مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آیا روغن منیزیم می تواند به صاف کردن چین و چروک کمک کند؟

منیزیم یک ماده مغذی مهم است که دارای مزایای قابل ملاحظه ای برای پوست می باشد. متأسفانه اکثر مردم به میزان کافی، منیزیم استفاده نمی کنند. آیا می توان با اسپری کردن روغن منیزیم بر روی پوست، به کاهش چین و چروک و تحریک پوست کمک کرد؟ ما در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام، شواهد را بررسی می کنیم و حقایق مربوط به روغن منیزیم و آنچه را که می تواند برای پوست شما انجام دهد، ارائه می کنیم.

روغن منیزیم چیست؟

کلرید منیزیم یک عنصر طبیعی در خاک و بسیاری از مواد غذایی است. منیزیم یکی از فراوان ترین عناصر در روی زمین است. هر عضوی از بدن انسان حاوی منیزیم است، زیرا این ترکیب به عنوان یک کوفاکتور، در بیش از ۳۰۰ واکنش طبیعی بدن به سلامتی از جمله اصلاح آسیب DNA، تنظیم سطح قند خون، ارتقاء سلامت استخوان و کمک به جذب کلسیم نقش دارد.

روغن منیزیم

تشخیص فقدان و کمبود منیزیم، دشوار است

کمبود منیزیم که به نام hypomagnesemia نیز شناخته می شود، می تواند ناشی از تغذیه ضعیف و مسائل مربوط به دستگاه گوارش باشد. فقر منیزیم به بسیاری از شرایط بهداشتی و سلامتی از جمله فشار خون بالا، سندروم متابولیک، بیماری قلبی عروقی، آسم، سکته مغزی، التهاب، پوکی استخوان، بیماری های گوارشی و بی خوابی مرتبط می باشد.

طبق گفته موسسه ملی بهداشت، کمتر از ۱٪ از ۲۵ گرم منیزیم بدن، در خون است. مقدار بیشتر آن (۶۰٪) در استخوان ها و باقی مانده آن در بافت های نرم قرار دارد. این امر باعث کمبود منیزیم شده  که از نظر پزشکی نیز مورد تایید است. بنابراین، حتی اگر میزان منیزیم در خون شاخص خوبی برای تشخیص کمبود آن نیست، سطح منیزیم سرم همچنان بعنوان یک سطح استاندارد، مورد ارزیابی قرار می گیرد.

منابع خوب منیزیم

روغن منیزیم یک روغن واقعی نیست. این  روغن تنها دانه  های کلرید منیزیم است که در آب حل می شوند. با این حال، به دلیل اینکه این مخلوط چرب است، به عنوان روغن شناخته می شود. استدلالی که پشت این ادعا وجود دارد به این دلیل است که زمانی که در معرض مواد سمی محیطی روزانه قرار می گیریم، تجزیه DNA ،باعث انتشار رادیکال های آزاد می شود و همین امر سبب تشکیل چین و چروک های پوست می گردد و روغن منیزیم می تواند به کاهش خطوط و چین و چروک ریز پوست کمک کند. دلیل این مساله این است که اگر بروز خطوط و چین و چروک پوست، ناشی از استرس فزاینده محیطی و تفکیک DNA پوست باشند، با اسپری کردن روغن منیزیم بر روی پوست، ممکن است این فرآیند، معکوس شود زیرا در مرمت و اصلاح DNA نقش دارد.

با وجود اینکه پوست، به راحتی می تواند منیزیم را به هنگام استفاده روزانه جذب کند، اما هنوز علم در مورد این که آیا منیزیم کافی می تواند وارد سیستم گردش خون شود تا موثر و مفید باشد، مردد است. با این حال،از آنجایی که روغن منیزیم می تواند سلول های مرده پوست را که در خطوط و چروک های ریز پوست جمع می شوند را از بین ببرد، ولی درمان  های بهتری برای کاهش چین و چروک پوست وجود دارد.

درمان های دیگر شامل اسید آلفا هیدروکسی ( AHA ) است که یک لایه بردار قوی شیمیایی می باشد. لوسیون های اسید آلفا هیدروکسی که بدون نسخه، می توانید از آن استفاده کنید، به اندازه عوامل لایه برداری که متخصص پوست شما ممکن است از آنها استفاده کند ، قدرتمند نیستند ، اما در لایه برداری پوست، بهتر از روغن منیزیم، عمل می کنند. یک جایگزین موثر دیگر اسید هیالورونیک است که نوعی پر کننده و حجم دهنده پوست می باشد. پرکننده های پوست مانند Restylane، با جایگزین کردن حجم از دست رفته و محکم و سفت کردن پوست صورت، ظاهری جوان را به پوست برمیگرداند.

روغن منیزیم

آیا این روغن قادر به تسکین عارضه های پوست می باشد؟

یکی دیگر از ادعاهای معمول در مورد روغن منیزیم این است که این روغن می تواند باعث کاهش تحریک پوست ناشی از شرایطی مانند آکنه و راساشیا شود و همچنین به کاهش تعداد آکنه نیز کمک می کند. نظریه ای که پشت این ادعا وجود دارد این است که منیزیم اثربخشی ویتامین C را افزایش می دهد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که مانع از تبدیل شدن پوست به بستری برای باروری باکتری ها می شود. P. acnes ها سبب بروز آکنه می شوند.

E – selectin مولکولی است که باعث التهاب پوست می شود و منیزیم قادر به مهار این مولکول می باشد. E – selectin یکی از عواملی است که باعث قرمزی و تحریک پوست می شود. در مراحل استرس مزمن، E – selectin همیشه فعال است. بنابراین ، این نظریه وجود دارد که اسپری کردن روغن منیزیم بر روی پوست، می تواند به مقابله با اثرات آن کمک کند.

متاسفانه هیچ مدرک علمی تا به امروز وجود ندارد که نشان  دهد منیزیم، چه به صورت خوراکی و چه به صورت مصرف مستقیم بر روی پوست، برای پوست تحریک شده و یا دارای آکنه موثر باشد.

آیا روغن منیزیم، مفید است؟

با اینکه ادعاهای مربوط به روغن منیزیم در درمان چین و چروک و آکنه، بسیار اغراق آمیز شده  است و تا حد زیادی بی پایه و اساس هستند، اما روغن منیزیم می تواند باعث تغذیه پوست شود. این کار به رشد سریع تر سلول  های جدید پوست کمک کرده و ظاهر پوست را نرم تر و صاف تر می کند.

اگر به طور مرتب از لایه بردار های قوی بر روی پوست خود استفاده می کنید، روغن منیزیم می تواند به بهبود سریع تر پوست شما کمک کند و از تشکیل لکه های پوستی، جلوگیری کند. از آنجایی که روغن منیزیم در شکستن چربی  های مختلف مفید است، می تواند با حفظ رطوبت پوست، چربی های پوست را نیز کاهش دهد. اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که روغن منیزیم قادر به کاهش چروک یا آکنه می باشد، اما استفاده کمی از آن بر روی صورت، نمی تواند ضرری داشته باشد.

روغن منیزیم

آیا استفاده از این روغن ، دارای عوارض جانبی است؟

برخی افراد، از احساس خارش و یا سوزش، پس از استفاده از روغن منیزیم بر روی پوست خود، خبر می دهند. از آنجایی که هیچ راهی برای بیان اینکه چگونه پوست شما به یک ماده جدید واکنش نشان می دهد وجود ندارد، عاقلانه این است که قبل از اقدام برای مراقبت از پوست خود، مقداری از ماده مورد نظر را بر روی یک ناحیه کوچک و نامعلوم از پوست، آزمایش کنید. هم چنین این امکان وجود دارد که مصرف بیش از حد منیزیم، باعث بروز مشکلات عمده گوارشی و اسهال شود.

دستور تهیه روغن منیزیم

به خاطر داشته باشید که روغن منیزیم عینا همان کلرید منیزیم است که در آب حل شده است. اگرچه روغن منیزیم را می توان در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی پیدا کرد ، اما به راحتی می توانید آن را در خانه خود نیز آماده کنید. برای انجام این کار ، به اقلام زیر نیاز خواهید داشت :

  • نصف فنجان آب مقطر
  • نصف فنجان کلرید منیزیم
  • یک قوطی اسپری
  • کاسه

برای تهیه روغن منیزیم، ابتدا آب مقطر را بجوشانید. سپس، تکه های کوچک کلرید منیزیم را درون یک کاسه بریزید. سپس آب جوش را اضافه کنید و تا زمانی که تکه های منیزیم به طور کامل حل شوند، هم بزنید. پس از سرد شدن، مخلوط را داخل یک قوطی اسپری بریزید و بر روی پوست خود، اسپری کنید. در صورت نگهداری در یک مکان تاریک،تا شش ماه می تواند دوام داشته باشد.

چگونه از آن استفاده  کنید؟ برای به حداقل رساندن هرگونه سوزش احتمالی، روزانه با هشت بار اسپری شروع به کار کنید و کم کم به حدود بیست اسپری، برسانید. این کار به خصوص در صورت داشتن پوستی حساس، بسیار مهم است.

نکته کلیدی

ادعاهای مربوط به روغن منیزیم برای پوست، اغراق آمیز شده  است. هیچ گونه تائیدیه علمی برای اثربخشی این روغن در مدیریت خارش پوست و کاهش تعداد آکنه های پوستی وجود ندارد. علاوه بر این، با وجود اینکه به حذف سلول های مرده پوست که باعث چروکیدگی پوست می شوند، کمک می کند، اما درمان های موثرتر دیگری برای کاهش چین و چروک پوست وجود دارد. با این حال ، اگر می خواهید پوست خود را تغذیه کنید و چربی های پوست را کاهش دهید، روغن منیزیم را امتحان کنید. فقط به خاطر داشته باشید که قبل از شروع، مقدار کمی از آن را بر روی یک قسمت از پوست خود آزمایش کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.