پس از مدتی که از تاسیس شرکت می‌گذرد، جریان ایده‌ها متوقف شده و تنها به پایداری فکر می‌کنیم. برای رهایی از این تله باید بتوانیم سوال‌های صحیح از خودمان بپرسیم. در ابتدای راه‌اندازی شرکت زمان و فضای زیادی برای ایجاد و پرورش ایده های خلاقانه وجود دارد. پس از مدتی که کسب و کار تأسیس […]

پس از مدتی که از تاسیس شرکت می‌گذرد، جریان ایده‌ها متوقف شده و تنها به پایداری فکر می‌کنیم. برای رهایی از این تله باید بتوانیم سوال‌های صحیح از خودمان بپرسیم.

در ابتدای راه‌اندازی شرکت زمان و فضای زیادی برای ایجاد و پرورش ایده های خلاقانه وجود دارد. پس از مدتی که کسب و کار تأسیس شده و مسیر رشد را طی می‌کند این خلاقیت جای خود را به افزایش بهره‌وری می‌دهد. پیشرفت‌های کسب و کار باعث می‌شود که موسسان مسیری ثابت و یکنواخت را طی کرده و خلاقیت خاصی از خود نشان ندهند. در این مواقع سود دریافتی شرکت ثابت خواهد ماند. کارآفرینان باهوش می‌دانند که برای رشد در این مرحله نیاز به خلاقیت بیشتری دارند.

در این مواقع بازگرداندن خلاقیت به محیط شرکت نیاز به استراتژی های خاص دارد. موسسان و مدیران با استفاده از این استراتژی‌ها می‌توانند خلاقیت کارمندان را افزایش داده و روند ثابت سوددهی را تغییر دهند.

اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید که به مرحله‌ی سکون رسیده و رشد را مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید از راهکارهای زیر برای افزایش خلاقیت و رشد مجدد استفاده کنید. در ادامه‌ی این مقاله با راگامگ همراه باشید.

۱ – زمینه را آماده کنید

در طول روز چند دقیقه را به تفکر در مورد مسائل مختلف اختصاص دهید. سعی کنید سوالاتی چالشی مطرح کنید که بتوانید با کسب و کار خود آنها را حل کنید. در این مرحله نیاز به راه‌حل نیست. شما تنها درحال طرح سوال هستید تا خلاقیت خود را پرورش دهید. به عنوان مثال می‌توانید از سوال های زیر شروع کنید:

  • چگونه می‌توانم سوددهی این محصول را افزایش دهم؟
  • مشتر‌ی‌ها چه نیازهایی دارند که هنوز برطرف نشده است؟
  • چه منابعی برای حل این مشکلات نیاز دارم؟
  • چگونه می‌توانم فروش خود را افزایش دهم؟
  • چه شعاری برای معرفی این محصول مناسب است؟

 ۲ – صبر داشته باشید

اجازه دهید که ذهن شما از ایده‌های جدید سرشار شود. در این مرحله نیاز نیست که ایده ها را بررسی و اصلاح کنید. ذهن منطقی خود را کنار گذاشته و تنها با ایده‌ها بازی کنید. ذهن منطقی همیشه تلاش می‌کند که ایده‌ها را سر و سامان دهد. در این مرحله هر چقدر که تلاش کنید ایده را منظم کنید خلاقیت شما ضعیف‌تر خواهد شد.

idea

می‌توان گفت این مرحله دشوارترین بخش پیدا کردن جواب است. به طور طبیعی وقتی شما به دنبال یافتن پاسخ هستید تلاش می‌کنید که به بهترین نحو آن را پیدا کنید. برای رهایی از این تله کافی است با خود سوال ارتباط برقرار کرده تمامی پاسخ‌ها را بررسی کنید. پس از مدتی که به بی‌نظمی ایده‌ها اجازه‌ی سرازیر شدن می‌دهید متوجه می‌شوید که ذهن شما با این نوع از ایده‌پردازی خو گرفته و راحت‌تر می‌تواند ایده‌ها را پرورش دهد.

۳ – پاسخ به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود

وقتی به ایده‌ها اجازه‌ی سرازیر شدن می‌دهید پس از مدتی ذهن شما با این روند آشنا خواهد شد. در این مرحله زمانی فرا می‌رسد که به صورت غیرمستقیم به پاسخ و ایده‌ی مورد نظر می‌رسید. به بیان دیگر این ایده است که شما را از میان سیل تفکرات و خیالپردازی‌ها پیدا کرده و انتخاب می‌کند. این بدان معنا است که نیازی به جستجوی عمیق برای پاسخ ندارید. در نتیجه با اجازه دادن به جریان سیال ایده‌ها پاسخ را به صورت ناگهانی پیدا خواهید کرد.

بسیاری از اختراعات و ایده‌های بزرگ تاریخ به همین روش پیدا شده‌اند. به عنوان مثال استیو جابز، فونت معروف شرکت اپل را زمانی که کشف کرد که برای بازیابی شخصی و روحی خود در کلاس‌های خطاطی شرکت می‌کرد. داروی پنی سیلین زمانی کشف شد که محققان در تعطیلات بودند و مواد به صورت خودکار در آزمایشگاه شکل گرفتند.

در نهایت وظیفه شما برای پرورش خلاقیت این است که سوال مناسب پرسیده و منتظر پاسخ باشید. هرچه فشار روی خود برای خلاق‌تر شدن را کاهش دهید، ایدههای خلاقانه‌تری به ذهن شما خطور خواهند کرد. فراموش نکنید که آماده بودن برای جذب پاسخ‌هایی که به صورت ناگهانی ظاهر می‌شوند نکته‌ی اساسی این روش است. همین پاسخ های ناگهانی می توانند کسب و کار شما را به سطح پیشرفته تری سوق دهند.