مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

رژیمی فوق العاده برای بیماران قلبی

آیا جزو بیماران قلبی هستید؟ این رژیم به شما کمک می کند تا فشار خون و سطح کلسترول خود را کاهش دهید که هر دو کار برای قلب مفید است. در واقع این رژیم تنش ها و فشار خون بالا را از بین می برد. حتی اگر فشار خون بالایی ندارید این رژیم غذایی ارزش پیروی کردن را دارد. ممکن است به شما کمک کند تا وزن کم کنید زیرا یک سالم ترین روش غذا خوردن است. در این رژیم از مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها، محصولات کم چرب استفاده می شود و مواد چرب، کلسترول و شیرینی جات کاهش می یابند. در این مقاله از بخش تغذیه و قلب و عروق دکتر سلام به بررسی بهترین رژیم غذایی برای بیماران قلبی می پردازیم.

بیماران قلبی نمک را کنار بگذارید

مصرف مقدار زیادی نمک باعث می شود مایعات زیادی در بدن ساخته شوند. این کار باعث افزایش فشار به قلب می شود. در این رژیم میزان سدیم وارد شده به بدن ۲۳۰۰ یا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز خواهد بود که بستگی به سلامت، سن و شرایط پزشکی دارد. در زیر به چند روش برای کمتر کردن مصرف نمک اشاره خواهیم کرد:

  • غذاهایی که میزان کم یا بدون سدیم هستند را انتخاب کنید.
  • از غذاهای فرآوری شده، دودی یا ترش استفاده نکنید.
  • غذاهای فرآوری شده را محدود کنید. آن ها حاوی میزان بالایی سدیم هستند.

بیماری های قلبی

بیماران قلبی از حبوبات استفاده کنید

از تمام حبوبات استفاده کنید مثل نان تهیه شده از گندم، برنج قهوه ای، بلغور، پاپ کورن و… بهترین راه برای تامین فیبر مورد نیاز بدن است. فیبر به کاهش کلسترول و احساس بهتر کمک می کند. برای تامین ۲۰۰۰ کالری در روز ۶ تا ۸ وعده غذا بخورید.

مقدار زیادی سبزی در هر وعده بخورید

سبزی جات به بدن فیبر، ویتامین و مواد معدنی می رساند. آن ها مقدار زیادی کالری یا چربی در خود ندارند و بهترین مواد خوراکی برای کنترل فشار خون هستند. ۴ تا ۵ مرتبه در روز سبزیجات میل کنید. یک دوم پیمانه سبزیجات خام یا پخته شده، ۱ پیمانه سبزیجات دارای برگ بزرگ و سبز یا نصف پیمانه آب سبزیجات برای  هر وعده. برای شروع می توانید سالاد را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

بیماران قلبی میوه ها را فراموش نکنید

میوه ها سرشار از فیبر و ویتامین هستند که برای قلب بسیار مفید است. اکثر آن ها حاوی پتاسیم و منیزیم هستند که باعث کاهش فشار خون می شوند. ۴ تا ۵ مرتبه در روز میوه بخورید. در یک وعده یک سیب متوسط یا پرتقال، نصف پیمانه آب میوه تازه، یک چهارم پیمانه میوه خشک، آجیل. سعی کنید که توت و موز را به صبحانه خود اضافه کنید. یا از میوه ها برای دسر استفاده کنید.

ماست بخورید

غذاهای کم چرب یا بدون چربی منابع خوبی از پتاسیم و پروتئین هستند که می توانند به داشتن فشار خون نرمال کمک کنند. سعی کنید ۳ بار در روز از لبنیات استفاده کنید. شیر۱%، ماست کم چرب یا فاقد چربی را انتخاب کنید. در هر وعده یک پیمانه ماست یا شیر یا ۱۵ گرم پنیر مصرف کنید.

گوشت کم چرب و ماهی استفاده کنید

هنوز هم می توانید از گوشت استفاده کنید اما باید مطمئن شوید که بدون چربی است. گوشت ها منبع خوبی از پروتئین و منیزیم هستند. استفاده از ماهی و میگو نیز مناسب است.

بیماری های قلبی

افزودن آجیل و بادام زمینی به برنامه غذایی

آجیل، بادام هندی و دانه ها غنی از منیزیم، پروتئین و فیبر هستند. آن ها سرشار از امگا ۳ هستند. امگا ۳ ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. از غذاهای حاوی این مواد ۵ بار در هفته استفاده کنید. یک سوم پیمانه آجیل، ۲ قاشق چای خوری دانه ها یا نصف پیمانه لوبیای پخته شده ی خشک یا گردو در هر وعده استفاده کنید. لوبیا را می اوان یه سوپ یا سالاد اضافه کرد.

روغن و چربی را کنار بگذارید

خوردن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و بیماری های قلبی خواهد شد. به کمک این رژیم می توانید میزان روغن و چربی را دو تا سه برابر کاهش دهید. در هر وعده یک قاشق مربا خوری مارگارین یا روغن گیاهی استفاده کنید. هنگام آشپزی از روغن سبزیجات مانند زیتون، کانولا به جای کره استفاده کنید.

پتاسیم به میزان کافی مصرف کنید

پتاسیم یک قسمت مهم از این رژیم غذایی است. دریافت مقدار مناسب از این ماده معدنی به کاهش فشار خون کمک می کند. بهتر است پتاسیم را از غذاها تامین کنید تا مکمل ها. در روز به ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم نیاز است. مواد غذایی سرشار از پتاسیم عبارتند از :

  • سیب زمینی: ۶۱۰ میلی گرم
  • سیب زمینی شیرین: ۵۴۲ میلی گرم
  • موز: ۴۲۲ میلی گرم
  • آووکادو: ۴۸۷ میلی گرم
  • اسفناج پخته: ۴۱۹ میلی گرم

شروع این رژیم خاص

دنبال کردن این رژیم کار سختی نیست اما نیاز به یک سری تغییرات است. با یادداشت کردن چند روز از رژیم غذای خود ببینید که رژیم غذایی سابقتان به چه صورت است. سپس شروع به تغییر کنید. شما نیاز به ۲۰۰۰ کالری در روز دارید. البته مقدار کالری مورد نیاز بستگی به شرایط بدنی و میزان فعالیت های روزانه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.