مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بررسی کامل چانگان سی اس ۳۵ ؛ آیا چانگان CS35 برای خرید مناسب است؟

۰۹ فروردین ۹۸ ساعت ۱۷:۱۰

چانگان سی اس ۳۵ (Changan CS35) توسط گروه خودروسازی سایپا در بازار ایران عرضه می‌شود، اما آیا این کراس اوور چینی برای خریدن گزینه مناسبی است؟ در ادامه مشخصات ظاهری، فنی و قیمت این خودرو چینی را بررسی کنیم.

در ابتدا باید بدانید خودرو چانگان CS35 توسط یک خودروساز باسابقه تولید شده است. شرکت چانگان موتورز در سال ۱۸۶۲ تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان نماینده رسمی شرکت فورد در چین و حتی جزو یکی از مهم‌ترین جوینت ونچرهای آسیایی فورد شناخته می‌شود. از این رو بسیاری از محصولات چانگان از لحاظ طراحی ظاهری و فنی به محصولات فورد شباهت دارند. دفتر اصلی چانگان در شانگهای بوده و در تورین ایتالیا و میشیگان آمریکا نیز دو دفتر راه‌اندازی کرده است. چانگان جزو ۴ خودروساز بزرگ چین محسوب می‌شود و محصولات آن در بازار چین و سایر بازارها فروش بسیار بالایی دارند.

تاریخچه ورود چانگان به ایران

همکاری سایپا و چانگان از سال ۱۳۹۴ به صورت رسمی شروع شد. شرکت سایپا در آن زمان علاوه بر چانگان با دو برند زوتی و برلیانس نیز قرارداد امضا کرد تا بتواند میزان فروش محصولات خود را با عرضه این سه برند چینی به میزان چشمگیری افزایش دهد. پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا نیز به تولید انبوه محصولات برلیانس پرداخت. همچنین محصولات زوتی در کارخانه بن رو سایپا تولید شد و سایپا کاشان نیز وظیفه تولید چانگان را بر عهده گرفت.

چانگان سی اس 35

از بین سه برند برلیانس، زوتی و چانگان، شرکت سایپا محصولات برلیانس را به تعداد انبوه تولید کرد که در کنار تبلیغات مناسب، خودروهای برلیانس به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای چینی بازار ایران تبدیل شدند، اما سایپا به محصولات زوتی چون Z300 یا آریو به خوبی توجه نکرد و این برند در بازار ایران ناموفق ظاهر شد. از سویی شرکت سایپا از سال ۱۳۹۵ کراس اوور سی اس ۳۵ را تولید و به بازار عرضه کرد که مشتریان نیز از آن استقبال کردند. گفتنی است شرکت سایپا مدل‌های مختلف چانگان شامل CS75 ، CS85 ، CS95، بنی و ایدو الکتریکی را چندین بار در معرض نمایش قرار داد، اما هیچ یک از آن‌ها تولید نشدند و در حال حاضر فقط چانگان سی اس ۳۵ در بازار ایران موجود است.

طراحی ظاهری چانگان سی اس ۳۵

چانگان موتور از سال ۲۰۱۳ محصول چانگان سی اس ۳۵ را تولید و به بازار عرضه کرد. این خودرو در ردیف خودروهای مینی کراس اوورها قرار دارد و خودروهایی چون ام وی ام X22 و جک S3 جزو مهم‌ترین رقبای آن محسوب می‌شوند. طراحی این خودرو باعث شده است تا چانگان سی اس ۳۵ بزرگ‌تر از ابعاد واقعی خود به نظر برسد. این سبک طراحی‌ها را در رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ دیده‌ایم. از این رو می‌توان این خودرو را رقیب خودروهای بزرگتر نظیر لیفان X60 یا ام وی ام X33 دانست. این روزها خودروهای کراس اوور از محبوبیت خاصی برخوردارند و مشتریان ایرانی نیز به خرید چانگان CS35 علاقه‌مندند.

چانگان سی اس 35

مهندسان چانگان برای طراحی سی اس ۳۵ از سایر محصولات این شرکت الگو گرفته‌اند. در نمای جلو شاهد چراغ‌هایی هستیم که با انحنای زیادی به سمت گل‌گیرها قرار دارند. بزرگ بودن چراغ‌ها نسبت به ابعاد بدنه سبک طراحی چینی را به خوبی نشان می‌دهد. جلو پنجره این خودرو از دو خط کرومی و نماد چانگان بهره می‌برد. در تمامی اطراف بدنه شاهد فلاپ مشکی رنگ هستیم که در سپر جلو یک دیفیوزر نقره‌ای رنگ نیز برای آن در نظر گرفته‌اند. همچنین روی سپر جلو یک جفت چراغ روشنایی روز نیز قرار دارد.

چانگان سی اس 35

در نمای جانبی شاهد خطوط روی در و حجم‌پردازی گل‌گیرها هستیم که تا حدودی جذاب به نظر می‌رسند. طراحان با نصب پروفیل پلاستیکی از دور پنجره‌ها تا ستون C این خودرو را جذاب‌تر کرده‌اند. این خودرو از ریل‌های سقفی و رینگ‌های بزرگ ۱۷ اینچی نیز بهره می‌برد و باید خرسند بود که شرکت سایپا هنگام مونتاژ آن‌ها را حذف نکرده است. در نمای عقب نیز شاهد طراحی مناسب چراغ‌ها و تمام اجزای این بخش هستیم.

طراحی داخلی

اگر به کابین چانگان سی اس ۳۵ وارد شوید، با طراحی خودروهای فورد و خودروهای آسیایی آشنا خواهید شد. طراحان برای ساخت داشبورد از پلاستیک مشکی رنگ استفاده کردند که در قسمت بالای داشبورد پلاستیک‌های نرم و در نیمه پایینی آن نیز پلاستیک خشک قرار دارد. طراحان با استفاده از تزیینات نقره‌ای، چرم‌های مشکی صندلی‌ها و فرمان با دوخت قرمز باعث شده‌اند که فضای کابین اسپرت و باکیفیت به نظر برسد. این خودرو فاقد نمایشگر لمسی روی کنسول بوده و فقط از یک نمایشگر TFT کوچک برای ارائه اطلاعات سیستم صوتی بهره می‌برد.

چانگان سی اس 35

در پایین نمایشگر شاهد کلید‌های سیستم صوتی خودرو هستیم که از طرحی زوایه‌دار برخوردارند. در این خودرو خروجی برق ۱۲ ولت و فضاهای مناسب برای قرار دادن گوشی موبایل در نظر گرفته شده است. از زیباترین بخش‌های داخل کابین چانگان می‌توان به نشانگرهای پشت فرمان اشاره کرد که در تاریکی شب نورپردازی آبی آسمانی را ایجاد می‌کنند. طراحی کابین به گونه‌ای بوده است که تمامی سرنشینان از فضای کافی بهره می‌برند و ارتفاع کابین برای افراد دارای قد بلند نیز مناسب است. البته سرنشینان بزرگسال برای نشستن در ردیف دوم مشکلی نخواهند داشت، اما اگر سه سرنشین کنار هم بنشینند کمی فضا کاهش پیدا می‌کند و اذیت‌کننده خواهد بود.

امکانات

این شرکت چینی برای چانگان سی اس ۳۵ امکانات رفاهی و ایمنی متعددی را در نظر گرفته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کروز کنترل، سیستم ضد سرقت، تنظیم ۶ جهته دستی صندلی راننده، زیر آرنجی سرنشینان جلو، تهویه مطبوع دستی، کامپیوتر سفر، آینه‌های تاشو برقی، کیسه‌های هوای راننده، سرنشین و کناری، سانروف برقی، سنسور پارک عقب، چراغ‌های هالوژن جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، ۶ بلندگو و کمربندهای ایمنی مجهز به پیش کشنده، مه شکن جلو و عقب، چراغ روز و سنسور نور اشاره کرد.

چانگان سی اس 35

امکانات این کراس اوور چینی مناسب است، اما می‌توانست با ارائه نمایشگر لمسی و دوربین عقب از رقبا عقب نماند تا مشتریان بتوانند انتخاب مناسبی داشته باشند. البته بهترین آپشن چانگان سی اس ۳۵ فرمان برقی آن است. این سیستم فرمان برقی بر خلاف سایر سیستم‌های هیدرولیک، برای چرخاندن چرخ‌ها از نیروی موتور استفاده نمی‌کند که به همین دلیل باعث می‌شود تا بتواند نرمی بیشتر را ارائه داده و با افزایش راندمان موتور، میزان مصرف سوخت را نیز کاهش دهد.

مشخصات فنی

چانگان سی اس ۳۵ از یک موتور ۱٫۶ لیتری Blue Core بهره می‌برد که نسبت به موتورهای قبلی از قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر برخوردار است. این موتور قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتن‌متری تولید می‌کند که برای خودرویی با وزن ۱۲۹۰ کیلوگرم مناسب است، اما این خودرو به گیربکس ۴ دنده مجهز شده که یکی از نقاط ضعف آن محسوب می‌شود. البته این گیربکس توسط شرکت آیسین ژاپن ساخته شده است، اما شرکت چینی چانگان می‌توانست مدل‌های ارتقا یافته‌ای را برای این خودرو در نظر بگیرد تا انتقال نیروی تولید شده از موتور به چرخ‌ها بهتر انجام شود.

چانگان سی اس 35

این گیربکس ۴ دنده در مسیرهای سربالایی دارای ضعف است و بسیاری از مشتریان می‌گویند هنگامی که در صندوق عقب بار باشد و ۵ سرنشین کامل در خودرو حضور داشته باشند، برای عبور از سربالایی با شیب تند کار دشواری در پیش دارید. از این رو خریدارانی که قصد دارند با این کراس اوور اتوماتیک به شمال و مناطق کوهستانی سفر کنند، با ضعف گیربکس آن مواجه خواهند شد.

چانگان سی اس 35

فضای بار این خودرو حدود ۳۳۷ لیتر است و با خواباندن صندلی‌های عقب و برداشتن طاقچه صندوق می‌توان حجم فضای بار را به ۱۲۵۱ لیتر افزایش داد. مصرف سوخت این خودرو در جاده‌های شهری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر است. این خودرو از مخزن سوخت ۵۲ لیتری بهره می‌برد که نقطه قوت آن محسوب می‌شود. چانگان برای کراس اوور خود از ترمزهای دیسکی در تمامی چرخ‌ها استفاده کرده است. همچنین چانگان سی اس ۳۵ در جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب از Trailing Arm بهره می‌برد.

نتیجه‌گیری

نکات مثبت

متقاضیان می‌توانند چانگان سی اس ۳۵ را با پرداخت ۱۶۰ میلیون تومان خریداری کنند. این کراس اوور چینی همواره مشتریان خاص خود را داشت و حتی افزایش قیمت چشمگیر آن نیز مورد توجه قرار نگرفت. در واقع این خودرو در زمانی با قیمت ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید و در حال حاضر قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان دارد، اما قیمت آن از لحاظ امکانات و کیفیتی که نسبت به سایر خودروهای چینی ارائه می‌دهد تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد. این خودرو دارای موتوری کم‌مصرف و مدرن است که از یک گیربکس ژاپنی برای انتقال قدرت بهره می‌برد. از لحاظ ظاهری نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد و گروه خودروسازی سایپا به عنوان عرضه‌کننده آن محسوب می‌شود که از لحاظ تامین قطعه‌های یدکی و خدمات پس از فروش به نسبت سایر شرکت‌ها می‌تواند خیال مشتریان را راحت کند.

چانگان سی اس 35

این کراس اوور چینی نسبت به محصولات جک، چری و لیفان از کیفیت بالایی بهره می‌برد و حتی از طرف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توانسته است امتیاز ۳ و ۴ ستاره کیفی دریافت کند. چانگان سی اس ۳۵ از خودروهای چری آریزو ۵ و برلیانس H330 امتیاز بالاتری را کسب کرده است. به طور کلی این خودرو از لحاظ فنی، ظاهری و قیمتی در کنار سایر خودروهای چینی مناسب به نظر می‌رسد.

نکات منفی

همانطور که در بخش فنی اشاره شد، گیربکس این خودرو در مسیرهای سربالایی دچار ضعف است و شتاب خودرو نیز در شرایط مطلوبی قرار ندارد. چانگان سی اس ۳۵ فاقد سیستم چند رسانه‌ای است و مالکان باید امکاناتی چون دوربین عقب، مانیتور و سیستم اتوماتیک را شخصا به این خودرو اضافه کنند. ام وی ام ایکس ۲۲ که به عنوان رقیب این کراس اوور چینی محسوب می‌شود، از امکان اشتراک‌گذاری فایل‌ها موبایل بر روی نمایشگر خودرو بهره می‌برد که نبود این قابلیت در چانگان سی اس ۳۵ عجیب است. همچنین گویا چانگان به ادامه همکاری با ایران به دلیل تحریم‌ها تمایلی ندارد که ممکن است سرنوشت این خودرو را دستخوش تغییر کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.