مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قبرستان‌های جالبی که بد نیست قبل از مرگ به آن‌ها سر بزنید

برترین‌ها – ترجمه از محمد کاملان: حتماً در گشت و گذاری که در اینترنت داشته‌اید چشم شما به فهرست‌های مکان‌های تفریحی مختلف در سرتاسر دنیا افتاده است. بعضی‌ها نیز فهرست‌هایی را از جذاب‌ترین مکان‌هایی که قبل از مرگ باید ببینید تهیه کرده‌اند، اما به شما قول می‌دهیم تاکنون چشم شما به فهرستی از جالب‌ترین قبرستان‌های دنیا نیافتاده باشد.

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
انصافاً هم باید گفت در نگاه اول ممکن است قبرستان جالب به نظر نرسد، اما حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند زمانی که خیلی غمگین هستید سری به قبرستان بزنید و وقتی هم بسیار خوشحالید باز هم به قبرستان بروید. اگر از این نگاه به قبرستان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که قبرستان در‌واقع ایستگاه آخر قطار زندگی انسان‌ها است و از هر مسیری که دنیا را طی کنیم باز هم سوزنبان روزگار، مسیر ما را به قبرستان خواهد کشید و باید در خوشی و غم حواس‌مان به انتهای مسیر زندگی باشد.

با این حساب درمجموع می‌توان گفت حضور در قبرستان به لحاظ معنوی فایده‌های زیادی دارد، جالب اینجاست قبرستان‌های جذابی نیز وجود دارند که جذابیت این قبرستان‌ها به‌اندا‌زه‌ای است که انسان‌های زیادی هر سال از این امکان بازدید می‌کنند. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت بازدید از این قبرستان‌ها هم فال است و هم تماشا، به همین منظور در ادامه برای شما فهرستی از قبرستان‌های جالب و جذابی را آماده کردیم که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آن‌ها بزنید.

قبرستان مِری در رومانی

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
این قبرستان در شهر سپنتزا (Săpânţa) واقع شده و بیشتر از ششصد نفر از ساکنین سابق این شهر در قبرستان مری دفن شده‌اند. بالای سنگ قبر فرادی که در این گورستان آرمیده‌اند یک صلیب چوبی رنگارنگ نصب شده و اطلاعات زیادی در خصوص متوفی روی سنگ قبر آن‌ها نوشته شده است.

بر اساس اطلاعات که اطلس آبسکورا (Atlas Obscura) در این زمینه منتشر کرده است رسم مردمان این شهر برای نوشتن شرح حال واقعی از زندگی و مرگ متوفی بر روی سنگ قبر وی به حدود یک قرن پیش باز می‌گردد. از قرار معلوم فردی با نام استن لون پترس (Stan Ioan Pătraş) که متولد سال ۱۹۰۸ بود از سن ۱۴ سالگی به شغل حکاکی سنگ قبر رو می‌آورد و در حدود سال ۹۱۳۵ استن به این فکر می‌افتد روی سنگ قبر در کنار حکاکی نام متوفی، شعری نیز حکاکی کند. مدتی بعد نیز شرح حالی از زندگی متوفی را روی سنگ قبر‌ها حکاکی می‌کرد. جالب اینجاست که استن از آن دسته افراد خوش قریحه‌ای بود که گاهی اوقات به سرش می‌زد جمله‌های بامزه‌ای در خصوص زندگی متوفی روی قبر او حکاکی کند. او سبک زندگی متوفی را بی‌پرده و کامل روی سنگ قبر حکاکی می‌کرد.

برای نمونه می‌توان به حکاکی روی قبر یکی از درگذشته‌های قبرستان مِری (Merry) در رومانی اشاره کرد که نوشته شده متوفی عاشق اسب، الکل و زن‌های مردم بود!

جالب اینجاست به‌رغم اینکه بیشتر سنگ‌نوشته‌های این قبرستان کنایه‌های تندی به مردگان این شهر دارد، اما تاکنون هیچ کدام از اهالی زنده این شهر گله یا شکایتی نسبت به مطالب تند این سنگ‌نوشته‌ها نداشته‌اند و سبک شوخ و تند نگارش مطالبی که روی صلیب و قبر نوشته می‌شود در این قبرستان به یک سنت جالب و عجیب تبدیل شده است.

سنت سنگ‌نوشته‌های قبرستان ماری در رومانی تا سال ۱۹۷۰ از دید سایر مردم دنیا پنهان ماند تا اینکه در این سال یک خبرنگار فرانسوی گزارشی از این رسم در رسانه‌ها منتشر کرد و باعث شد تا مردمان کشور‌های دیگر نیز برای بازدید، سری به قبرستان ماری بزنند. به این نکته نیز اشاره کنیم که استن لون پترس به‌عنوان قبرنویسی که این سنت را برپا کرد در سال ۱۹۷۷ از دنیا رفت و پس از او، شاگردش راه و رسم استاد را ادامه می‌دهد و مطالب خوش و تند هنوز هم روی سنگ قبر اهالی این شهر نوشته می‌شود.


قبرستان پرلاشز در پاریس

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
در هیچ جای دنیا برای بازدید از قبرستان‌ها بلیت فروخته نمی‌شود و به همین دلیل نیز کسی آمار دقیقی از آمار بازدید کننده‌های قبرستان‌های مختلف دنیا ندارد، اما به جرأت می‌توانیم بگوییم قبرستان پرلاشز (Père-Lachaise)، یکی از پربازدیدترین قبرستان‌های دنیا است. دلیل این امر نیز چهره‌های مشهور و مختلفی است که از سرتاسر دنیا در این قبرستان آرمیده‌اند.

این قبرستان چیزی حدود ۱۱۰ هکتار مساحت دارد و ۵ هزار اصله درخت در این قبرستان قرار گرفته تا ظاهر آن با بهترین پارک‌های دنیا تفاوت چندانی نداشته باشد. این قبرستان به دلیل مساحت وسیع و فضای سبز زیبایی که دارد به یکی از مکان‌های سیاحتی تبدیل شده است.

داستان شکل‌گیری قبرستان پر لاشز از این قرار است که در سال ۱۸۰۴، اهالی پاریس که نگران بیماری‌هایی بودند که از قبرستان به شهر منتقل می‌شود، یک قبرستان بزرگ و وسیع را در فاصله‌ای دور از شهر احداث کردند. در همان ابتدا سعی شد تا این قبرستان به لحاظ فضای طبیعی و مساحت، جذابیت‌های داشته باشد تا مردم پاریس تمایلی به دفن عزیزان خود در گورستان قبلی این شهر که فاصله کمی با پاریس داشت پیدا نکنند.

در همین راستا پیکر چندین شخصیت مهم نیز در این قبرستان خاک شد تا اهالی پاریس تمایل بیشتری برای خاکسپاری عزیزان خود در این قبرستان داشته باشند. همین امر باعث شد تا چهره‌های سرشناس دیگری نیز در گذر زمان در این قبرستان خاک شوند. جالب است بدانید به‌رغم اینکه از احداث قبرستان پر لاشز چیزی حدود ۲۰۰ سال بیشتر نمی‌گذرد، اما در این قبرستان نزدیک به هزار نفر چهره سرشناس از سرتاسر دنیا آرمیده‌اند که در این بین به نام‌های بزرگی مانند سارا برنارد، ژرژ ملیس، اسکار وایلد، انوره دو بالزاک و مارسل پروست می‌توان اشاره کرد.

در میان چهره‌های سرشناسی که در پر لاشز به خواب ابدی فرو رفته‌اند چندین نام پرافتخار ایرانی نیز وجود دارد که در بین آن‌ها می‌توان به صادق هدایت، منیر وکیلی، غلامحسین ساعدی و عیسی بهادری اشاره کرد.

در بین تمامی چهره‌های سرشناسی که از سرتاسر دنیا در این قبرستان آرمیده‌اند، خواننده‌ای با نام جیمز مورسیون، محبوبیت جهانی بیشتری دارد و مردم از سرتاسر دنیا بر سر خاک موریسون حاضر می‌شوند و برای او دسته گل می‌آورند. جیمز مورسیون خواننده گروه دورز (Doors) بود که در ۲۷ سالگی از دنیا رفت و هوادارانش را در غم و ماتم فرو برد. این خواننده جوان به‌اندازه‌ای طرفدار دارد که تاکنون چندین بار افرادی برای نقش‌قبر او تلاش کرده‌اند.


قبرستان کوه زیتون

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
این مکان یکی از مقد‌س‌ترین جا‌هایی است که یهودیان در آنجا به خاک سپرده می‌شوند. قبرستان کوه زیتون در نزدیکی شهر قدیمی اورشلیم واقع شده و یهودیان چیزی حدود ۳ هزار سال است که مرده‌های خود در این مکان خاک می‌کنند. در نتیجه قبرسان کوه زیتون یکی از بزرگترین قبرستان‌های دنیا نیز به‌حساب می‌آید و تاکنون نزدیک به ۱۵۰ هزار یهودی در این مکان مقدس به خاک سپرده شده‌اند.

جالب است بدانید یهودیان بر این باور هستند زمانی که رستاخیز فرا می‌رسد و مردگان از گور برخاسته می‌شوند، افرادی که در قبرستان کوه زیتون دفن شده‌اند نسبت به سایر مردگان زودتر از گور بیرون خواهند آمد. از طرف دیگر از آنجایی که این افراد در زمین مقدسی خاک شده‌اند، جنازه آن‌ها در پارچه خاصی پیچیده نمیشود و حتی گفته می‌شود جنازه مرده‌هایی که در این قبرستان دفن شده‌اند را کرم‌ها نمی‌خورند.

این موارد باعث شده تا مردمان یهود تمایل زیادی به دفن شدن در این قبرستان داشته باشند. حتی خاک این قبرستان نیز مقدس شمرده می‌شود و بر روی قبر سایر یهودی‌هایی که در سرزمین‌های دیگر دفن می‌شوند مقدار از خاک قبرستان کوه زیتون پاشیده می‌شود تا به لحاظ معنوی ارتباطی با خاک مقدس این قبرستان ایجاد شود. بزرگان دین یهود و چهره‌های یهودی سرشناس زیادی تاکنون در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند.


قبرستان ملی آرلینگتون

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
اگر به فیلم‌های جنگی آمریکایی علاقه داشته باشید به احتمال زیاد قبرستان ملی آرلینگتون را دیده‌اید، این قبرستان محل دفن قهرمانان تمامی جنگ‌های آمریکا است و جنگاور‌هایی که در میادین نبرد از پا افتاده‌اند با افتخار در این قبرستان دفن می‌شوند.

در حال حاضر چیزی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در این قبرستان آرمیده‌اند و سنگ قبر‌های این مبارزین نیز بسیار ساده طراحی شده تا تفاوتی میان افرادی که جان خود را فدای میهن کرده‌اند وجود نداشته باشد. سازمان ملی خدمات پارک‌های آمریکا در خصوص قبرستان آرلینگتون این‌چنین گزارش کرده است که زمین این قبرستان متعلق به نوه جورج واشنگتن بود و پس از وی نیز این زمین به تنها دخترش در سال ۱۸۵۷ ارث می‌رسد.

ظاهراً این دختر با رابرت ای. لی، دوست دوران بچگی‌اش، ازدواج می‌کند و این زوج در این زمین بزرگ به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند تا اینکه در سال ۱۸۶۱ جنگ‌داخلی آمریکا شروع می‌شود. در آن زمان، دولت آمریکا روی این زمین دست می‌گذارد و جنازه‌های سربازانی که در این جنگ کشته شده بودند را در زمینی که تصرف کرده بود خاک می‌کند.

از آن طرف رارت ای. لی که در جناح مخالف دولت می‌جنگید دیگر نمی‌توانست به ملک و املاک همسرش باز گردد. پس از پایان جنگ نیز مشاجره‌های قانونی مختلفی برای بازگردادن زمین به مالک آن آنجام شد، اما از آنجایی که جنازه‌های زیادی در این زمین دفن شده بود این مشاجره‌ها نتیجه‌ای نداد و در نهایت این زمین به قبرستان ملی آرلینگتون که محل دفن مبارزان آمریکایی است تبدیل شد.

گفته می‌شود سالانه چیزی حدود ۷ هزار قبر جدید به این قبرستان اضافه می‌شود و در بین تمامی قبر‌های این قبرستان، مقبره سربازان گمنام (Tomb of the Unknowns)، یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های قبرستان ملی آرلینگتون به‌حساب می‌آید. در این مقبره سه تن از سربازان گمنام جنگ جهانی اول، دوم و کره به‌خاک سپرده شده‌اند. این مقبره به‌نشانه احترام، شبانه‌روز در زمستان و تابستان توسط سربازان واحد سوم پیاده‌نظام آمریکا محافظت می‌شود. ناگفته نماند پیکر ویلیام هاوارد تفت و جان اف. کندی به‌عنوان روسای جمهور سابق آمریکا در این قبرستان آرمیده است.


قبرستان هالیوود فورِور

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
هالیوود جذابیت‌های زیادی دارد و مردم به اندازه‌ای جذب هالیوود هستند که حتی قبرستان هالیوود فورور (Hollywood Forever) نیز به یکی از جذابیت‌های هالیوودی تبدیل شده است. جالب است بدانید قبرستان هالیوود فورور به اندازه‌ای محبوبیت دارد که واشنگتن پست به توریست‌هایی که از هالیوود بازدید می‌کنند پیشنهاد می‌دهد به جای بازدید از پیاده‌روی مشاهیر هالیوود، سری به قبرستان هالیوود فورور بزنند.

انصافاً هم باید گفت: این قبرستان شباهت زیادی به مکانی که مرده‌ها را در آن دفن می‌کنند ندارد و مکانی زنده و پویا به نظر می‌رسد. به همین منظور گاه و بیگاه در کنار و گوشه قبرستان کنسرت‌های موسیقی برگزار می‌شود و فیلم‌های سینمایی به نمایش در می‌آید. برای جذابیت بیشتر این قبرستان، طاووس‌های زیبایی در محیط آن زندگی می‌کنند. همان‌گونه که انتظار می‌رود چهره‌های سرشناس زیادی از دنیای هالیوود در این مکان آرمیده‌اند.

جالب اینجاست که قبرستان هالیوود فورور، به‌عنوان یک مکان فرهنگی نیز شناخته می‌شود و هر سال مراسم باشکوهی برای چهره‌های سرشناس هالیوود که سر در آغوش خاک کشیده‌اند برگزار میشود.

در جای‌جای این قبرستان هنرپیشه‌های تراز اول دنیا خاک شده‌اند و طرفداران نیز با حضور در مزار آن‌ها و گذاشتن دسته‌های گل، به هنرپیشه‌ها و سینماگران مورد علاقه خود ادای احترام می‌کنند.


قبرستان نپتون

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
انسان‌ها از دیرباز رسم دارند تا جنازه‌ها را در زیر خاک رسم کنند، اما روش‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد که در این بین می‌توان به سوزاندن جنازه اشاره کرد. در این بین داستان قبرستان نپتون به چیزی که از قبرستان‌ها سراغ داریم فرق می‌کند و در این قبرستان زیرآبی جنازه‌ها ابتدا سوزانده می‌شود و سپس در اعماق آب دریا قرار می‌گیرد.

این قبرستان تنها قبرستان زیرآبی دنیا است و ۱۶ هکتار مساحت دارد. با وجود چنین مساحتی انتظار می‌رود قبرستان نپتون گنجایش ۲۵۰ هزار جنازه را داشته باشد. بر اساس آماری که میامی هرالد (Miami Herald) گزارش داده است در سال ۲۰۱۸ چیزی حدود ۶۰۰ جنازه در این قبرستان قرار گرفته و با این حساب می‌توان گفت: قبرستان نپتون هنوز ظرفیت زیادی برای پذیرش جنازه دارد.

جالب اینجاست که جنازه‌ها در این قبرستان زیرآبی دفن نمی‌شود، ساز و کار این قبرستان به این صورت است که ابتدا جنازه سوزانده می‌شود و سپس با خاکستری که بدست می‌آید، مجسمه‌هایی بر طبق نظر متوفی درست می‌شود. به همین دلیل است که در قبرستان نپتون، مجسمه‌های زیادی به شکل صدف، ستاره‌دریایی و حتی لاک‌پشت را شاهد هستیم. جالب‌تر اینکه مسئولین این قبرستان حاضر هستند خاکستر جنازه چندین نفر از اعضای یک خانواده را با هم ترکیب کنند و مجسمه‌ای با خاکستر آن‌ها در زیر‌آب قرار دهند. حتی این مسئولین بنا به سفارش متوفی، می‌توانند خاکستر او را با خاکستر حیوان مورد علاقه‌اش نیز ترکیب کنند و از آن مجسمه‌ای بسازند و در زیر آب قرار دهند.

چنین سبکی از خاکسپاری ممکن است برای بسیاری از مردم دنیا عجیب و غیرطبیعی به‌نظر برسد، اما افرادی که در کنار دریا زندگی می‌کنند تمایل زیادی دارند تا به این روش به خاک سپرده شوند. ملوان‌ها و افرادی که به دریا و زندگی آبی علاقه دارند نیز از طرفداران پر و پا قرص این روش خاکسپاری به‌حساب می‌آیند.

در این بین ممکن است با خود فکر کرده باشید چنین روش خاکسپاری، هزینه‌های زیادی نسبت به دفن شدن در خاک دارد، اما بد نیست بدانید میانگین هزینه خاکسپاری در آمریکا از ۵ هزار دلار شروع می‌شود در حالی که خاکسپاری در قبرستان زیرآبی نپتون تنها ۲ هزار دلار هزینه دارد.


قبرستان رکوله‌تا

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
این آرامگاه در بوئنوس آیرس آرژانتین واقع شده و از جانب سی. ان. ان و بی. بی. سی به عنوان یکی از زیباترین آرامگاه‌های دنیا شناخته میشود. قضیه ایجاد قبرستان رکوله‌تا (Recoleta) از این قرار است که در سال ۱۸۲۲ مدیران شهر بوئنوس آیرس تصمیم می‌گیرند تا قبرستانی برای به‌خاک سپاری مردگان این شهر دائر کنند. این قبرستان به دلایل نامشخصی به شکل خانه‌هایی کوچک برای مرده‌ها ساخته شده و همانند شهرها، در این قبرستان شاهد خیابان‌کشی هستیم.

در این قبرستان چیزی حدود ۶۴۰۰، خانه کوچک قرار دارد که جنازه‌ها در آن آرمیده‌اند و با توجه به خیابان‌های این قبرستان و وسعت زیادی که دارد، بازدید کنندگان به راحتی ممکن است در آن گم شوند. جالب اینجاست خانه‌های کوچک این قبرستان با مصالحی ساخته شده‌اند که خانه‌های واقعی را با این مصالح می‌سازند و به همین دلیل نیز از لحاظ سبک‌های معماری، شاهد خانه‌های متفاوتی با نماکاری‌های زیبا و گوناگون هستیم. این قبرستان به همان اندازه که زیبا است، هزینه‌های به‌خاک‌سپاری در آن هم زیاد است و گفته می‌شود یکی از قبرکن‌های قبرستان رکوله‌تا با نام دیوید آله‌نو (David Alleno) که پول زیادی برای دفن در این قبرستان نداشت، تمام عمرش پول ناچیزی که از راه قبرکنی به دست می‌آورد را پس‌انداز کرد تا مقبره‌ای زیبا و باشکوه در این قبرستان برای خودش دست و پا کند.

قبرستان رکوله‌تا داستان‌های وحشتناک زیادی نیز دارد که در این زمینه می‌توان به سرگردانی روح دیوید آله‌نو، قبرکن این قبرستان اشاره کرد. در سال ۱۹۱۰ نیز جوانی ۱۹ ساله که فکر می‌کردند مرده، داخل قبر قرار می‌گیرد و مدتی بعد کارگران قبرستان صدای او را از داخل قبر می‌شوند، اما زمانی که قبر را باز می‌کنند این جوان، جان خود را از دست داده بود.

مقبره اوا پرون (Eva Perón) یکی از بانفوذترین زنان آرژانتین و همسر سابق رئیس‌جمهور این کشور نیز در قبرستان رکوله‌تا قرار دارد. استحکامات زیادی دور قبر او قرار گرفته تا جنازه وی به سرقت نرود.


قبرستان وادی السلام

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
این قبرستان در قسمت شمال حرم حضرت علی (ع) در نجف قرار دارد و بزرگترین قبرستان دنیا است. گفته می‌شود چیزی حدود ۵ میلیون جنازه در این قبرستان دفن شده و با یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های دنیا طرف هستیم که تاریخ ایجاد آن به ۱۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. قبرستان وادی السلام بزرگترین قبرستان مسلمانان دنیا است، اما افراد غیر مسلمان زیادی نیز در این قبرستان آرمیده‌اند.

حتماً به‌خوبی می‌دانید که باور‌های مذهبی زیادی در خصوص این قبرستان وجود دارد و به همین دلیل نیز مسلمان‌های زیادی آرزو دارند تا پیکرشان در این قبرستان به خاک سپرده شود. در روایات دینی نیز گفته شده که ارواح مؤمنین در این قبرستان دور هم جمع می‌شوند و هرکس که در این قبرستان به‌خاک سپرده شود عذاب قبر نخواهد داشت.

در این بین همان‌گونه که در جریان هستید عراق در دو دهه گذشته فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرد و قبرستان وادی السلام نیز از آتش جنگ دور نماند، قسمت‌هایی از این قبرستان بار‌ها توسط ارتش عراق با بولدوزر تخریب شد.


قبرستان اوکونئین

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
این قبرستان در ژاپن واقع شده است و به‌اندازه‌ای قدمت تاریخی دارد که یونسکو در سال ۲۰۰۴ قبرستان اوکونئین (Okunoin) را در فهرست آثار باستانی ژاپن قرار داد. بر اساس اطلاعات اطلس آبسکورا، این قبرستان در ابتدا معبدی بود برای بودایی‌های شینگن ژاپن. این معبد در کنار کوهستانی مقدس قرار داشت و حدود هزار سال قبل، راهبی اعظم از دنیا می‌رود و در این معبد به خاک سپرده می‌شود.

بر اساس افسانه‌های ژاپنی در آن زمان چیزی حدود هزار فانوس، روز و شب برای احترام به این راهب فقید روشن نگه داشته شد و پس از مدتی نیز شاهد ساخت معبد‌های دیگری در این مکان بودیم تا در نهایت تعداد این معابد به ۱۰۰ رسید و به یکی از مقدس‌ترین مکان‌های ژاپن تبدیل شد.

تمامی این موارد دست به دست هم دادند تا شاهد شکل‌گیری قبرستان اوکونئین بودیم و در کنار به‌خاک‌سپاری راهبان، سایر مردم ژاپنی نیز ترجیح دادند تا جنازه‌شان در قبرستان اوکونئین دفن شود و تعداد مقبره‌های این قبرستان به دویست هزار قبر برسد. قداست قبرستان اوکونئین به‌اندازه‌ای است که بعضی از شرکت‌های بزرگ ژاپنی مقبره‌هایی برای کارمندان وفادار خود در این قبرستان خریداری می‌کنند.

بعضی از این شرکت‌ها نیز خلاقیت نشان می‌دهند و مقبره‌هایی متناسب با شغل و حرفه کارمندان ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که در آرامگاه اوکونئین، قبر‌هایی به شکل راکت، یا فنجان قهوه وجود دارد. محبوبیت این قبرستان کار را به جایی کشانده که یک شرکت دفع حشره، مقبره‌ای به یادبود تمامی حشره‌هایی که نابوده کرده، درست کرده است و یک رستوران غذا‌هایی دریایی نیز به یادبود تمام ماهی‌هایی که آشپز‌های این رستوران کباب کرده‌اند مقبره‌ای در قبرستان اوکونئین ایجاد کرده است.

همان‌گونه که اشاره کردیم این قبرستان در کوهستانی مقدس بنا شده و به همین دلیل مردم مجسمه‌های مینیاتوری از بودا را در این قبرستان قرار می‌دهند با این باور که این مجسمه‌ها بخت و اقبال فرزندان‌شان را بلند می‌کند. به همین منظور چیزی حدود ۵۰ هزار مجسمه مینیاتوری بودا در قبرستان اوکونئین قرار گرفته است.


قبرستان گری‌فریارز کرک‌یارد

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
انصافاً باید اعتراف کرد قبرستان‌ها به هر اندازه هم که جذابیت داشته باشند، باز هم ترسناک هستند و قبرستان گری‌فریارز کرک‌یارد (Greyfriars Kirkyard)، یکی از ترسناک‌ترین گورستان‌های دنیا است. سال‌ها پیش در کنار این قبرستان، یک زندان مخوف با ۱۲۰۰ نفر زندانی قرار داشت.

شرایط زندگی در این زندان به اندازه‌ای دشوار بود که از تعداد ۱۲۰۰ محکوم، تنها ۲۵۷ نفر از آن‌ها از این زندان جان سالم به‌در بردند. از طرف دیگر در کنار این زندان، فرد شروری با نام جورج مکنزی دفن شده بود. گفته می‌شود که روح مکنزی در جهنم است و جسم و جان او در سردابی که دفن شده، سرگردان مانده و بعضی مواقع از قبر بیرون می‌آید. در همین زمینه در سال ۲۰۰۹ فردی بی‌خانمان گزارش داد پس از ورود به سرداب، با با مکنزی روبرو شده بود.

تاکنون گزارش‌هایی از کبودی و جراحت در بدن بازدیدکنندگان این قبرستان و زندان ثبت شده است و در سال ۲۰۰۶، روزنامه‌ای محلی گزارش داد که ۴۵۰ مدرک از حمله ارواح به بازدید‌کنندگان وجود دارد و ۱۴۰ نفر نیز از این بازدیدکنان در حین گشت و گذار در این مکان نفرین شده از وحشت غش کرده‌اند.

داستان‌های عجیب این قبرستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و مجسمه سگی در این قبرستان وجود دارد که گفته می‌شود ۱۴ سال بالای قبر صاحبش عزاداری می‌کرده است. جی. کی. رولینگ نیز قسمت اول داستان هری پاتر را در خیابانی نزدیک به این قبرستان نوشت و گفته می‌شود الهام‌هایی از این قبرستان برای نوشتن داستانش گرفته است.


قبرستان دره پادشاهان

 

قبرستان‌های جالبی که شاید بد نباشد قبل از مرگ سری به آنها بزنید
پادشاهان بزرگ مصر در اهرام دفن می‌شدند تا اینکه در سال ۱۵۳۸، دره‌ای در کرانه باختری رود نیل با نام دره پادشاهان، به‌عنوان محل دفن فرمانروایان مصر باستان انتخاب شد. به گزارش نشنال جئو‌گرافیک، تمام لوازم لازم برای زندگی پادشاهان دفن شده در این مکان قرار می‌گرفت تا در زندگی پس از مرگ چیزی کم و کسر نداشته باشند.

دره پادشاهان برای مدت حدود ۵۰۰ سال به‌عنوان قبرستان پادشاهان مصری استفاده می‌شد و به همین دلیل یکی از خاص‌ترین قبرستان‌های دنیا به‌حساب می‌آید. از آنجایی که به همراه پادشاهان، لوازم و زیور‌آلات قیمتی نیز در مقبره‌های آن‌ها دفن می‌شد. پس از به‌خاکسپاری، دزد‌ها به این مقبره‌ها هجوم می‌آوردند و همه چیز را غارت می‌کردند. اما در کمال تعجب مقبره توت‌عنخ‌آمون، یازدهمین فرعون مصر سالم و سلامت باقی‌ماند و اطلاعات زیادی از مردمان قدیم در اختیار باستان‌شناسان قرار داده است.

در حال حاضر چیزی حدود ۶۴ مقبره به همراه جنازه‌های مومیایی شده و تمامی لوازمی که در این مقبره‌ها قرار داشت به موزه منتقل شده تا از دست مهاجمین مقبره‌ها در امان بماند، اما باز هم بازدید از قبرستان دره پادشاهان خالی از لطف نیست و این منطقه سالانه شاهد توریست‌های زیادی است.

لازم به ذکر است بنا به دلایل امنیتی، عکسبرداری با گوشی هوشمند و دوربین‌های دیجیتال در محیط بیرون و داخل دره پادشاهان ممنوع است و مسئولین این قبرستان هر روز یک قبر به‌خصوص را برای بازدید کنندگان باز می‌کنند تا جلوی ورود توریست‌ها به مقبره‌های مختلف و آسیب‌زدن به قبر‌ها گرفته شود.

در این قسمت به پایان فهرست قبرستان‌های جالب و دیدنی رسیدیم که قبل از مرگ شاید بد نباشد سری به آن‌ها بزنید، در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم مقبره جالب و خاصی را در ایران می‌شناسید، برای ما و سایر کاربران از این قبرستان‌ها بگویید.

 

 

منبع: grunge

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.