مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

دیابت چگونه می‌ تواند به سلامت چشم شما آسیب وارد کند؟

داشتن دیابت به این معنی می‌باشد که احتمال دارد چشمان شما در معرض بیماری‌هایی مانند رتینوپاتی دیابتی( مشکل در دیدن واضح)، ماکولا دیابتی( ورم کردن)، آب مروارید و کوری تدریجی(آب سیاه چشم) نام برد. تمام بیماری‌های گفته شده می‌تواند باعث کم شدن قدرت بینایی شما شده و یا حتی دید شما را به طور کامل از بین ببرد. بهترین راه برای حذف کردن شانس مبتلا شدن به این بیماری‌ها مدیریت کردن دیابت می‌باشد. بنابراین از خوردن قند زیاد خودداری کنید زیرا می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب وارد کند. قند زیاد همچنین می‌تواند به وسیله گلوکز به پروتئین موجود در بدن آسیب وارد کند. در این مقاله از بخش دیابت دکتر سلام به بررسی عوارض این بیماری بر سلامت چشم می پردازیم.

دیابت – به طور منظم ورزش کنید

نتایج گرفته شده از یک آزمایش نشان می‌دهدکه ورزش منظم و روزانه باعث کاهش قند خون بدن و همچنین کاهش فشارخون می‌شود همچنین کلسترول خوب بدن HDL را افزایش می‌دهد و این خبری بسیار عالی برای رگ‌های خونی در چشم شما می‌باشد. حتی یک پیاده روی سریع و انجام دادن کارهای مربوط به خانه می‌تواند به عنوان فعالیت بدنی محسوب شود. اکثر مردم حداقل ۳۰ دقیقه در روز را باید به پیاده روی اختصاص دهند. اگر می‌خواهید یک برنامه تناسب اندام جدیدی را برای خود طراحی کنید بهتر است قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید.

دیابت

خوردن ماهی در مبتلایان به دیابت

امگا ۳ موجود در ماهی‌هی چرب مانند ماهی قزل آلا، ساردین، سالمون و … خطر مبتلا شدن به رتینوپاتی دیابتی را در شما کاهش می‌دهد. دانشمندان همچنین معتقد هستند که امگا۳ در برابر التهابات و رشد غیر طبیعی عروق خونی در چشم نیز مصرف ماهی بسیار مهم می‌باشد. امگا۳ همچنین به کلسترول شما کمک می‌کند که برای عروق خونی بسیار حائز اهمیت است و بنابراین برای چشم شما بسیار مفید است. دو بار در هفته سرو ماهی را در رژیم غذایی خود جای دهید.

مدیتیشن و مراقبه

استرس می‌تواند قند خون و فشار خون شما را افزایش دهد. کارشناسان می‌گویند که مدیتیشن می‌تواند به شما برای حل کردن مشکلات و نگرانی‌ها کمک کند افکار ناخوشایند را از شما دور کند. با مدیتیشن ذهن خود را استراحت دهید و بدن خود را به حالتی ریلکس در بیاورید. می‌توانید در موبایل یا لپتاپ خود یک برنامه مدیتیشن ذهنی را مرور کنید و یا با یک درمانگر صحبت کنید و یا حتی کلاس‌های گروهی را امتحان کنید.

مبتلایان به دیابت تا می‌توانید آب بنوشید

از دست دادن آب بدن می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. اما از آنجا که میوه‌ها و آب میوه‌ها می‌تواند سطح گلوکز شما را به یکباره افزایش دهند بهتر است که تا می‌توانید آب بنوشید چون از دیدگاه درمانگری دیابت به نظر امن‌تر می‌آید. اگر طرفدار خوردن آب به صورت ساده نیستید می‌توانید آب خود را مزه دار کنید. با توت فرنگی و نعنا می‌توانید آب خود را مزه دار کنید. فراموش نکنید از میوه های برای طعم دار کردن آب خود استفاده کنید و به آن ها شکر اضافه نکنید.

نور آفتاب

اشعه ماورا بنفش خورشید می‌تواند به چشم های شما آسیب وارد کند و احتمال بروز مشکلات چشمی از جمله آب مروارید را در بدن شما افزایش دهد. از آنجایی که فرد مبتلا به دیابت نمی‌تواند چیزی را تغییر دهد پس بهتر است که برای کنترل بیماری خود تلاش های لازم را انجام دهد. در تمام روزهای سال حتی در روزهای ابری، عینک‌های آفتابی که حداقل ۹۹% از اشعه‌های  UV-A و UV-B  را می‌پوشانند، استفاده کنید.

دیابت

سبزیجات سبز را فراموش نکنید

سبزیجاتی با رنگ سبزه تیر بسیار برای سلامتی مفید هستند مانند کلم پیچ، اسفناج، کاهو و … شامل مقدار زیادی از مواد مغذی مانند لوتئین ها و زاکسنتین می‌باشند. این آنتی اسکیدان‌ها به شما در محافظت از سلول‌های شبکیه چشم شما بسیار کمک می‌کند. همچنین شما با قرار دادن ویتامین E در برنامه غذایی خود می‌توانید در جلوگیری از آب مروارید به بدن خود کمک کنید. کلم بروکلی، نخود، ذرت و تخم مرغ نیز منابع خوبی برای تامین مواد مغذی یاده شده می‌باشند.

داروهای خود را سر وقت و منظم مصرف کنید

به منظور انجام دادن کارهای خود، مسیرهای ایجاد شده را باید دنبال کرد. در صورت مصرف انسولین آن را در دمای مناسب و بدون نور خورشید نگه داری کنید. اگر قند خون شما اغلب بسیار زیاد یا کم می‌شود پزشک خود را مطلع سازید. دلیل بالارفتن یا پایین آمدن مرتب قند خون می‌تواند بهم خوردگی دوز داروی مصرفی باشد. پزشک شما دوز مصرفی یا نوع داروی شما تجویز می‌کند.

مبتلایان به دیابت سیگار نکشید

سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی شما بسیار مضر می‌باشد بلکه برای چشمان شما نیز مضر است. به عنوان مثال با کشیدن سیگار شما در معرض مبتلا شدن به آب مروارید هستید. افراد دیابتی که سیگار می‌کشیند شانس مبتلا شدن به بیماری‌ چشمی را در خود افزایش می‌دهند.

دکتر چشم پزشک خود را فراموش نکنید

هنگامی که مشکلات چشمی آغاز می‌شود ممکن است متوجه تغییر در دید خود نشوید. سر زدن به چشم پزشکی حداقل یکبار در سال باعث می‌شود که پزشک شبکیه و عصب‌های بینایی شما را به طور کامل بررسی کند و نشانه‌های اولیه صدمات را متوجه شود. اگر در ابتدای مریضی متوجه مشکل خود شوید می‌توانید از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.