مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

۲۰ نمونه از کاربرد هوش مصنوعی AI در فروشگاه خرده‌ فروشی

هوش مصنوعی با تکیه بر ربات‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فروشگاه‌های خرده‌فروشی و خرید محصول را متحول کرده است.

سال‌ها است، روش‌های ابتدایی خرده‌فروشی تغییرات چندانی نداشته‌اند: به فروشگاه بروید، محصول موردنظر را پیدا کنید و آن را بخرید؛ اما هوش مصنوعی کاملا می⁢‌تواند تجربه⁢‌ی خرید سنتی را متحول کند و آن را به سطح بالاتری از شخصی‌⁢سازی، اتوماسیون و افزایش بازدهی ببرد. در ادامه به ۲۰ نمونه از بهبود تجربه⁢‌ی خرده⁢‌فروشی هوش مصنوعی اشاره می‌شود.

۱. Lowes از ربات برای پیدا کردن کالاها استفاده می⁢‌کند

هدایت یک فروشگاه سخت‌⁢افزاری، کار دشواری است. شرکت Lowes با ساخت رباتی به نام LoweBot به هدایت مشتریان در فروشگاه می⁢‌پردازد و کالاهای مورد نیاز آن⁢‌ها را پیدا می‌کند. LoweBot-ها در کل فروشگاه گردش می⁢‌کنند و از مشتریان، سؤال­‌های ساده‌­ای در مورد محصولات مورد نیازشان می­‌پرسند. این ربات⁢‌ها می‌⁢توانند مسیر، نقشه و اطلاعات محصول را به مشتریان بدهند. همچنین می⁢‌توانند انبار فروشگاه و کالاهای موجود را بررسی کنند.

Lowes

۲. Walgreens از هوش مصنوعی برای ردیابی شیوع آنفولانزا استفاده می⁢‌کند

آنفولانزا بیماری ناخوشایندی است که در صورت درمان‌نشدن به‌صورت صحیح می‌تواند مهلک باشد. با اقدامات صحیح می‌توان به‌سلامتی خود و خانواده کمک کرد. شرکت Walgreens با استفاده⁢ از بعضی داده⁢‌های به‌دست‌آمده از دستورالعمل⁢‌های ضدویروسی، به شناسایی بیش از ۸۰۰۰ موقعیت برای ردیابی شیوع آنفولانزا پرداخته است. نقشه‌­های تعاملی آنلاین نه‌تنها به مشتریان در مورد شدت آنفولانزا در محدوده‌­ی آن­ها هشدار می­‌دهند؛ بلکه به وال‌گرینز هم در توزیع محصولات در مناطق آلوده کمک می­‌کنند.

وال گرینز

۳.  Sephora دسترسی به خدمات آرایش صورت را آسان می­‌سازد

برای رسیدن به آرایش صورت دلخواه، بدون نیاز به تست لوازم آرایشی روی صورت، از Sephora کمک بگیرید. ربات Color IQ چهره‌ی مشتری را اسکن می‌کند و پیشنهاد‌ها سفارشی را به او ارائه می­‌دهد. تشخیص رنگ مناسب برای لب نیز برعهده‌ی Lip IQ قرار دارد. در نتیجه دیگر نیازی نیست مشتریان با آزمون و خطا، رنگ مناسب صورت خود را تشخیص دهند.

سفورا

۴. The North Face، به یافتن پوشاک مناسب کمک می‌­کند

می­‌دانید چه نوع کت یا کاپشنی برایتان مناسب است؟ The North Face به کمک شما خواهد آمد. این شرکت با استفاده از فناوری محاسبات شناختی IBM Watson، پرسش‌­هایی در مورد کاربرد و موقعیت مکانی دلخواه مشتریان برای پوشیدن کت مطرح می‌­کند. The North Face با استفاده از این اطلاعات می‌تواند توصیه­‌های سفارشی را به مشتریان ارائه دهد و به آن‌­ها در انتخاب کت متناسب با فعالیتشان کمک کند.

نورث فیس

۵.  Neiman Marcus از هوش مصنوعی برای جستجوی بصری استفاده می­‌کند

فروشگاه لوکس نیمان مارکوس از هوش مصنوعی برای یافتن کالا استفاده می­‌کند. کاربران می‌توانند هرکجا که هستند با اپلیکیشن Snap.Find.Shop از کالای مورد نیاز خود عکس بگیرند. سپس Neiman Marcus با بررسی موجودی و یافتن کالاهای یکسان یا مشابه با کالای درخواستی، به مشتریان در یافتن کالای مورد نظر کمک می­‌کند. نتیجه‌­ی جستجوی تصویری، کالایی با شباهت بالا یا منطبق با کالای درخواستی است.

نیمان مارکوس

۶. Taco Bell به مشتریان در سفارش ساندویچ کمک می­‌کند

گاهی نمی­‌خواهید زیاد در صف خرید ساندویچ معطل شوید. Taco Bell نخستین رستورانی است که امکان سفارش مستقیم غذا را ازطریق هوش مصنوعی فراهم می‌کند. Tacobot با Slack سازگاری دارد و مشتریان می­‌توانند سفارش خود را به‌صورت متنی یا صوتی ثبت کنند. با این ربات می­‌توان سفارش­‌های عمده و خاص را هم ثبت کرد. ربات Tacobell با شوخ‌طبعی به مشتری پاسخ می­‌دهد.

taco bell

۷. Macy، هوش مصنوعی را به واسطه­‌ی درون فروشگاهی خود اضافه می‌­کند

آیا تابه­‌حال وارد فروشگاه شده­‌اید و ندانید چه می­‌خواهید و دنبال چه کالایی هستید؟ اپلیکیشن Macy پاسخ‌­هایی را برای هر فروشگاه مستقل آماده می‌کند. زمانی‌که مشتری در فروشگاه است، با باز کردن اپلیکیشن و چت با ربات AI می‌تواند کالای مورد نظر را پیدا کند. این ربات، حتی می‌تواند ناامیدی و خستگی مشتری در یافتن کالای موردنظر را تشخیص دهد و از کارمندان انسانی می­‌خواهد به خریدار کمک کنند.

ماکی

۸. ربات­‌های والمارت برای اسکن قفسه­‌ی محصولات

والمارت یکی از بزرگ‌ترین فروشگا‌‌‌ه‌­های خرده‌­فروشی جهان به‌حساب می‌آید. این فروشگاه هدف استفاده از ربات‌­ها برای نظارت بر قفسه‌های وسیع را دنبال می‌کند. والمارت در حال حاضر، ربات‌­های اسکن قفسه­‌ی خود را در بسیاری از شعبه‌­های خود تست کرده است.

مقاله‌های مرتبط:

ربات‌­های والمارت می­‌توانند کمبود کالا، کالاهای فاقد برچسب قیمت و کالاهایی را که نیاز به تغییر دارند در قفسه‌­ها پیدا کنند. بدین ترتیب کارمندان انسانی هم وقت بیشتری را صرف ارتباط با مشتریان می­‌کنند و مطمئن می­‌شوند مشتریان با قفسه­‌های خالی روبه‌­رو نخواهند شد.

والمارت

۹. ThredUP از هوش مصنوعی برای به خاطر سپردن اولویت­های مشتری استفاده می­‌کند

امانت­‌فروشی آنلاین ThredUP اخیرا از جعبه­‌های Goody رونمایی کرده است که یک مجموعه‌لباس­‌ دسته‌­دوم منطبق با سبک پوشش مشتری را دربرمی‌گیرد. مشتری‌­ها می‌توانند لباس­‌های دلخواه را انتخاب کرده و بخرند و سایر­‌ لباس­‌ها را مرجوع کنند. الگوریتم هوش مصنوعی این شرکت، اولویت­ مشتریان را به‌خاطر می­‌سپارد؛ بنابراین بسته­‌های پیشنهادی آینده را بهتر با سبک دلخواه آن­‌ها تطبیق می‌­دهد. دریافت بسته‌­های پیشنهادی برای مشتریان، آسان­‌تر از جستجوی مستقل لباس‌ها است.

thredup

۱۰. آمازون، هوش مصنوعی را جایگزین صندوق­دارها می­‌کند

روش بدون فهرست در خرده­‌فروشی AI با آمازون و فروشگاه انقلابی آن، Amazon Go تکمیل می­‌شود. در این روش، مشتریان می­‌توانند به فروشگاه بروند، کالاهای مورد نیاز خود را از قفسه­‌ها بردارند و بدون مراجعه به صندوق­‌دار از فروشگاه خارج شوند. حسگرها و دوربین‌­های فروشگاه، خرید مشتریان را ردیابی می‌­کنند و پس از خروج، هزینه از حساب آمازون آن‌­ها کسر می‌شود؛ بنابراین با وجود تجربه­‌ی خرید سریع و یکپارچه­‌ی هوش مصنوعی، دیگر لازم نیست مشتریان در صف­‌های طولانی منتظر بمانند.

آمازون گو

۱۱. Uniqlo با هوش مصنوعی، ذهن­‌خوانی می­‌کند

فروشگاه پوشاک Uniqlo در کاربرد علم هوش مصنوعی برای ایجاد تجربه­‌ی منحصر­به‌­فرد درون‌فروشگاهی پیشتاز است. فروشگاه‌ها از کیوسک­‌های Umood مجهز به AI برخوردار هستند که انواع محصولات را به مشتری نشان می­‌دهند و واکنش آن‌­ها نسبت به رنگ و سبک را ازطریق انتقال­‌دهنده‌­های عصبی اندازه می­‌گیرند. سپس کیوسک AI براساس واکنش هر شخص، محصولات مورد نیاز آن­‌ها را پیشنهاد می­‌کند. حتی لازم نیست، مشتری­‌ها دکمه‌­ای را فشار دهند؛ سیگنال­‌های مغزی آن‌­ها برای سیستم کافی هستند و حس آن­‌ها نسبت به هر کالا را منتقل می­‌کنند.

یونیکو

۱۲. West Elm سبک و محصول را به یکدیگر پیوند می­‌زند

مشتری‌­ها معمولا استایل مبلمان و اثاث منزل را به‌صورت فیزیکی انتخاب می­‌کنند؛ اما West Elm این کار را ازطریق هوش مصنوعی انجام می­‌دهد. Pinterest Style Finder با اسکنِ بردهای پینترست مشتریان، از سبک دلخواه آن­‌ها آگاه می­‌شود و فهرستی از کالاهای دکوراسیون منزل را پیشنهاد می‌دهد. در نتیجه مشتریان به‌سادگی می­‌توانند به طراحی زیبا و دلخواه خانه­‌ی خود برسند.

وست الم

۱۳. Sam’s Club خرید عمده را بهبود می­‌دهد

فروشگاه عمده­‌فروشی Sam’s Club اخیرا نسخه‌­ای کوچک‌تر و مجهز به AI از فروشگاه خود به نام Sam’s Club Now را افتتاح کرده است. مشتریان بدون نیاز به ایستادن در صف­‌های خرید می­‌توانند به خرید از این فروشگاه بپردازند. اپلیکیشن فروشگاه هم بهترین و بهینه‌­ترین مسیر کالا را براساس فهرست خرید مشتریان در اختیار آن‌­ها قرار می­‌دهد.

سمز کلاب

۱۴. Olay از هوش مصنوعی برای سفارشی­‌سازی مراقبت‌­های پوستی استفاده می‌­کند

مشتریان Olay به کمک هوش مصنوعی می­‌توانند بدون نیاز به مراجعه به متخصص پوست، از درمان و مراقبت­‌های پوستی سفارشی برخوردار شوند. مشتریان با اپلیکیشن Skin Advisor از چهره­‌ی بدون آرایش خود سلفی می­‌گیرند و این اپلیکیشن از هوش مصنوعی برای بیان سن پوستی آن‌­ها استفاده می­‌کند. این اپلیکیشن سلامت و بهداشت پوست را ارزیابی می­‌کند و توصیه­‌ها و پرهیز­های غذایی لازم را برای درمان پوست ارائه می‌­دهد.

اولی

۱۵. اپلیکیشن Kroger، پیشنهاد‌ محصول را سفارشی­‌سازی می­‌کند

فروشگاه زنجیره‌­ای Kroger ایده‌­ی قفسه­‌های هوشمند را می‌آزماید. درحالی‌که مشتری در راهروی فروشگاه قدم می‌زند و اپلیکیشن Kroger خود را باز کرده است، حسگرها به شناسایی او و محصولات مورد علاقه­‌ی او می­‌پردازند. برای مثال اپلیکیشن، محصولات بدون گلوتن یا اسنک‌­های مناسب کودکان را بنا به علاقه­‌ی مشتری، پیدا می­‌کند. این اپلیکیشن می‌تواند یک نوع قیمت­‌گذاری فردی را هم ارائه دهد و درصورتی‌که کالایی در فهرست خرید برای فروش قرار داده باشد، به خریدار هشدار می­‌دهد.

کروگر

۱۶. H&M از هوش مصنوعی برای حفظ موجودی کالاهای محبوب استفاده می­‌کند

فروشگاه لباس­‌فروشی محبوب H&M یکی از فروشگاه­‌های مطرح و شناخته­‌شده در سطح جهان است. این فروشگاه از هوش مصنوعی برای تحلیل دریافتی و خروجی فروشگاه و ارزیابی خرید در هر فروشگاه استفاده می­‌کند. الگوریتم یادشده به فروشگاه در بهبود کالاها و موجودی در موقعیت­‌های مشخص کمک می­‌کند. برای مثال داده‌­ها نشان می­‌دهد، دامن‌­های گل‌دار در فروشگاه­‌های شهری، فروش بهتری دارند و موجودی را براساس تقاضای مشتریان تغییر می‌دهند.

اچ اند ام

۱۷. Zara با هوش مصنوعی، سفارش محصول را بهبود می‌­دهد

خرید و سفارش آنلاین یکی از گزینه­‌های محبوب مشتریان است. شرکت مد Zara اخیرا از ربات­‌ها برای کمک به مشتریان در برداشتن محصول استفاده می‌­کند. وقتی مشتری وارد فروشگاه می­‌شود، کد برداشت محصول را وارد می­‌کند و رباتی همراه او وارد انبار می‌­شود با پیدا کردن سفارش، ربات آن را ازطریق یک جعبه تحویل می‌­دهد. این روش برای دریافت سفارش مشتری، بهینه و سریع عمل خواهد کرد.

زارا

۱۸. ربات Starbucks، سفارش قهوه را آسان­‌تر می­‌سازد

غول قهوه‌­سازی دنیا، سفارش قهوه را با فناوری صوتی مجهز به AI، آسان­‌تر کرده است. مشتریان می‌توانند با اپلیکیشن My Starbucks Barista چت کنند و به ثبت سفارش بپردازند. سفارش صوتی در این اپلیکیشن به متن تبدیل می‌شود. سپس مشتریان با مراجعه به شعبه­‌ی استارباکس می‌­توانند سریع‌تر سفارش خود را تحویل بگیرند.

استارباکس

۱۹. رختکن‌­های آینده­‌ی American Eagle

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که در اتاق رخت­کن متوجه شوید سایز یا رنگ اشتباه را برداشته­‌اید. در اتاق‌­های تعاملی American Eagle دیگر نیازی به درآوردن لباس و ترک اتاق یا کمک خواستن از کارمندها ندارید. مشتری در این اتاق‌­ها می‌تواند کالای مورد نیاز خود را اسکن کند و موجودی را بررسی کند. این فناوری می‌تواند براساس نیاز مشتری، محصولات مورد نیاز او را پیشنهاد دهد.

امریکن ایگل

۲۰. فروشگاه هوشمند Rebecca Minkoff

ربکا مینکاف دارای سه شعبه در آمریکا و اولین برند مجهز به فروشگاه­های متصل است. این فروشگاه‌­ها برای آینه­‌های هوشمند و لمسی خود از هوش مصنوعی استفاده می­‌کنند. مشتریان می‌توانند ازطریق آینه‌­ها به مرور کالاها بپردازند. سپس در اتاق­‌های رختکن تعاملی با گزینه­‌های نورپردازی آنلاین، لباس­‌ها را تست کنند. آینه‌­های اتاق رختکن از فناوری RFID برای آگاهی از علایق مشتریان استفاده می‌­کنند تا رنگ و اندازه­‌ی متناسب با آن­‌ها را پیشنهاد دهد.

ربکا مانکیف

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.