مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بیماری پای ورزشکاران؛ علائم، علل و راه های پیشگیری از آن

بیماری پای ورزشکاران چیست؟ در بین پای ورزشکاران معمولا عفونت قارچی تشکیل می‌شود. این اتفاق معمولا برای کسانی رخ می‌دهد که به شدت پایشان عرق می‌کند در حالی که کفش مناسب به پا دارند. معمولا علائم و نشانه‌های پاهای یک ورزشکار به این گونه است که خارش زیاد، حالت‌های گزیدگی و سوزش ایجاد می‌شود. باید توجه داشته باشید که این بیماری پا مسری می‌باشد و می‌تواند از طریق سطوح آلوده، حوله و یا لباس پخش شود. قارچ‌های موجود در پاهای ورزشکاران می‌تواند با داروهای ضد قارچ درمان شود اما عفونت اغلب باز می‌گردد. داروهای تجویزی مناسب همیشه در دسترس می‌باشد. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی بیماری پای ورزشکاران می پردازیم.

علائم پای ورزشکاران

پای ورزشکاران معمولا باعث بروز خارش و قرمزی می‌شود. دانه و جوش معمولا بین انگشتان پا شروع می‌شود. خارش اغلب بعد از اینکه کفش و جوراب خود را در می‌آورید به وجود می‌آید. برخی از پاهای مختص به پاهای ورزشکاران داری تاول و یا زخم می‌باشد. انواع مختلفی از خشکی پاهای ورزشکاران باعث خشکی مزمن و پوسته پوسته شدن روی کف پا می‌شود و به طرف بالا گسترش می‌یابد. این نشانه می تواند به اشتباه اگزما یا خشکی پوست تشخیص داده شود. عفونت ممکن است بر روی یک پا یا هر دو پا وارد شود و تاثیر بگذارد همچنین می‌تواند به دستان شما نیز نفوذ کند به خصوص اگر قسمت آلوده پاهای خود را بخارانید.

پای ورزشکاران

زمان مناسب ملاقات با پزشک

اگر خارش و دانه های بین انگشتان پا و پوسته پوسته شدن پا با درمان‌های خانگی درمان نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر فردی مبتلا به دیابت هستید و دچار مشکلات پای ورزشکارانه شدید به خصوص اگر علائم قرمزی پا، ورم یا تب در بدن خود احساس کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

علل مبتلا شدن به بیماری پای ورزشکاران

پای ورزشکاران توسط یک نوع قارچ باعث خارش و سوزش پا می‌شود. کفش و جوراب های مرطوب و شرایط گرم شرایط را برای رشد این گونه مواد باکتریایی افزایش می‌دهد. همچنین لازم است بدانید که پا ورزشکار مسری است و می‌تواند از طریق تماس با یک فرد آلوده یا تماس با سطح آلوده به آم مبتلا شده باشید.

عوامل خطر

شما در معرض خطر بالای پا ورشکاران هستید اگر:

  • یک مرد باشید
  • اغلب دارای جوراب‌های مرطوب و یا کفش‌های تنگ هستید
  • ملحفه، فرش، ملحفه، لباس و کفش خود را با کسی که عفونت قارچی دارد به اشتراک بگذارید
  • پیاده‌روی‌های پا برهنه در مناطق عمومی نیز می‌تواند عفونت را در پای شما گسترش دهد مانند استخرها، سونا، حمام‌های عمومی و سالن‌های گرفتن دوش

عوارض جانبی پای ورزشکاران

عفونت پای ورزشکار می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن شما آسیب وارد کند از جمله:

دستان شما! افرادی که پاهای خود را خارانده باشند و دست هایشان با قسمت‌های آلوده تماس داشته باشد این بیماری را به دستان خود منتقل کرده‌اند.

ناخن‌های شما! شما این عفونت را می‌توانید به ناخن‌های خود نیز انتقال دهید، ناخن از جمله قسمتی از بدن می‌باشد که به سختی تمایل به درمان شدن دارد و از خود مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.

کشاله ران! بعله خارش و عفونت همراه آن به کشاله پاهای شما می‌تواند منتقل شود زیرا قارچ بر روی دستان شما قرار می‌گیرد و باعث خارش قسمت‌های مختلف بدن شما می‌شود از جمله کشاله ران!

راه‌های جلوگیری

نکات گفته شده در زیر می‌تواند به شما کمک کند تا از مبتلا شدن به عفونت‌های پوستی از جمله پای ورزشکار در امان باشید و خطر مبتلا شدن به آن را تا حد ممکن به حداقل برسانید.

پاهای خود را به خصوص بین انگشتان پاهایتان را خشک نگه دارید. در زمانی که در منزل هستید پا برهنه باشید تا پاهای شما تا آنجا که می‌تواند هوا بخورد. بعد از حمام رفتن و دوش گرفتن لای انگشتان پای خود را خشک کنید اجازه ندهید رطوبت بین آن‌ها باقی بماند.

جوراب‌های خود را به طور مرتب تعویض کنید. اگر از جمله اشخاصی هستند که دارای تعریق زیاد پا هستید جوراب‌های خود را دو بار در روز عوض کنید.

تا آنجا که می‌توانید کفش‌های سبک و راحت تهیه کنید و از پوشیدن کفش‌هایی ساخته شده از مواد پلاستیکی اجتناب کنید.

در طول هفته یک نوع کفش نپوشید. کفش‌های خود را تا آنجا که می‌توانید دو روز پشت سرهم نپوشید. اجازه دهید تا کفش کاملا خشک شود. اگر یک جفت کفش را هر روز بپوشید به کفش خود اجازه نمی‌دهید تا به میزان لازم خشک شود.

در مکان‌های عمومی از پاهای خود محافظت کنید و نگران سلامت خود باشید. از صندل‌ و کفش‌های ضد آب در محیط‌هایی مانند استخرها، سونا و … استفاده کنید.

پاهای خود را درمان کنید. از پودر های ضد قارچ استفاده کنید. روزانه بر روی پاهای خود پودرهای ضد قارچ بریزید.

کفش خود را به کسی قرض ندهید به اشتراک گذاشتن کفش‌ها یکی دیگر از راه‌های انتقال بیماری و عفونت‌های قارچی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.