مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

ادغام بخش موبایل سونی با دیگر بخش‌های این شرکت

سونی در اقدامی مهم و بحث‌برانگیز تصمیم گرفته کسب‌و‌کارهای حوزه‌ی صوتی، تلویزیون و دوربین خود را با کسب‌و‌کار موبایل ادغام کند.

سونی چند روز پیش طی اطلاعیه‌ای در وب‌سایت رسمی‌اش اعلام کرد که قصد دارد تغییرات مهمی را در کسب‌و‌کارهای کلیدی خود و همچنین مدیران اجرایی آن‌ها، اعمال کند. براساس این اطلاعیه‌ی کوتاه اما پراهمیت، برخی از کسب‌و‌کارهای سونی از هفته‌ی آینده و به‌طور دقیق‌تر روز یکم آوریل ۲۰۱۹ (۱۲ فروردین ۱۳۹۸) با یک‌دیگر ادغام خواهند شد.

بر این اساس سونی در تصمیمی تعجب‌برانگیز تصمیم گرفته سه مورد از سودآورترین کسب‌و‌کارهایش را با کسب‌و‌کار موبایل خود ادغام کند. کسب‌و‌کار‌های محصولات تصویربرداری (IP&S)، سرگرمی‌های خانگی و صوتی (HE&S) و ارتباطات موبایلی قرار است با یک‌دیگر ترکیب شوند و از دل آن‌ها یک کسب‌و‌کار جدید به‌نام محصولات الکترونیکی (EP&S) متولد شود.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

مقاله‌ی مرتبط:

خبر مهم دیگر این است که کازوئو هیرایی،‌ مدیرعامل افسانه‌ای سونی، پس از سال‌ها خدمت قرار است از این شرکت بازنشسته شود. هیرایی کسی است که موفق شده یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ژاپنی دنیا را از فرش به عرش برساند و مشکلات بزرگ آن را رفع کند. او قرار است در ماه ژوئن پس از ۳۵ سال فعالیت در سونی، رسما بازنشسته شود.

هیرایی یک سال پیش، سِمَت مدیرعاملی را به کنیچیرو یوشیدا سپرد. درضمن گرچه او در تاریخ هجدهم ژوئن ۲۰۱۹ (۲۸ خرداد ۱۳۹۸) بازنشسته می‌شود، اما با احترام به درخواست سران سونی، همچنان به‌عنوان مشاور ارشد درکنار این شرکت حضور خواهد داشت. 

هیرایی در این‌باره گفته است: «از زمانی‌که سکان هدایت سونی را به یوشیدا سپردم، این فرصت را داشته‌ام که به تیم مدیریت سونی کمک کنم. اطمینان‌خاطر دارم که همه‌ی افراد شاغل در سونی کاملا با سیاست‌های رهبری قدرتمند یوشیدا هم‌سو هستند و آماده‌اند تا آینده‌ی روشن‌تری را برای سونی رقم بزنند. به‌همین خاطر تصمیم گرفته‌ام سونی را ترک کنم؛ شرکتی که طی ۳۵ سال اخیر، تبدیل به بخش بزرگی از زندگی‌ام شده است. صمیمانه‌ قدردان تمامی زحمات کارکنان حاضر در سونی و همچنین سهام‌داران این شرکت هستم؛ آن‌ها کسانی هستند که در طول سفر ۳۵ ساله‌ام، مرا همراهی کرده‌اند.»

اکسپریا ایکس زد ۲ / xperia xz2

آیا سونی می‌خواهد کسب‌و‌کار موبایل را در پشت موفقیت کسب‌و‌کارهای دیگر پنهان کند؟

کازوئو هیرایی را می‌توان معمار تحولی عظیم در شرکت سونی به‌شمار آورد. بعد از اینکه سونی متحمل ضرری چهار میلیارد دلاری شد، هیرایی که زمان زیادی از انتصابش به‌عنوان مدیر اجرایی نمی‌گذشت، هزینه‌های صرف‌شده در حوزه‌‌های گوشی‌ هوشمند و تلویزیون را کاهش داد و توانست در سال مالی ۲۰۱۴ پس از مدت‌ها، سونی را روی مدار سودآوری قرار دهد.

نکته‌ی مهم‌تر و جالب‌تر اینکه شرط‌بندی او روی صنعت بازی، توانست به تصمیمی بسیار درست و هوشمندانه مبدل شود؛ این اتفاق حتی برای سرمایه‌گذاری سونی در صنعت حسگرهای تصویربرداری نیز رخ داد و درآمد این شرکت افزایش پیدا کرد. پیشرفت سونی در این حوزه به‌حدی بوده که اکنون می‌توان این شرکت را یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان قطعات دوربین‌های به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند به‌حساب آورد.

هنگامی که هیرایی از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد و آن را به یوشیدا سپرد، محصولات سرگرمی و تصویربرداری سونی در بالاترین میزان سوددهی خود قرار داشتند (و این روند همچنان ادامه دارد)؛ اما بخش موبایل این شرکت دیگر رونق گذشته را ندارد و به‌عقیده‌ی بسیاری از تحلیلگران، از دوران اوجش فاصله‌ی درخورتوجهی گرفته است.

اکسپریا ایکس زد ۲ / xperia xz2

سونی موبایل فاصله‌ی زیادی با دوران اوج دارد

اولین‌بار سال گذشته‌ی میلادی بود که شاهد انتشار شایعاتی ضد‌و‌نقیض در مورد احتمال فروش بخش موبایل سونی (Sony Mobile) به شرکت دیگری بودیم. عده‌ی زیادی از تحلیلگران در آن زمان معتقد بودند که این شایعات، بیشتر برای تحت‌فشار‌قراردادن هیرایی (که هنوز مدیرعامل سونی بود) پخش شده‌اند. اطلاعیه‌ی امروز سونی با قاطعیت، تمامی این شایعات را رد می‌کند؛ اما همزمان سوالاتی را نیز به‌دنبال دارد. آیا سونی می‌خواهد مشکلات بخش موبایلش را با این کار، لاپوشانی کند؟ آیا این تصمیم، تصمیمی منطقی و درست است؟

سونی موبایل، چهار فصل مداوم است که برای سونی سوددهی ندارد؛ اتفاقی که ظاهرا درنهایت ژاپنی‌ها را ترغیب کرده تا اقدامی در این زمینه انجام دهند. سیاست سونی این است که با ادغام این کسب‌و‌کار با دیگر بخش‌ها، ضرردهی بخش موبایل را در پشت سوددهی دیگر بخش‌ها، پنهان کند. 

اگر نمی‌دانید که چرا سونی همچنان به تولید گوشی ادامه می‌دهد و چرا این شرکت از حضور در این صنعت دست نمی‌کشد، بد نیست بدانید که سونی چشم‌انتظار همه‌گیر شدن فناوری ۵G است. درواقع این شرکت گفته همه‌گیر شدن ۵G ظرفیت این را دارد که شرایط فعلی را دست‌خوش تغییر کند.

Sony Xperia 1 / اکسپریا وان

سونی روی ۵G حساب ویژه‌ای باز کرده است

اینکه سونی چگونه می‌خواهد با بهره‌بردن از ۵G دوباره خودش را بالا بکشد، سوالی است که هنوز جوابش را نمی‌دانیم. بااین‌حال، اتخاذ این تصمیم مهم و تأمل‌برانگیز از سوی سونی برای ادغام چندین بخش، نهایتا به این حقیقت منتهی خواهد شد که طی ماه‌های آینده، ارقام قرمز را در گزارش‌های مالی مربوط‌به سوددهی بخش موبایل نخواهیم دید. درواقع تحلیلگران می‌گویند سوددهی کسب‌و‌کارهای دیگر سونی به‌حدی است که می‌توان ضرردهی بخش موبایل را در پشت آن‌ها پنهان کرد.

در اطلاعیه‌ی رسمی سونی، از کلیدواژه‌ی «اصلاح کردن» برای توصیف تغییراتی که قرار است در کسب‌و‌کارها ایجاد شود، استفاده شده است. فعلا مشخص نیست که این «اصلاح کردن» دقیقا به‌چه معنا است؛ آیا کارمندان بخش موبایل قرار است اخراج شوند؟ یا آن‌ها همچنان در محل کار فعلی‌شان به فعالیت ادامه خواهند داد؟

بد نیست بدانید که در دسامبر گذشته، سونی ۲۰۰ نفر از کارمندانش را در اروپا از کارشان برکنار کرد تا از این طریق هزینه‌های بخش موبایل را اندکی کاهش دهد. درضمن چند روز پیش بود که این شرکت ژاپنی به‌صورت رسمی اعلام کرد که می‌خواهد یکی از کارخانه‌‌های بزرگ تولید گوشی خود را در چین، تعطیل کند.

اکسپریا ایکس زد ۲ کامپکت/xperia xz2 compact

کارخانه‌ی تولید گوشی سونی در چین، تعطیل می‌شود

با تعطیلی کارخانه‌ی یاد شده، احتمالا از شمار گوشی‌های سری اکسپریای موجود در بازار نیز کاسته خواهد شد. بااین‌حال اگر شرایط، برخلاف انتظاراتمان برای سونی خوب پیش برود، این شرکت همچنان می‌تواند دستگاه‌هایش را ازطریق شرکت‌های شخص‌ثالث و بستن قرارداد با آن‌ها، تولید کند. 

اینکه تصمیم فعلی سونی می‌تواند درست باشد یا نه، با گذر زمان مشخص خواهد شد. در حال‌حاضر آنچه که از آن مطمئن هستیم، این است که کسب‌و‌کار موبایل سونی با دوران پرشکوهش فاصله‌ی زیادی گرفته و بسیاری از طرفداران این شرکت حتی اگر هنوز به آن علاقه داشته باشند، قبول دارند که گوشی‌های اخیر سری اکسپریا در حد‌و‌اندازه‌ی پرچمداران محبوب بازار نیستند. اگر ادغام سونی موبایل با کسب‌و‌کارهای دیگر، تنها راه‌حل بقای کسب‌و‌کار گوشی سونی است، می‌توان تصمیم فعلی را، منطقی و حساب‌شده به‌شمار آورد.

نظر شما کاربران زومیت در مورد این اتفاق چیست؟ 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.