانید از یک فنر استفاده کرده و هر گونه آلودگی لوله واقعی را از بین ببرید.
  • در صورت تمیز نشدن شترگلو لوله را عوض کرده و به لوله ببندید.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

۳- لوله‌های ظرفشویی را تمیز نگه دارید:

پیشگیری بهتر از درمان است، پس مراقب لوله‌های خود باشید تا از مسدود شدن آن‌ها جلوگیری کنید. اگر تلاش کنید که هر ۲ هفته یک بار سینک خود را تمیز کنید، احتمال کمتری وجود دارد که لوله‌های  ظرفشویی گرفته شود.

  • در محل تخلیه آب یک صافی قرار دهید تا از ورود مواد اضافی از جمله: مواد غذایی، مو و … جلوگیری کند.
  • هر چند هفته یک بار برای جلوگیری از ایجاد لجن در لوله ظرفشویی، یک پاک کننده در لوله ظرفشویی بریزید.
  • بعد از هر بار استفاده از سینک ظرف‌شویی یک لیوان آب داغ در سینک بریزید تا بتوانید بقایای مانده در لوله را بشویید.

باز کردن گرفتگی لوله ظرفشویی

۳ راحل برای تمیز کردن سینک ظرفشویی را یاد گرفتید. امیدواریم که این آموزش‌ها برای شما نیز مفید بوده باشد.

منبع مطلب:

wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.