مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

هر آنچه از کنسول ایکس باکس جدید (Xbox) می‌دانیم

۰۸ فروردین ۹۸ ساعت ۲۱:۱۵

انتظار می‌رود که در سال جاری، شرکت مایکروسافت اطلاعات تازه‌ای از کنسول ایکس باکس جدید خود منتشر کند. احتمالا این اتفاق در ماه ژوئن و در جریان کنفرانس سالانه Xbox در لس آنجلس رخ خواهد داد.

به لطف تعدادی شایعه قابل اعتماد و همچنین اطلاعات منتشر شده از سوی مایکروسافت، از ایکس باکس جدید اطلاعاتی بدست آورده‌ایم که در ادامه مطلب می‌توانید از آن‌ها مطلع شوید.

ایکس باکس جدید

هر آنچه از کنسول ایکس باکس جدید می‌دانیم

اولین خبر رسمی از یک کنسول ایکس باکس جدید در سال ۲۰۱۸ منتشر شد؛ زمانی که رییس ایکس باکس، فیل اسپنسر در جریان کنفرانس مایکروسافت در E3 از ساخت آن خبر داد:

همان تیمی که با ساخت ایکس باکس وان ایکس عملکرد بی‌سابقه‌ای داشت، در حال طراحی کنسول بعدی ایکس باکس است.

امسال هم انتظار می‌رود که در حین نمایشگاه E3، مایکروسافت اخبار تازه‌ای از این کنسول به طرفداران ارائه دهد. بر اساس شایعات، کنسول ایکس باکس جدید دارای ویژگی‌های زیر خواهد بود.

ایکس باکس جدید

۱- قبل از به بازار آمدن کنسول جدید، احتمالا شاهد عرضه کنسول ایکس باکس وان بدون دیسک درایو خواهیم بود.

کار مایکروسافت با ایکس باکس وان هنوز به پایان نرسیده است. طبق شایعات و اخبار منتشر شده از سوی ویندوز سنترال، در ماه‌های آتی، یک کنسول ایکس باکس وان اس بدون دیسک به بازار عرضه می‌شود. این کنسول که نسخه کاملا دیجیتال (All-Digital Edition) نام دارد، در ماه آپریل قابل پیش خرید بوده و در ماه مه عرضه می‌شود. در مجموع، این کنسول قیمت ارزان‌تری نیز خواهد داشت. اما این تمام ماجرا نیست، عرضه این کنسول اشاره‌ای به آینده ایکس باکس نیز خواهد بود، یعنی جایی که بازی‌دوستان به دانلود یا استریم بازی خواهند پرداخت و دیگر خبری از خرید بازی از فروشگاه‌ها نیست.

ایکس باکس جدید

۲- نه یکی بلکه چند ایکس باکس جدید خواهیم داشت!

مایکروسافت در حال حاضر، حداقل مشغول کار بر روی دو کنسول مختلف ایکس باکس است. فیل اسپنسر در همان کنفرانس سال ۲۰۱۸ به این مسئله اشاره داشت که معیار اصلی‌ آن‌ها این است که فصل تازه‌ای را برای کنسول‌های بازی آغاز کنند.

طبق شایعات، هر دو کنسول مایکروسافت در نسل بعدی به طور همزمان حضور خواهند داشت. یک کنسول کوچک‌تر و ارزان‌تر که احتمالا بر روی استریم بازی‌های ویدیویی تمرکز دارد و یک کنسول بزرگ‌تر و گران‌تر که بازی‌ها را به صورت لوکال اجرا می‌کند.

طبق اخبار منتشر شده از سوی ویندوز سنترال، اسم رمز این دو کنسول، لاک هارت (Lockhart) و آناکوندا (Anaconda) است.

وجود دو کنسول ایکس باکس مختلف که یکی با قیمت ارزان عرضه شده و مخصوص استریم است و دیگری گران‌تر و حرفه‌‌ای‌تر چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. حتی در همین نسل هم شاهد هستیم که هر دو کنسول ایکس باکس وان اس و ایکس باکس وان ایکس در بازار وجود دارند اما وان ایکس به مراتب قدرتمندتر است. مایکروسافت از همین استراتژی در نسل بعدی نیز استفاده خواهد کرد و این حرکت کاملا منطقی است. همانند اپل که مدل‌های مختلف آیفون را عرضه کرد، مایکروسافت با نسخه‌های مختلف ایکس باکس جدید می‌تواند فراگیر‌تر و قدرتمند‌تر در بازار حضور پیدا کند.

ایکس باکس جدید

۳- شاهد حضور سرویس استریم مشابه نتفلیکس برای بازی‌های ویدیویی خواهیم بود.

حتما از پروژه ایکس کلاد (xCloud) مایکروسافت شنیده‌اید. همان‌طور که با پرداخت اشتراک ماهیانه، نتفلیکس به شما اجازه می‌دهد تا همه فیلم‌ها و سریال‌ها را در هر جایی که هستید، تماشا کنید؛ ایکس کلاد قرار است یک سرویس استریم بازی‌های ویدیویی باشد که به شما اجازه می‌دهد بر روی تلفن همراه هوشمند، تبلت، لپ تاپ یا حتی تلویزیون به بازی بپردازید، البته بدون نیاز به یک کنسول بازی.

ایکس باکس جدید

فیل اسپنسر، رییس ایکس باکس

مایکروسافت با پروژه ایکس کلاد قصد دارد تا چنین چیزی را عملی کند. فیل اسپنسر در گفتگو با بیزنس اینسایدر در ژوئن ۲۰۱۸ گفته بود:

در حال حاضر، ۲ میلیارد آدم در کره زمین بازی می‌کنند. ما قرار نیست ۲ میلیارد کنسول به فروش برسانیم. خیلی از آدم‌ها حتی یک تلویزیون ندارند، بسیاری تاکنون یک رایانه شخصی نداشته‌اند. برای بسیاری از آدم‌های کره زمین، موبایل تنها وسیله ارتباطی است. هدف این است که به مشتری‌ها دست پیدا کنیم، هر جا که هستند و بر روی هر دستگاهی که دارند.

کار مایکروسافت برای پیاده سازی چنین پروژه‌ای سخت‌ خواهد بود، خصوصا اینکه به اینترنت با کیفیت و پایدار نیاز دارد که در حال حاضر در همه جا در دسترس نیست.

ایکس باکس جدید

بازی Halo Infinite

۴- بازی‌های تازه‌ای در دست ساخت هستند

اگر یک چیز باشد که مایکروسافت در آن ضعف اساسی دارد، مجموعه‌ بازی‌های انحصاری درجه یک است.

اگر ماینکرفت، هیلو و فورزا را کنار بگذاریم، تعداد فرانچایزهای درجه یک مایکروسافت کمتر از آن‌ چیزی است که انتظار داریم و اصلا اگر این مجموعه‌ها وجود داشتند، مایکروسافت تعداد استودیوی قدرتمند کافی برای تولید این بازی‌های بلاک باستر و بزرگ را نداشت.

به همین دلیل است که مایکروسافت ۵ استودیوی بازی سازی جدید خریداری کرده است. فیل اسپنسر در این رابطه گفته:

ما می‌دانیم که می‌خواهیم مجموعه‌های جدید بسازید. ما فکر کردیم که به پنج یا شش تیم جدید با آثار تازه نیازمند هستیم که به آن‌ها باور داریم. ما متعهد هستیم تا یک مجموعه استودیوی انحصاری پیشرو در صنعت بازی بسازیم. و ما یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌هایمان در یک سال را با اضافه کردن پنج تیم جدید خلاق انجام داده‌ایم.

آن‌ها چرا یک شرکت ناشر بزرگ همانند EA یا اکتیویژن را خریداری نمی‌کنند تا به راحتی به تعدادی از بزرگ‌ترین مجموعه بازی‌های تاریخ دست پیدا کنند؟ ظاهرا پیچیده است.

ایکس باکس جدید

اما آن‌ها دو استودیوی دیگر را نیز خریداری کرده‌اند. آبسیدین اینترتیمنت (Obsidian Entertainment) که بازی‌هایی همچون Pillars of Eternity II و Tyranny را ساخته‌ و اینکسایل اینترتیمنت (Inxile Entertainment) که اثری همچون Wasteland را در کارنامه دارد. ۵ استودیوی دیگر مایکروسافت:

– نینجا تئوری (Ninja Theory): سازنده بازی‌های DmC: Devil May Cry و Enslaved: Odyssey که بازی Heavenly Sword را نیز به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۳ ساخته بود.
– پلی گراند گیمز (Playground Games): این استودیوی انگلیسی، نسخه رایانه های شخصی Forza Horizon را ساخته است. با اینکه تا پیش از این کارهایشان به مجموعه فورزا محدود بوده اما در حال حاضر، مشغول ساخت یک پروژه اوپن ورلد جدید هستند.
– آندد لبز (Undead Labs): استودیوی سازنده قسمت اول و دوم بازی‌های State of Decay
– کامپالژن گیمز (Compulsion Games): سازنده بازی We Happy Few
– اینیشیتیو (The Initiative): این استودیو با هدایت رییس سابق کریستال داینامیکس، قرار است بازی‌های ساختارشکن جدیدی برای مایکروسافت تولید کند.

مایکروسافت با این ۷ استودیوی جدید تلاش می‌کند تا در زمینه بازی‌های انحصاری حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشد و بتواند طرفداران بیشتری را جذب کند.

باید دید با این رویکردهای تازه و رفع اشتباهات بزرگی که آن‌ها در این نسل مرتکب شدند، آیا در نهایت شاهد اوج گرفتن دوباره ایکس باکس و عبور از رقیب‌ سنتی‌ بزرگ‌اش، سونی خواهیم بود یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.