مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

۱۳ اشتباهی که عمر لپ‌تاپ شما را کاهش می‌دهد

راگامگ – سهیل بالینی: حتی لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت در بازار جهانی، در بازار فناوری ایران با قیمت‌هایی سرسام‌آور به فروش می‌رسند. تعویض لپ‌تاپ‌های کهنه‌تر و حتی تعمیر این وسیله الکترونیکی نیز هزینه زیادی روی دست کاربران خواهد گذاشت. چه بهتر تا با استفاده بهینه از لپ‌تاپ، عمر مفید این کامپیوتر‌های همراه را افزایش دهیم.

اشتباهات ساده‌ای در استفاده روزمره از لپ‌تاپ‌ها وجود دارد که می‌تواند عمر این گجت سودمند را تا مقادیر بسیار زیادی کاهش دهد. رعایت این موارد می‌تواند از بسیاری از مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لپ‌تاپ‌ها جلوگیری کند.

لپ‌تاپ را روی پای خود می‌گذارید

برخلاف معنای کلمه لپ‌تاپ، بهتر است از این وسیله بر روی پا استفاده نشود. با این که لپ‌تاپ‌های بدون فن به بازار فناوری وارد شده‌اند، اما اغلب لپ‌تاپ‌ها از فن برای خنک کردن پردازنده استفاده می‌کنند. در طراحی این کامپیوتر‌های همراه، مسیر عبور هوا در قسمت زیرین قرار گرفته. با گذاشتن لپ‌تاپ روی پا، مقدار زیادی از مسیر تهویه هوا پوشانده می‌شود و در نتیجه لپ‌تاپ بیش‌ازحد استاندارد گرم می‌شود. گرمای زیاد، عمر پردازنده، حافظه و باتری را کاهش خواهد داد.

۱۳ اشتباهی که عمر لپ‌تاپ شما را کاهش می‌دهد

لپ‌تاپ را خاموش نمی‌کنید

بستن درب لپ‌تاپ، ساده‌ترین راه برای خاموش کردن صفحه‌نمایش لپ‌تاپ است. اما این کار در درازمدت، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی را برای کامپیوتر‌های همراه ایجاد خواهد کرد. علاوه بر مصرف برق بیشتر و باقی ماندن لپ‌تاپ در حالت نیمه‌روشن، عدم نصب آپدیت‌ها نیز می‌تواند عمر نرم‌افزاری لپ‌تاپ شما را کاهش دهد. بهتر است حداقل هفته‌ای یک بار، لپ‌تاپ‌های ویندوزی به‌صورت کامل خاموش شوند.

از محافظ برق استفاده نمی‌کنید

بسیاری از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که در زمان بارش شدید باران و طوفان بهتر است تا لپ‌تاپ و دیگر وسایل الکترونیکی از برق جدا شوند. هرچند هنوز بهترین راه برای محافظت از اغلب وسایل برقی خانه از جمله یخچال، تلویزیون و لپ‌تاپ، استفاده از محافظ برق است. یک محافظ برق استاندارد، قیمت بالایی ندارد، اما تعویض شارژر، باتری یا اجزای داخلی لپ‌تاپ هزینه زیادی را به کاربر تحمیل خواهد کرد.

لپ‌تاپ را با استفاده از صفحه‌نمایش بلند می‌کنید

یکی از عادات بدی که تعدادی از کاربران دارند این است که به لپ‌تاپ به‌عنوان یک وسیله خراب نشدنی نگاه می‌کنند. بلند کردن لپ‌تاپ با استفاده از صفحه‌نمایش می‌تواند نه تنها باعث خرابی صفحه‌نمایش شود، بلکه اتصالات صفحه‌نمایش به بخش پایینی لپ‌تاپ را نیز قطع کند. بیشتر وزن لپ‌تاپ در قسمت داخلی آن قرار دارد و بهتر است کامپیوتر‌های همراه را با استفاده از این بخش جابجا کنیم.

از کیف‌های مخصوص لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنید

استفاده از کیف‌های غیر استاندارد برای لپ‌تاپ و همچنین قرار ندادن لپ‌تاپ در قسمت مخصوص حمل این وسیله در کیف، از اشتباهاتی است که عمر مفید کامپیوتر‌های همراه را به خطر می‌اندازد. خطرات سقوط و افتادن کیف را که در نظر نگیریم، جابجایی و تکان خوردن لپ‌تاپ در کیف نیز می‌تواند عمر مفید هارد دیسک‌ها را کاهش دهد.

از هارد دیسک‌های کهنه استفاده می‌کنید

اغلب لپ‌تاپ‌های جدید از سیستم‌های جدیدی مانند حافظه‌های SSD و فلش استفاده می‌کنند. لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر، اما از حافظه داخلی سخت استفاده می‌کنند که عمر مفید کمتری دارد. درصورتی‌که مدت‌زمان زیادی از استفاده شما از لپ‌تاپ می‌گذرد، بهتر است حافظه داخلی کامپیوتر خود را به یک حافظه سریع SSD ارتقا دهید. حافظه‌های SSD علاوه بر سرعت بالا، از عمر مفید و امنیت بالاتری برخوردارند.

۱۳ اشتباهی که عمر لپ‌تاپ شما را کاهش می‌دهد

استارت‌آپ ویندوز شلوغ است

استارت‌آپ به تمامی اپلیکیشن‌ها و پروسه‌هایی گفته می‌شود که با شروع سیستم‌عامل و روشن شدن لپ‌تاپ، شروع به کار می‌کنند. در بلندمدت ممکن است بسیاری از برنامه‌ها به لیست استارت‌آپ ویندوز اضافه شوند. برنامه‌هایی که هیچ لزومی برای شروع همزمان آن‌ها با روشن شدن لپتاپ وجود ندارد. برای بررسی و غیر فعال کردن استارت‌آپ اپلیکیشن‌های مختلف باید به Task Manager وارد شوید و پس از ورود به پنجره Start-up، برنامه‌های کم‌اهمیت را غیرفعال کنید.

فایل‌های سیستمی را فشرده نمی‌کنید

اگر از کامپیوتر‌های ویندوزی استفاده می‌کنید، ممکن با گذشت زمان بسیاری از فایل‌های سیستمی تغییر کرده باشند. فشرده کردن این فایل‌ها باعث می‌شود تا سرعت پردازش سیستم‌عامل بالا برود. در ویندوز می‌توانید با استفاده از ابزاری به نام defragmentation tool، فشرده‌سازی فایل‌های سیستمی را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. بدون شک پس از انجام این کار، سرعت بیشتری را در سیستم‌عامل ویندوز تجربه خواهید کرد.

از آنتی‌ویروس استفاده نمی‌کنید

هرچند نسخه‌های جدیدتر ویندوز مانند ویندوز ۱۰ به آنتی‌ویروس داخلی و از پیش نصب شده مجهز شده است، نسخه‌های پیشین مانند ویندوز ۷ از این قابلیت برخوردار نیست. بهتر است سیستم‌عامل ویندوزی شما به یک آنتی‌ویروس قدرتمند و البته آپدیت شده مجهز باشد. در نظر داشته باشید که لازم نیست از آنتی‌ویروس‌های گران‌قیمت استفاده کنید. آنتی‌ویروس‌های رایگان و کاربردی زیادی برای سیستم‌عامل ویندوز وجود دارد.

برنامه‌ها را نمی‌بندید

توان پردازشی هر لپ‌تاپ با استفاده از قدرت پردازنده، میزان رم و سرعت حافظه داخلی مشخص می‌شد. باز گذاشتن برنامه‌ها و پنجره‌های مختلف، فشار زیادی را به پردازنده وارد می‌کند، فضای رم را هدر می‌دهد و سرعت حافظه داخلی را نیز کاهش می‌دهد. بهتر است پنجره برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم یا قصد استفاده از آن برنامه را در آینده نزدیک نداریم، بسته شود.

۱۳ اشتباهی که عمر لپ‌تاپ شما را کاهش می‌دهد

ویندوز را ریست نمی‌کنید

یکی از ضعف‌های بزرگ سیستم‌عامل ویندوز، کند شدن و خراب شدن در بلندمدت است. گاهی مشکلات ویندوز به حدی می‌رسد که راهی جز بازگرداندن به تنظیمات کارخانه وجود ندارد. در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز لازم بود تا سیستم‌عامل دوباره نصب شود، اما در ویندوز ۱۰ می‌توانید با مراجعه به Setting و جستجوی واژه Reset به این گزینه دستیابی داشته باشید. ویندوز به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌ها و برنامه‌ها را حفظ کنید یا حتی سیستم را به‌طور کامل ریست کنید.

لپ‌تاپ روشن را جابه‌جا می‌کنید

مشکلات هارد درایو‌ها در هنگام فعالیت افزایش می‌یابد. هارد درایو که حافظه داخلی لپ‌تاپ است در حالت روشن و در حال فعالیت با کوچک‌ترین ضربه و یا حرکت سریع آسیب می‌بیند. بهتر است لپ‌تاپ روشن را جابجا نکنید و پیش از گذاشتن در کیف از خاموش بودن لپ‌تاپ مطمئن شوید.

روی لینک‌های مشکوک کلیک می‌کنید

با توجه به پیشرفت آنتی‌ویروس‌ها یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دور زدن این سیستم دفاعی، اشتباهات کاربر است. سایت‌ها و ایمیل‌های زیادی هستند که با لغات و تعابیر فریب‌دهنده شما را مجاب به کلیک روی لینک‌های خاص خواهند کرد. این لینک‌ها که اغلب حاوی بدافزار، باج‌افزار و ویروس است، عمر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویندوز را کاهش می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.