مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چگونه در زمان سفر گیاهان خود را آبیاری کنیم؟

وب‌سایت مدوپیا: همه ما هر از چند گاهی نیاز به سفر رفتن داریم. اگر حیوان خانگی داشته باشیم، می‌توانیم آن را برای چند روز به دوستی بسپاریم. اما چه فکری برای گیاهانمان کنیم؟ بعضی از گیاهان توانایی خشکی را دارند و برای مدتی زنده می‌مانند، اما بسیاری، هفته‌ای یک بار و یا روزانه باید آبیاری شوند. اگر قرار است برای مدتی دور از خانه باشید، برای آن‌ها باید فکری بکنید. برای این کار شاید حتی به کمک دوست یا همسایه هم نیاز نباشد. در ادامه به چند روش به رفع این مشکل می‌پردازیم.

استفاده از بطری

چگونه در زمان سفر گیاهان خود را آبیاری کنیم؟

۱. قبل از هر کاری ابتدا گیاه را آبیاری کنید. حتما کل خاک را مرطوب کنید. اگر خاک خشک باشد، کل آب داخل بطری را فورا به خود جذب می‌کند.

۲. یک بطری با دهانه باریک پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از بطری شیشه‌ای نوشابه استفاده کنید. بسته به اندازه گلدان، بزرگی بطری را انتخاب کنید. بطری را از آب پر کنید. با انگشت خود دهانه آن را بپوشانید و سریع برگردانده، درون خاک فرو کنید. بطری را تا فقط تا ابتدای گردنه آن پر کنید. اگر گیاهتان به کود نیاز دارد، می‌توانید آن را به بطری اضافه کنید.

۳. بطری را به‌آرامی درون خاک فشار داده و سعی کنید نزدیک ریشه گیاه قرار بدهید. حتما چند سانتی‌متر از گردن بطری باید داخل خاک باشد. بعد از چند ساعت وضعیت بطری را چک کنید، زیرا ممکن است در خاک تکان بخورد و کج و خارج شود.

۴. همچنین سطح آب بطری را در لحظه اول گذاشتن در آب علامت‌گذاری کنید. بعد از مراجعه دوباره آن را چک کنید. اگر هیچ آبی خارج نشده باشد، یعنی سیستم شما درست کار نمی‌کند. بطری را درآورده و دوباره جاگذاری کنید. مطمئن شوید که خاک وارد لبه بطری نشده باشد، زیرا در این صورت مسیر آب مسدود می‌شود.


استفاده از طناب برای سیستم قطره‌چکانی

چگونه در زمان سفر گیاهان خود را آبیاری کنیم؟

۱. مانند روش قبل ابتدا خاک گلدان را کاملا آبیاری و مرطوب کنید.

۲. برای این کار از کوزه و یا پارچ استفاده کنید. آن را کنار گلدان و ترجیحا دور از آفتاب مستقیم قرار دهید. با این کار میزان تبخیر کم می‌شود و آب بیشتری در دسترس گیاه قرار می‌گیرد. این روش، آب موردنیاز گیاه را بیش از یک هفته تامین می‌کند.

۳. نخ کتان برای این کار مناسب است. آن را به اندازه‌ای که از ظرف آب تا داخل گلدان باشد، ببرید. اگر نختان زیادی نازک است، به‌صورت یک لایه آن را گیس و استفاده کنید. حتما چک کنید تا نخ قدرت توانایی رطوبت را داشته باشد. در غیر این صورت این روش موثر نخواهد بود.

۴. یک سر نخ را درون ظرف آب قرار دهید. حتما آن را طوری ببرید که تا انتهای ظرف برسد. اگر می‌خواهید با این روش بیش از یک گیاه را آبیاری کنید، بهتر است برای هرکدام از ظرف جداگانه استفاده کنید. این‌طوری ریسک تمام‌شدن آب درون ظرف درزمانی که نیستید، کاهش پیدا می‌کند.

۵. اگر از این روش برای آبیاری گیاهانی مانند ساکولنت‌ها که آب زیادی نیاز ندارند، استفاده می‌کنید، استفاده از یک ظرف برای چند گیاه اشکالی ندارد.

۶. سر دیگر نخ را درون خاک فرو کنید و چند سانتی‌متر داخل ببرید. در این مورد هم، در مقابل نور مستقیم خورشید نبودن، بهتر است. اگر نور زیادی بر آن بتابد، آب در طول نخ بخار شده و به داخل گلدان نمی‌رسد.

۷. هم‌زمان می‌توانید به آن کود هم اضافه کنید. اگر ظرف آبتان در معرض نور خورشید است، می‌توانید برای جلوگیری از تبخیر زیاد، بخشی از آن را با درپوش بپوشانید.

۸. باید حتما ظرف آب را جوری قرار دهید تا امتداد نخ در آن در سطح بالاتری نسبت به گلدان باشد. اگر ظرفتان کم ارتفاع است، چیزی زیرش بگذارید. اگر این مورد رعایت نشود آب توانایی داخل شدن به خاک را ندارد.


سیستم قطره‌چکانی با استفاده از بطری

چگونه در زمان سفر گیاهان خود را آبیاری کنیم؟

۱. یک بطری پلاستیکی تهیه کنید. سایز آن را می‌توانید با توجه به اندازه گلدانتان انتخاب کنید. با استفاده از میخ و چکش در ته بطری و همچنین در دیواره آن چند سوراخ ایجاد کنید. حواستان باشد که حتما سوراخ‌ها در یک طرف بطری باشند. از آن جایی که در این روش بطری کاملا داخل خاک قرار می‌گیرد، موثرترین روش است.

۲. در وسط گلدان حفره‌ای ایجاد کنید. حفره باید آنقدر عمیق باشد که بطری را تا لبه در خود جای دهد.

۳. دوباره در این مرحله می‌توانید از کود درون آب استفاده کنید. خاک دور حفره را با دست، کمی فشرده و بطری را در آن فرو کنید.

۴. درپوش بطری را ببندید تا تبخیر آن به کمترین مقدار برسد. این کار به‌علاوه جریان ورود آب به داخل خاک را هم کند می‌کند. این روش برای گیاهانی که نیاز به آب زیاد ندارند و یا برای مواقعی که مدت طولانی دور از خانه هستید، مناسب است. هرچقدر که درپوش را محکم‌تر ببندید جریان آب به داخل خاک کندتر می‌شود.

۵. سطح آب بالای بطری را علامت بزنید. اگر بعد از چند ساعت اصلا آبی خارج نشده بود، درپوش را کمی شل کنید و برعکس اگر مقدار زیادی آب خارج شده بود، درپوش را سفت کنید تا آب سریع خارج نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.