مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خواص مغز گردو؛ ۱۳ خاصیت این مغزهای قهوه‌ای کدامند؟

عموم مردم مغز گردو را به عنوان غذای تقویت کننده حافظه می‌شناسند، اما از دیگر خواص مغز گردو مانند کاهش فشار خون، پیشگیری از سرطان، کاهش کلسترول، سلامت قلب، کاهش وزن و … بی‌خبرند.

خواص مغز گردو: 13 خاصیت شگفت انگیز از زیبایی پوست تا تقویت حافظه
ستاره |
سرویس سلامت –
گردو دارای طبیعت گرم و خشک است و می‌توان از آن به عنوان یک آجیل در میان وعده‌ها یا برای تهیه‌ی انواع کلوچه‌ها، شیرینی، مربا، ترشی و خورشت فسنجان، میرزا قاسمی و … استفاده کرد. مغز گردو سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان، کلسیم، سدیم، روی، پتاسیم و… است. مصرف روزانه ۳۰ گرم مغز گردو فواید زیادی برای سلامتی دارد. در این مطلب به بررسی خواص مغز گردو و مضرات آن می‌پردازیم.


در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.


مهمترین خواص مغز گردو

۱. بهبود سیستم قلبی عروقی

مغز گردو یکی از سالم‌ترین غذا‌ها برای سیستم قلبی عروقی است. مغز گردو غنی از پتاسیم است که یک وازودیلاتور یا گشاد کننده‌ی طبیعی عروق است و به بهبود گردش خون و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. اسید اولئیک، امگا ۳، اسید آلفالینوئیک موجود در مغز گردو برای مدیریت و پیشگیری ار بیماری‌های قلبی-عروقی مفید است. همچنین مصرف گردو سطح کلسترول بد را کاهش و سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد، بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در طب سنتی برای کاهش کلسترول مصرف گردو با عسل توصیه می‌شود.

خواص مغز گردو: 13 خاصیت شگفت انگیز از زیبایی پوست تا تقویت حافظه

۲. تقویت استخوان ها

یکی از بهترین خواص مغز گردو افزایش تراکم استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان است. گردو غنی از مس، روی، ویتامین B و کلسیم است. در هر ۱۰۰ گرم مغز گردو حدود ۹۸ میلی گرم کلسیم وجود دارد. همچنین ویتامین B، مس و روی موجود در مغز گردو به جذب کلسیم از مواد غذایی کمک می‌کند.

۳. بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) بدن

گردو غنی از انواع مواد معدنی ضروری مانند روی، مس، پتاسیم، منگنز، کلسیم، منیزیم، سلنیوم و آهن است. این مواد معدنی نقش مهمی در متابولیسم بدن ایفا می‌کنند و به عملکرد‌هایی مانند تولید اسپرم، سنتز اسید نوکلئیک و هضم غذا کمک می‌کنند. همچنین چربی‌های سالم موجود در گردو کمک می‌کنند تا پروتئین‌ها سریعتر تجزیه شوند و سلول‌های جدید را بازسازی کنند.

۴. پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص مغز گردو پیشگیری از سرطان است. سرطان بیماری کشنده‌ای است که با داشتن سبک زندگی سالم می‌توان از آن پیشگیری کرد. گفته می‌شود که اکسیداتیو رادیکال‌های آزاد منجر به سرطان می‌شود، مغز گردو غنی از آنتی اکسیدان است و می‌تواند این رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. مصرف روزانه چند عدد گردو در پیشگیری از سرطان موثر است.

۵. خاصیت ضد التهابی

اضافه کردن گردو به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. ترکیبات پلی فنولی موجود در گردو باعث کاهش التهاب در بدن می‌شود و علائم بیماری‌های التهابی مانند آسم، اگزما و آرتریت را کاهش می‌دهد.

۶. سلامت پوست

بهبود سلامت پوست از دیگر خواص مغز گردو به حساب می‌آید. مغز گردو غنی از چربی ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. خاصیت آنتی اکسیدانی مغز گردو را دیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک‌ها پیشگیری می‌کند. همچنین ویتامین B. موجود در مغز گردو باعث تولید کلاژن می‌شود. کلاژن به حفظ نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند، که مقدار آن در بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد.

خواص مغز گردو: 13 خاصیت شگفت انگیز از زیبایی پوست تا تقویت حافظه

۷. تنظیم چرخه‌ی خواب

یکی از عالی‌ترین خواص مغز گردو رفع بی خوابی‌های شبانه و تنظیم چرخه‌ی خواب است. مصرف گردو باعث تولید ملاتونین در بدن می‌شود. این‌ هورمون موجب خواب می‌شود و به تنظیم چرخه خواب سالم کمک می‌کند. برای رفع مشکل بی خوابی کافی است چند عدد گردو به وعده‌ی صبحانه یا عصرانه اضافه شود تا تولید ملاتونین را افزایش دهد و به درمان بی خوابی کمک کند.

خواص مغز گردو: 13 خاصیت شگفت انگیز از زیبایی پوست تا تقویت حافظه

۸. کاهش استرس

مغز گردو غنی از منیزیم و مس است، این مواد تاثیر مثبتی روی سطح استرس دارند و به آرامش ذهن کمک می‌کنند.

۹. کاهش وزن

یکی دیگر از خواص مغز گردو کاهش وزن است. برخلاف باور عموم که مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌ها باعث اضافه وزن می‌شوند، مغز گردو اینگونه نیست. مغز گردو دارای چربی‌های خوب و مقدار زیادی فیبر است. چربی‌های خوب روند متابولیسم بدن را افزایش می‌دهند و میزان کلسترول بد و چربی ناخواسته را کاهش می‌دهند. مصرف گردو در میان وعده‌ها باعث می‌شود فرد برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشد و میل به غذا را کاهش می‌دهد.

خواص مغز گردو برای کاهش وزن

۱۰. تقویت حافظه

یکی از شناخته شده‌ترین خواص مغز گردو تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز است. ویتامین E، فولات، ملاتونین، چربی‌های امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های موجود در مغز گردو به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند و احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد مسن را کاهش می‌دهد.

۱۱. بهبود دیابت نوع ۲

دیابت با افزایش قند خون همراه است و معمولا به دلیل عدم ترشح انسولین و یا عدم عملکرد درست آن در بدن به وجود می‌آید. افراد مبتلا به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی قرار دارند. همانطور که ذکر شد مغز گردو به بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون کمک می‌کند. همچنین برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف ۲۸ گرم مغز گردو دو بار در هفته خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در زنان مردان ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.

خواص مغز گردو: 13 خاصیت شگفت انگیز از زیبایی پوست تا تقویت حافظه

۱۲. بهبود سیتم گوارش

مغز گردو غنی از فیبر است، مواد غذایی حاوی فیبر به بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند و برای درمان خانگی یبوست مفید است. همچنین مصرف ۲ عدد گردو به درمان رفلاکس معده کمک می‌کند.

۱۳. درمان صرع

یکی دیگر از خواص مغز گردو درمان بیماری صرع است. میزان منگنز در افرادی که به تشنج و صرع مبتلا هستند نسبت به افراد سالم کمتر است، از آنجایی که مغز گردو غنی از منگنز است به درمان صرع کمک می‌کند.

عوارض و مضرات مغز گردو

  • نفخ شکم: مصرف زیاد گردو به دلیل دیر هضم بودن می‌تواند باعث نفخ شود، برای پیشگیری از این مشکل بهتر است گردو‌ها قبل از مصرف به مدت یک شب در آب خیسانده شوند.
  • آلرژی: اگرچه احتمال وجود آلرژی به گردو نادر است، اما برخی از افراد به گردو آلرژی دارند و در صورت مصرف آن دچار خارش، بثورات پوستی و شوک آنافیلاکسی (نوعی واکنش در برخی از افراد که به ماده‌ی خاصی آلرژی دارند که با افت شدید فشار خون و تنگی نفس همراه است) می‌شوند.
  • کاهش جذب آهن: فیتات موجود در گردو جذب آهن از مواد غذایی را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث کم خونی و فقر آهن شود.

 

ارزش غذایی مغز گردو

گردو غنی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است. در ادامه مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم مغز گردو آورده شده است.

  • پروتئین: ۱۵ گرم
  • چربی: ۶۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۴ گرم
  • فیبر غذایی: ۷ گرم
  • کلسیم: ۹۸ میلی گرم
  • آهن: ۲.۹ میلی گرم
  • روی: ۳.۱ میلی گرم
  • پتاسیم: ۴۴۱ میلی گرم
  • فسفر: ۳۴۶ میلی گرم
  • منیزیم: ۱۵۸ میلی گرم
  • مس: ۱.۶ میلی گرم
  • منگنز: ۱۵۸ میلی گرم
  • فولات: ۹۸ میکروگرم
  • ویتامین ب: ۰.۵۴ میلی گرم
  • تیامین: ۰.۳۴ میلی گرم

شما چه خواص دیگری از مغز گردو می شناسید؟ آیا به نظر شما استفاده از مغز گردو در تقویت حافظه موثر است؟ فراموش نکنید که نظرات و تجربیات خود را در پایین همین صفحه در بخش “ارسال نظر” با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.