مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آموزش تمیز کردن کاشی آشپزخانه: مرحله به مرحله و با روش‌های مختلف

کفپوش کاشی یک انتخاب بسیار مناسب برای آشپزخانه، حمام و دیگر قسمت‌های خانه است که در طول روز ممکن است خیس شوند. با مراقبت صحیح و مناسب، کفپوش کاشی می‌تواند برای سال‌ها مانند روز اول جدید و نو بماند. برای مراقبت از کاشی، تکنیک‌های تمیز کردن عمیق و نحوه تمیز کردن رنگ آمیزی کاشی را باید یاد بگیرید. این تکنیک‌ها برای کف کاشی سرامیکی و کاشی کاری‌های مصنوعی مناسب هستند با این حال، تمیز کردن بیش از حد کاشی با صابون، می‌تواند موجب ریزش رنگ کاشی‌های شما شود. با ما همراه باشید تا با نحوه تمیز کردن کاشی آشپزخانه به طور صحیح آشنا شوید.

آموزش تمیز کردن کاشی آشپزخانه

آموزش تمیز کردن کاشی آشپزخانه

تمیز کردن کاشی آشپزخانه مراحلی دارد که در ادامه ما این مراحل را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد.

مراقبت پایه از کفپوش کاشی کاری شده:

پیشگیری بهتر از درمان است. از اول مراقب کاشی‌های خود باشید.

۱. برای تمیز کردن کاشی آشپزخانه، کفپوش را روزانه جارو کنید:

کفپوش کاشی کاری شده را روزانه و به طور معمول جارو کنید، این کار کثیفی، خرده‌های غذا و قطعات دیگر را که می‌توانند بر روی کاشی‌های کف زمین جمع شوند، از بین می‌برد. کثیفی‌هایی که برای نشستن در مناطق مرطوب مناسب هستند به سرعت تبدیل به دوده سیاه می‌شوند.

  • قبل از تمیز کردن کفپوش کاشی کاری شده، بهتر است کف را جارو کنید تا از شر کثیفی‌های پخش شونده راحت شوید.
  • پس از جارو کشیدن کف آشپزخانه، یک پارچه گرد و غبار خشک، روی کف آشپزخانه بکشید.
  • اگر کف آشپرخانه شما از جنس سنگ مرمر یا سنگ طبیعی است، در هنگام جارو کشدن مطمئن شوید که از جارو نرم استفاده می‌کنید. یک جارو با جنس سخت ممکن است کف طبیعی را بخراشد.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

۲. کف آشپزخانه را با آب گرم بشویید:

اگر کف آشپزخانه کثیف است و یا به تمیز کردن سنگین نیاز دارد، تمیز کردن کفپوش با تی دستی مرطوب برای پاک کردن و تمیز کردن کثیفی کف کاشی کاری شده کافی خواهد بود. پس از تمیز کردن یک بخش از آشپزخانه، تی دستی را تمیز کرده و دوباره کف آشپزخانه را تی بکشید تا کل کف آشپزخانه تمیز شود.

  • شما می‌توانید در حین تی کشیدن آشپزخانه بخواهید مقدار کمی صابون به آب گرم بیافزایید تا گرد و غبار روزانه را به خوبی تمیز کنید.
  • برای درخشش روزانه کاشی آشپزخانه، به سادگی یک پارچه مرطوب تمیز را روی زمین بکشید و یا از پارچه خشک مخصوص کاشی استفاده کنید.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

۳. کف آشپزخانه را خشک کنید:

چه زمانی که از آب و چه از آب مخلوط با مواد شوینده استفاده می‌کنید، یک تی خشک بر روی بخش‌های کوچکی از کناره‌های آشپزخانه که تمیز کرده‌اید بکشید. این کار باعث می‌شود کثیفی جدید به سرعت در گوشه‌های آشپزخانه جمع و انباشته نشود.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

۴. تمیز کردن نشت مایعات بر روی کاشی:

اگر یک لیوان آب بر روی زمین ریخته شد، هر چه سریع‌تر آن را تمیز کنید. زیرا آب هر چه‌قدر بیشتر بر روی زمین باقی بماند، زمان بیشتری برای تمیز کردن آن نیاز خواهید داشت. آب پرتقال خشک‌شده بر روی کاشی و دیگر مایعات شیرین نیز به شدت آزاردهنده و چسبناک خواهند شد.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

۵. کاشی کثیف را با ضدعفونی کننده تمیز کنید:

اگر حیوان خانگی شما به مواد غذایی برخود داشته و یا گوشت خام را روی زمین گذاشته‌اید، یک ضد عفونی‌کننده را به طور مستقیم بر روی محل اسپری کرده و آن را از بین ببرید تا کاشی تمیز شود.

  • در صورت امکان، استفاده از مواد ضدعفونی را به منطقه‌ای محدود کنید که در آن کثیفی رخ داده‌ است زیرا مواد شیمیایی به مرور زمان از کیفیت کاشی‌های شما می‌کاهند و روی کاشی لکه می‌اندازند.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

تکنیک تمیز کردن عمیق:

دومین بخش از آموزش تمیز کردن کاشی آشپزخانه مربوط می‌شود به تمیز کردن عمیق کثیفی‌ها.

۱. برای تمیز کردن کاشی آشپزخانه از مخلوط سرکه و آب گرم استفاده کنید:

یک قاشق سوپ خوری سرکه را با یک سطل آب مخلوط کرده و سپس کف آشپزخانه را با این مخلوط بشویید و خشک کنید. اگر زمین هنوز تمیز به نظر نمی‌رسد، کف زمین را دوباره با استفاده از آب و مواد شوینده جدید تمیز کنید.

  • بعد از شستن کف آشپزخانه با مخلوط سرکه و آب گرم، کفپوش‌ها را دوبار با آب‌گرم تمیز کنید. مهم است که تمام مواد شوینده از روی کاشی‌ها پاک شده و خاک و کثیفی‌ها را به خود جذب نکند.
  • از سرکه و مواد شیمیایی برای تمیز کردن سنگ مرمر استفاده نکنید.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

۲. پاک کردن لکه از روی کاشی:

یک مایع تمیز کننده با استفاده از مخلوط ۱/۲ پیمانه پودر تمیز کننده و ۱/۲ پیمانه آب گرم تهیه کرده و سپس مخلوط حاصل را با یک پارچه تمیز بر روی لکه مورد نظر بمالید. اجازه دهید تمیز کننده به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی لکه باقی بماند. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه منطقه را با یک برس نرم تمیز کنید، سپس با آب‌گرم و یک دستمال تمیز باقیمانده لکه را بشویید تا کاشی به طور کامل تمیز شود.

  • اگر لکه به طور کامل از بین نرفته و هنوز قابل مشاهده است، فرآیند تمیزکاری را دوباره تکرار کنید.
  • اگر کثیفی به مدت طولانی بر روی کاشی باقی بماند، باعث ایجاد لکه و رنگ خواهد شد.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

۳. تمیز کردن کاشی کپک زده:

یک مخلوط تمیز کننده از ترکیب ۵۰ / ۵۰  آب و محلول آمونیاک آماده کنید. منطقه کپک زده کاشی را با استفاده از برس نرم و محلول آماده شده آمونیاک و آب تمیز کرده و پس از این که کپک از بین رفت کف اتاق را با آب تمیز بشویید.

  • کف کاشی حمام معمولا به دلیل رطوبت کپک می‌زند. بهترین روش پیشگیری از کپک، شستن حمام بعد از حمام کردن و سپس خشک کردن کف حمام است.
  • اگر کپک افزایش یابد، یک محلول آمونیاک و آب باید برای تمیز کردن کپک استفاده شود.
  • برای محافظت از دستان خود هنگام کار با آمونیاک، دستکش پلاستیکی ضد آب به دست کرده و مطمئن شوید فضایی که در آن قرار دارید دارای تهویه مناسب است.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

۴. تمیز کردن نقاط دارای زنگ آهن بر روی کاشی:

قبل از شروع کار یک جفت دستکش پلاستیکی بپوشید تا از دست‌های‌تان محافظت کنید. سپس یک پارچه تمیز را به نفت سفید آغشته کرده و کاشی داری زنگ آهن را با دستمال سفید نفتی پاک کنید. منطقه را با آب‌گرم بشویید تا زنگ باقیمانده و نفت سفید را از بین ببرید. اگر زنگ آهن از بین نرفت این فرآیند را دوباره تکرار کنید تا از بین برود.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

تمیز کردن مابین دو کاشی:

این امکان وجود دارد که ما بین دو کاشی شما نیز کثیف شود. برای از بین بردن کثیفی‌های مابین کاشی‌های آشپزخانه این مراحل را طی کنید.

۱. تمیز کردن کاشی آشپزخانه با استفاده از یک پاک کن مداد:

این ترفند برای تمیز کردن بخش‌های کوچک دارای زنگ آهن بسیار عالی است. تمیز کردن لکه با پاک‌کن روی مداد می‌تواند چاره کار شما باشد. پاک‌کن روی مداد را روی لکه بکشید تا زمانی که لکه از بین برود. برای این کار از یک پاک‌کن قرمز و یا سفید تمیز استفاده کنید.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

۲. تمیز کردن کاشی آشپزخانه با استفاده از جوش شیرین:

خمیری با استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب تهیه کرده، سپس با استفاده از یک مسواک قدیمی خمیر آماده شده را بر روی کثیفی بمالید. خمیر را بر روی کثیفی بکشید تا لکه به طور کامل از بین برود. وقتی کارتان با خمیر جوش شیرین تمام شد، منطقه را با آب گرم شسته و تمیز کنید.

  • اکثر لکه‌های خشک شده را می‌توانید با همین روش طبیعی جوش شیرین از بین ببرید.
  • برای از بین بردن لکه‌های سرسخت اجازه دهید خمیر جوش شیرین برای مدتی روی لکه باقی بماند.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

۳. پاک کردن لکه‌های سرسخت با سفید کننده:

اگر روش‌های طبیعی برای تمیز کردن لکه بین دو کاشی موثر نیستند، استفاده از محلول سفید کننده را امتحان کنید. در صورتی که مابین کاشی‌های شما کثیف است از یک محلول ۷۵ / ۲۵  با استفاده از محلول سفید کننده و آب  تهیه کنید. اگر کف مابین دو کاشی شما رنگی است، باید از آب ساده استفاده کنید. از سفید کننده بر روی کف مابین دوکاشی رنگی استفاده نکنید چون ممکن است رنگ را از بین ببرد. از یک مسواک و یا لبه اسفنج برای تمیز کردن کف مابین دو کاشی با محلول سفید کننده استفاده کنید. پس از اتمام کار، مواد سفید کننده را پاک کرده و کف مابین دو کاشی را با آب‌گرم بشویید.

  • مراقب باشید محلول سفید کننده روی کاشی نفوذ نکند.
  • هنگام استفاده از سفید کننده، یک جفت دستکش لاستیکی را برای محافظت از دستان خود بپوشید.
  • اگر نمی‌خواهید از سفید کننده استفاده کنید، می‌توانید یک پاک کننده جامد تجاری پیدا کنید که قوی‌تر از یک محصول تمیز کننده طبیعی است.

تمیز کردن کاشی آشپزخانه

امیدواریم این مطلب از صورتی‌ها برای شما مفید واقع شده باشد. شما برای تمیز کردن کاشی‌های آشپزخانه خود چه کاری انجام می‌دهید؟

منبع آموزش تمیز کردن کاشی آشپزخانه:

wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.